گیاهان خوراکی خود را پرورش دهید

آیا چیزی لذیذتر و مغذی تر از گوجه فرنگی های رسیده ، سبزیجات ،هلوهای تازه و غلات یا گیاهان و ادویه جات مطبوع وجود دارد ؟ گیاهان خوراکی خود را پرورش دهید . خواه در باغچه ی حیات خلوت یا در چند گلدان در لبه ی پنجره که کار جالب ، پرارزش و سالمی است. اگر بخشی از باغچه ی خود را با دوستان و همسایه ها تقسیم کنید ، حتی می توانید روابط اجتماعی خود را نیز گسترش داده و سلامتی را نیز به اطراف توسعه بخشید.(سیارک)

طبق گفته ی دکتر فیلیپ اسمیت ، یک باغبان با تجربه که تحقیقات چاقی را در NIH‌ پشت سر گذاشته " باغبانی دارای مزیت های سلامتی فراوانی است که باعث می شود فرد به خارج از خانه رفته و فعال باشد و کمتر در جای خو بنشیند که به کاهش استرس کمک می کند . " باغبانی می تواند به ارتقای رژیم غذایی شما نیز کمک کند اگر میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. آنها خصوصا با طعم قویتر خود در زمانی که تازه و رسیده چیده می شوند ، لذیذ تر هستند. "
میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و ویتامین های ضروری و مواد معدنی هستند. تحقیقات نشان داده که خوردن میوه و سیزی به عنوان بخشی از کل رژیم غذایی سالم می تواند خطر بیماری های طولانی را مثل بیماری های قلبی ، سکته و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. فیبر درون میوه و سیزی می تواند به تسهیل یبوست و نرمال کردن دفع کمک کند.
میوه و سبزیجات نیز به کاهش جذب کالری کمک می کند – خصوصا اگر جایگزین غذاهای بسیار چرب و پرکالری گردد و به شما در کنترل وزن کمک میکند. گیاهان نیز طعم های جالب و غنی به وعده های غذایی تان بدون افزودن ذره ای کالری ، اضافه می کند.
باغبانی ، سلامت روانی شما را نیز ارتقا می بخشد. برخی مطالعات نشان داده که فعالیت فیزیکی در محیط های طبیعی – یا حتی در معرض طبیعت بودن نیز می تواند حالتان را بهتر کرده و نگرانی را کاهش داده و اعتماد به نفس را بالا ببرد. اسمیت می گوید " پرورش سبزیجات و حفاری در خاک ، فعالیت فیزیکی را افزایش داده و به فرد احساس شادی و حس ارتباط با زمین را می دهد " .
بچه ها نیز می توانند از پرورش و مراقبت از گیاهان خوراکی بهره ببرند. مطالعاتی نشان داده که بچه هایی که با برنامه های باغبانی سر و کار دارند میل بیشتری به انتخاب غذاهای سالمتر داشته و میوه و سبزی بیشتری نیز می خورند و مهارت های اجتماعی پیشرفته تری نیز دارند.
" باغبانی به کودکان کم سن کمک می کند پرورش و مراقبت از چیزها را بیاموزند. شاید آنها لذت خوردن میوه و سبزی هایی را که خود پرورش داده اند ، درک کنند. و متمایل به خوردن غذاهایی باشند که می دانند برایشان خوب است. " طبق گفته ی اسمیت ، " بزرگسالان نیز اغلب دریافتند که مزه ی مطبوع میوه ها و سبزیجاتی که تازه و مستقیم از باغ آورده میشوند بسیار بهتر است. "
بازماندگان ازسرطان که بعد از بیماری به کار باغبانی پرداخته اند ، در بررسی جزئی با حمایت NIH متمایل به داشتن فعالیت فیزیکی بالاتر و جذب سبزی بیشتر به همراه ارتقای توان و قدرت خود بوده اند. بررسی وسیعتر با حمایت NIH اکنون در دست اقدام است که نشان دهد آیا باغبانی سلامت و خوشی بازماندگان قدیمی تر سرطان را بهبود می بخشد یا نه.

تحقیق دیگری که اخیرا توسط NIH‌ انجام شده ، تحقیق روی خانواده های هندی آمریکایی است که مشغول باغبانی اجتماعی هستند که جذب میوه و سبزی بالاتری داشته و کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده اند. طبق گفته ی دکتر شارلوت پرات در NIH‌ کسی که تحقیق روی تغذیه ، فعالیت فیزیکی و سلامت قلب را گذرانده " محققان نیز بدنبال این هستند که ببینند آیا باغبانی فشار خون را کاهش ، قدرت دست را افزایش و منجر به سلامت جسمی و روحی بهتری می گردد یا نه.
طبق گفته ی پرات " امریکایی ها معمولا میوه و سبزی کافی نمی خورند ؛ که یکی از اشکالات امروز رژیم غذایی ماست. " دستورالعمل های رژیمی فدرال برای آمریکایی ها که در سال 2015 منتشر شد توصیه کرده که بزرگسالانی که 2000 کالری در روز مصرف می کنند ، باید تقریبا 2.5 پیمانه سبزی و 2‌ پیمانه میوه در روز مصرف کنند. ولی تنها درصد کمی از بزرگسالان و کودکان توصیه های میوه و سبزیجات را رعایت می کنند.

در زمان انتخاب سبزیجات ، مجموعه ای از رنگ ها و گونه ها را روزانه بخورید. بروکلی ، اسفناج ، سبزیجات کلم برگ ، کلم پیچ یا دیگر سبزی های تیره ، انتخاب خوبی هستند. شما باید سبزیجات نارنجی و قرمز را نیز مثل گوجه ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، فلفل قرمز را نیز انتخاب کنید. پرورش بسیاری از این ها در خانه کار آسانی است.
" اینها همگی در اصل منبع خوب ویتامین ها شامل ویتامین A,C و فیبر نیز هستند " طبق گفته ی پرات ، " برخی سبزیجات دارای مواد معدنی مثل پتاسیم ، آهن و کلسیم هستند".
بسیاری از مواد مغذی میوه و سبزیجات برای سلامت کامل ، مفید هستند. اگر داروهای خاصی مصرف می کنید با این حال باید مطلع باشید که برخی از محصولات گیاهی با چگونگی عملکرد دارویی شما تداخل دارد. مثلا ، گریپ فروت با داروهای خاصی واکنش می دهد – مثل داروهای کلسترول ، فشار خون و آلرژی و باعث عواض جانبی جدی می گردد. (سیارک)
" افرادی که دارو برای پیشگیری از لخته ی خون ، مصرف می کنند در هنگام خوردن سبزیجاتی به رنگ سبز تیره یا با جذب مکمل های این ویتامین دچار مشکل می گردند که سرشار از ویتامین K هستند . " طبق گفته ی پرات ، ویتامین K به ارتقای لخته شدن خون کمک کرده ولی رقیق کننده ی خون مثل وارفارین ( نیز به نام کومادین ) برای داشتن عوارض برعکس ، طراحی شده اند و غذاهای سرشار از ویتامین K ، اسفناج ، کلم دلمه ای و برخی از گونه های کاهو هستند.
بسیاری از انواع بوته ها نیز تعاول خطرناکی با داروهای خاص دارند . ولی احتمال این مشکلات زمانی بیشتر می شود که بوته ها به عنوان مکمل مصرف گردند.
طبق گفته ی دکتر کریاگ هاب ، متخصص گیاهان دارویی در NIH‌، " گیاهان و ادویه جات مدت های زیادی برای طعم دادن به غذا استفاده شده اند و از زمان باستان برای درمان های پزشکی به کار رفته اند " . " زمانی که شما گیاهان را پرورش می دهید ، دانه ها را هم می کارید ، دقت می کنید تا رشد کنند و می دانید مزه شان چگونه است. ولی زمانی که این چیزها را به شکل مکمل دریافت می کنید ، معمولا به عصاره ی فشرده ی گیاهی می رسید که بسیار قوی تر از چیزی هستند که در باغ وجود دارد".
هاب اضافه کرد که برخی از گیاهان خریداری شده به شکل مکمل ، به گونه ای نیستند که ادعا می شود- " آنها با برخی از گونه های ترکیبات داروخانه ای به طور تقلبی ترکیب شده یا شامل موادی نیستند که برچسب روی آنها نشان می دهد".
هاب تاکید می کند که صحبت با دکتر دررباره ی مکمل هایی که شما جذب می کنید برای اطمینان از اینکه باعث تعامل مضر با داروهایتان نمیشود ، بسیار اهمیت دارد. شما می توانید چیزهای بیشتری راجع به گیاهان ، عوارش جانبی نهان و چیزهایی که دانشمندان راجع به خواص دارویی می گویند در وب سایت HERBS AT GLANCE‌ بدانید.
طبق گفته ی اسمیت " اگر فکر میکنید جایی برای باغچه ی حیات خلوت ندارید ، دوباره فکر کنید. " برخی از سبزیجات مثل هویج ، کاهو ، کلم پیچ و فلفل های تند به جای زیادی نیاز ندارد. اسمیت می گوید " اینها را می توان در گلدان یا باغچه های کوچک نیز پرورش داد. " شما می توانید گوجه های درختی را نیز امتحان کنید که از دستگیره یا ایوان آویزان می شود "
ولی مهم نیست در کجا به آن می رسید – در حیات خلوت یا در بازار کشاورزان یا در مغازه – مطمئن باشید که شما و خانواده تان ، حجم زیادی از میو ه و سبزیجات را به طور روزانه مصرف کنید.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید