در محل کار ، برای ناهار چه چیزی باید بخوریم.

در محل کار برای افزایش عملکرد ، برای وعده غذایی ناهار چه چیزی باید بخوریم.

برای این که فرد در طول روز خودش را پر انرژی حس کند اولین قانون این است که روز را باید یک صبحانه خوب شروع کند . برای این که دوام انرژیش را فراهم کند و تمرکزش را افزایش دهد یک وعده غذایی ناهار سالم نیز همان قدر مهم می باشد .

 برای کارکنان وعده غذایی ناهار چرا مهم می باشد

اگر وعده غذایی ناهار کاملا حذف شود ویا غیر متعادل باشد و یا کربوهیدارت ها خیلی کم مصرف شوند مغز به خاطر این که انرژی مورد نیاز برای تفکر سطح بالا و حل مسله فراهم نمی شود فرد علاوه بر این که کارهای ذهنی اش افت می کند ، هم چنین به یک حالت روانی افسرده نیز دچار می شود . درصورتی که بیش از حد غذا خورده شود احتمال ایجاد خستگی و خواب آلودگی بالا می باشد . (سیارک

در دوره های که وارد مرحله کاری شلوغ و پر کاری می شوید این امر که خودتان را دینامیک حس کنید مهم می باشد . تحقیقات نشان می دهند که بین عمل کرد کاری و تغذیه ارتباط  قابل توجهی وجود دارد . در کنار فراهم سازی کالری کافی ، تغذیه متعادل نیز مهم می باشد یعنی در کنار انرژی تمام مواد غذایی (کربوهیدارت ، پروتیین ، روغن ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، آب ) در تغذیه روزانه تان باید وجود داشته باشد . این که در محتوای مواد غذایی ، کربوهیدارت به میزان بیشتری وجود داشته باشد یا این که پروتیین به میزان بیشتری وجود داشته باشد ، محتوای وعده غذایی، سرعت های افزایش قند خون ، یا به طور خلاصه کیفیت های مواد غذایی ، چه چیزی را به همراه چه چیزی خوردن ، و چه چیزی را چه زمانی خوردن هم عمل کرد کاری را تحت تاثیر قرار می دهد . پس به پاسخ های این سوال که « ما باید چگونه تغذیه نماییم ؟ »  نگاهی خواهیم انداخت .

یک وعده غذایی سالم ناهار شامل سه چیز می باشد : نان و نشاسته ها ،سبزی ها و میوه های که منبع  فیبر می باشد ، ویک منبع پروتیینی خوب .

یک وعده غذایی سالم ناهار فقط حاوی سالاد نمی باشد بلکه حاوی نان ها و پروتیین های قوی نیز باید باشد . کربوهیدارت ها ضروری می باشند چون که مغزمان و سیستم عصبی مرکزی به کربوهیدارت ها که منبع انرژی هستند احتیاج دارند. برای کار کردن مغزمان و سیستم عصبی مرکزی اگر بخواهیم یک مقیاس ارائه بدهیم تقریبا 120 گرم کربوهیدارت نیاز می باشد (به عنوان مثال تقریبا یک پیمانه برنج ، تعدادی میوه وچند تکه نان ) . از سوی دیگر برای فعالیت فیزیکی ماهیچه های مان نیز کربوهیدارت ها ضروری می باشند . کربوهیدارت ها سطوح سروتونین را که حالت روحی را افزایش می دهد و بهبود می بخشد ، بالا می برد.

پروتیین ها در تأمین مداوم انرژی توسعه یافتن کنترل قند خون و افزایش سیری نقش مهمی ایفا میکنند . پروتیین درغذا های مانند گوشت قرمز ، گوشت سفید ، ماهی ، محصولات دریایی ، تخم مرغ ، حبوبات ، فندق ،پنیر ، شیر و ماست وجود دارد . در کنار پروتیین اگر تمایل داشته باشید می توانید یک گروه غذایی نشاسته  ای اضافه کنید : برنج سبوس دار ، بلغور ، ماکارونی و سالاد سیب زمینی که برای کاهش شاخص گیلیسمیک  آب پز شده و در یخچال خنک شده است با لیموترش یا سرکه آن را مزه دار کرده گزینه های ایده آلی می باشد .

به عنوان مثال در یک وعده غذایی ناهار اگر در کنار یک سالادی که حاوی سبزی های با کربوهیدارت پایین نظیر کاهو، پروتیینی مانند مرغ بخورید حجم غذاهای مصرف شده معده تان را پر می کند اما برای مغز و ماهیچه ها انرژی لازم را فراهم نمی کند . اگر بدین شکل یک وعده غذایی  ناهار  بخورید خودتان را خسته و بی انگیزه حس می کنید و سپس دل تان کربوهیدارت و دل تان می خواهد که چیزهای شبیه شیرینی بخورید . اگر در کنار غذاهای که ذکر شد یک تکه نان و یا چند قاشق پلو بلغور بخورید انرژی تان را افزایش می دهید. اگر در وعده های غذایی ناهار خوردنی های جذاب تری را ترجیح می دهید ساندویج مرغ یا تن ماهی می توانید بخورید یا این که فقط سالاد سفارش بدهید و در داخل آن تن ماهی ، مرغ ، کالباس بوقلمون ، پنیر و سبزی میتوانید بگذارید و هم چنین انتخاب های که کالریشان کم باشد ولی سیر کننده باشند می توانید انجام بدهید در هفته دوبار ماکارونی با سس گوجه فرنگی و یا پیتزای پنیر و یا مرغ وکوفته که در هرجای قابل دسترس می باشند را می توانید ترجیح بدهید . کارتان هر چقدر شلوغ باشد هم باید غذای ناهارتان خیلی مهم است . در وعده غذایی ناهار یه کاسه ماست استفاده بکنید مفید می باشد ماست به دلیل این که افراد نگران خواب آلودگی بعد مصرف آن می باشند یکی از مواد غذای است که افراد از مصرف آن خودداری می کنند ماست در سی دقیقه ابتدایی اثر خواب آلودگی نشان خواهد داد ولی پس از آن به شما آرامش می دهد و عمل کرد کاری تان را افزایش می دهد .

موارد زیر را نیز فراموش نکنید

افراد بسیاری که خودشان را در مشغله بالای کاریشان غرق کرده اند وعده غذایی ناهار را حذف کرده ودر ساعت حدود 15:30 غذا می خورند غذا خوردن بدین شکل در ساعت های بدون نظم و قاعده عمل کرد را تحت تاثیر قرار می دهد . به ساعت های غذا خوردن توجه کنید . بدن در ساعت های که بدان عادت دارد آنزیم های هضم را بهتر ترشح می کند به همین دلیل درساعت های نرمال سعی کنید غذای تان را میل نمایید .

باهم غذا خوردن و تغییر مکان دادن برای غذا خوردن عملکرد کاری را افزایش می دهد

باهم غذا خوردن پتانسیل بهبود سازی فرهنگ محل کار ، افزایش روحیه وایجاد روابط مناسب و جدید را به همراه می آورد . در نتیجه تحقیقات به عمل آمده روابط و کیفیت تأمل اجتماعی ، بسیاری از سیستم های تنظیمی موجود در بدن مخصوصا فشار خون ، متابولیزیم وهورمون های استرس را به طور مثبتی تحت تاثیر قرار می دهد همین طور خارج شدن از محل کاربعد از یک وعده غذایی ناهار مناسب باعث می شود تا بعد از ظهری پر بازده تر داشته باشید .

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید