تقویت سیستم ایمنی بدن هفت روش

(سیارک) سیستم ایمنی بدن انسان به طور طبیعی در برابر بیماریها از بدن محافظت می کند. اما این کافی نیست و با فراهم کردن آنچه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و کنار گذاشتن فعالیتهایی که موجب ضعف این سیستم می شود، می توانید اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کنید و در برابر بیماریها مقاوم باشید. تحقیقاتی که طی چند سال اخیر توسط دانشمندان صورت گرفته می تواند یارای رسیدن شما به این هدف باشد. در این مطلب قصد داریم به توضیح و بررسی چند مورد از نتایج این تحقیقات بپردازیم:

فواید ورزش کردن؛ تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیاری از مردم از فواید ورزش کردن و تأثیرات خوبی که روی سیستم قلبی عروقی، ماهیچه ها و استخوان ها دارد مطلع هستند. اما کمتر کسی می داند که ورزش کردن در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش کلیدی دارد، بخصوص هرچه سنمان بالاتر می رود این نقش پررنگ تر می شود. هرچه سن ما بالاتر می رود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود، بدین صورت که گلبولهای سفید، در زمانی تشخیص عوامل بیماری زا، فعالیت کمتری نسبت به سنین پایین تر انجام داده و اثر کمتری در دفاع از ایمنی بدن خواهند داشت. حال تحقیقاتی توسط جمعی از دانشمندان روی دوچرخه سوارانی که بین 55 تا 79 سال سن داشتند صورت گرفته، و نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن این افراد نسبت به سایر هم سن و سالانشان، عملکرد بهتری دارد و با کمی اغراق می توان گفت که تولید گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن آنها برابر همان تعدادی است که در بدن یک فرد بالغ تولید می شود. علاوه براین این تحقیقات نشان داده که ورزش کردن بیماریهای عفونی مربوط به سیستم تنفسی را نیز به شدت کاهش می دهد؛ سرماخوردگی یکی از این بیماریهاست.

اهمیت خواب در تجدید گلبولهای سفید

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تقویت و تجدید سیستم ایمنی بدن، خواب مناسب است. بنا به تحقیقات صورت گرفته روی جمعی از افراد که 65 سال به بالا سن داشته اند، مشخص شده است که کسانی که کمتر از شش ساعت در روز استراحت می کنند، به نسبت سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، چراکه خواب کافی برای تجدید گلبولهای سفید خود ندارند و در نتیجه آن سیستم ایمنی بدنشان آنگونه که باید کارکرد ندارد. لازم به ذکر است که عدم خواب کافی خطر ابتلا به بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز افزایش می دهد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

شاید کمی عجیب به نظرتان بیاید اما میکروبها و باکتریهایی که در روده های کوچک و بزرگ ما هستند نقشی کلیدی در کارکرد سیستم ایمنی بدن دارند. برای مثال این باکتریها اقدام به تحریک گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن کرده و بدین صورت با فعالیت بیشتر این گلبولها، سیستم ایمنی بدن نیز قوی تر خواهد شد. حال اگر قصد دارید تعداد این باکتریها را بیشتر کنید باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بهترین رژیم غذایی برای افزایش این باکتریها شامل غذاهای کم چرب و با فیبر بالا، به علاوه انواع سبزیجات می شود. ناگفته نماند که بهتر است رژیم غذایی شما متنوع باشد تا با وارد کردن باکتریهای مختلف به بدن، فعالیت گلبولهای سفید را بیشتر کرده که در نتیجه اینها سیستم ایمنی بدن به طور کلی تقویت خواهد شد و در برابر بیماریها مصون خواهید بود.

استفاده از باکتریهای مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

محصولات پروبیوتیک شامل باکتریهای زنده یا مخمرهایی می شوند که (برای مثال این باکتریها یا مخمرهارا به محصولاتی چون ماست اضافه می کنند) می تواند به عنوان مکمل استفاده شود. این باکتریها سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های گوارشی که بر اثر استعمال آنتی بیوتیکها به وجود می آید مقاوم می کند و نیز از مشکلاتی چون زخم معده جلوگیری می کند. البته تحقیقات انجام شده هنوز به طور کامل فواید استفاده از این محصولات را تأیید نکرده است و به همین خاطر اگر در این رابطه تردید دارید می توانید به جای محصولات پروبیوتیک از سایر فرآورده های آن استفاده کنید (شامل قرصهای مکمل و ...) که تأثیری مشابه خواهد داشت و با وارد کردن باکتریهای مفید به بدن شما در تقویت سیستم ایمنی بدن نقشی مؤثر خواهد داشت. محققان براین باورند که هنوز تأثیرات این گونه محصولات بر سلامتی بدن در مراحل اولیه آزمون و خطای خود به سر می برد و به کمی زمان نیاز است تا مشکلات احتمالی برطرف شود.

ضرر استفاده از مشروبات الکلی

استعمال بیش از اندازه مشروبات الکلی می تواند تأثیراتی زیان بار بر سیستم ایمنی بدن بگذارد. بنا به تحقیقات صورت گرفته، تا پنج ساعت بعد از استعمال بیش از حد مشروبات الکلی، درکار آن دسته از گلبولهای سفید که از بدن شما در برابر بیماریهای عفونی و بیماریهای دیگری چون سرطان مقاوم می کند، وقفه ایجاد می شود و این مسئله در بلند مدت می تواند برای شما مشکل ساز شود.

استعمال دخانیات

کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر در معرض بیماریهای التهابی و عفونی مانند ذات الریه و آنفولانزا قرار دارند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این مسئله بیشتر ناشی از تأثیر نیکوتین موجود در دخانیات است. نیکوتین در کارکرد گلبولهای سفید اختلال ایجاد می کند و باعث می شود آنها نتوانند به درستی از پس میکروبهای خطرناک برای سلامتی بدن بربیایند. همین مسئله شمارا در معرض اینگونه بیماریها قرار خواهد داد. علاوه براین باکتریهایی که برای بدن مفید هستند و در بخشهای قبلی اشاره ای به آنها کردیم، در بدن کسانی که مصرف دخانیات دارند کمتر است. بیماریهای مربوط به قسمتهای بالایی گلو و نیز حنجره، به علاوه بیماریهای عفونی و پوستی از سایر زیانهاییست که متوجه این افراد خواهد بود.

تأثیرات مثبت نور خورشید

همانگونه که می دانید زمانی که پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین دی تولید می شود. این ویتامین نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مؤثری دارد و به کارکرد گلبولهای سفید کمک می کند تا آنها بدن را در مقابل بیماریهای التهابی مقاوم کنند.

بنا به آنچه گفته شد امروزه با توجه به مسائل مربوط به آلودگی هوا و کمبود مواد ارگانیک لازم برای بدن میانگین سن انسان از همیشه کمتر شده است. بهتر است در برنامه روزانه خود جایی برای ورزش کردن کنار بگذارید. اگر شاغل هستید، می توانید صبح ها کمی زودتر بیدار شده و کمی فعالیت ورزشی داشته باشید. فراموش نکنید که در کنار ورزش کردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند ایده آل باشد. با اضافه کردن باکتریهای مفید برای بدن کارکرد سیستم ایمنی خود بهبود داده و در برابر بسیاری بیماریها مقاوم می شوید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید