چرا آب مروارید یا کاتاراکت در زنان شایع تر است


تفاوت در خطر آب مروارید بین دو جنس منجر به توجه به نقش استروژن در آب‌ مروارید شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک یک اثر حفاظتی از درمان جایگزینی هورمون (HRT) با استروژن در زنان یائسه را نشان می دهند. علاوه بر این، منارک زودرس و/یا یائسگی دیررس، و ازاین‌رو طول عمر باروری بلند، با کاهش خطر ابتلا به آب‌ مروارید در ارتباط است . ازاین‌رو به نظر می رسد استروژن خواص حفاظتی در برابر کدر شدن عدسی دارد و مطرح‌شده که این به علت کاهش چشمگیر غلظت استروژن در دوران یائسگی است، یعنی اثر خروج، که باعث افزایش خطر ابتلا به آب‌مروارید در زنان در مقایسه با مردان هم سن و سال می شود.
این نظریه توسط داده هایی که نشان می دهد زنان قبل از یائسگی و مردان هم سن خطر آب مروارید یکسانی دارند، حمایت می شود. سطوح استروژن در مردان، همان طور که از طریق آروماتاز از تستوسترون تولید می شود، همان تغییرات وابسته به سن در زنان را نشان نمی دهد و مردان مسن تر درواقع سطوح بالاتری از 17استرادیول نسبت به زنان یائسه دارند .
هنگام گزارش شیوع آب‌ مروارید، انواع تعاریف و طرح های مطالعاتی استفاده شده است؛ هم مطالعات مبتنی بر جمعیت n حضور کدر شدن عدسی با یا بدون نیاز به اختلالات بینایی در نرخ کاتارکت قبلی یا فعلی. صرف‌نظر از معیارهای مورداستفاده، بیشتر مطالعات شیوع بالاتری از آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان گزارش کرده اند . درجه بندی و طبقه بندی آب‌ مروارید اغلب با استفاده از مقیاس درجه بندی مبتنی بر تصویربرداری انجام می شود، رایج ترین سیستم طبقه بندی کدر شدن عدسی (LOCSII یا LOCSIII). برای استفاده از این مقیاس، مطالعات مختلفی شیوع کدر شدن عدسی برای 24 تا 27 درصد زنان و 14 تا 20 درصد مردان بین 65 تا 74 ساله را گزارش کرده اند .
سازگاری بین همه این مطالعات مبتنی بر شیوع بیشتر کدر شدن عدسی در زنان در مقایسه با مردان ، با نسبت خطر معمول بین 1.14 تا 1.33 می باشد . در بیشتر نقاط جهان، به خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، تفاوت های جنسیتی در شیوع کدر شدن عدسی در شیوع بالاتر عمل جراحی آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان نیز منعکس‌شده است .
هنگام تلاش برای روشن شدن دلایل تفاوت شیوع آب‌ مروارید در دو جنس، باید عوامل خطر از قبل شناخته‌شده برای بیماری ها را در نظر گرفت. همان طور که توسط دو مطالعه نشان داده شده است، عوامل ژنتیکی 35 تا 53 درصد شروع و شدت بیماری را توضیح می دهند، درحالی‌که سن 16 تا 38 درصد و محیط فردی یعنی عوامل مرتبط با سبک زندگی 14 تا 26 درصد را تشکیل می دهند .
با توجه به خطرات سبک زندگی برای آب‌ مروارید، شواهد قابل‌توجهی از مطالعات اپیدمیولوژیک وجود دارد که سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض UVB باعث آب‌ مروارید هستند، با در نظر گرفتن استرس به‌عنوان یک سبب و یا عامل کمکی . قرار گرفتن در معرض UVB به‌صورت خاصی با یکی از سه شکل رایج آب‌ مروارید در ارتباط است؛ آب‌ مروارید قشری، که به تعداد کثیری در زنان وجود دارد . داده های برای تفاوت جنسیتی برای در معرض UVB قرار گرفتن متضاد هستند، ولی پیشنهاد شده است که ابرو و پیشانی کمتر برجسته در زنان می تواند به حفاظت کمتر در برابر نور خورشید در زنان منجر شود.
همان طور که در بالا ذکر شد، استروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، چیزی که اثر حفاظتی آن ها را در برابر  آب‌ مروارید یا کاتاراکت  توضیح می دهد، که استرس اکسیداتیو مسیر عمده بیماری زا به‌حساب می رود. اثر آنتی‌اکسیدان استروژن احتمالاً از طریق چندین مکانیسم اعمال می شود.

در سیارک بخوانیم:

گلوکوم یا آب‌ سیاه 

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن چیست 

رتینوپاتی دیابتی 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید