مصرف غذای سوخته و عوارض خطرناک آن

عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته موضوعی است که در بررسی های انجام شده توسط دانشمندان نشان داده که یکی از عوامل اصلی سرطان های مری، معده و روده ، مصرف زیاد همین مواد غذایی سوخته است. در این میان مطالعات محققان سوئدی نیز نشان می دهد که مصرف غذای سوخته با آکریل آمید موجود در آن، سبب بروز سرطان می شود.

با این حال همواره پزشکان بارها عوارض خطرناک مصرف  غذای سوخته  را گوشزد کرده اند چرا که آکریل آمید که یک ترکیب شیمیایی سرطان زا است ، زمانی تولید می شود که مواد نشاسته ای در مواد غذایی در دمای بسیار بالایی پخته شوند.

این مطالعات نشان می دهد که آکریل آمید سبب صدمه به DNA می شود و احتمال سرطان را افزایش می دهد. زمانی که با  خوردن غذای سوخته  آکریل آمید وارد بدن می شود، توسط سیستم گوارشی جذب شده و در تمام ارگان های بدن وارد چرخه سوخت و ساز می شود. نتیجه سوخت و ساز آکریل آمید، ماده ای به نام گلایسیدامید است که عامل اصلی جهش ژن ها و رشد تومور در بدن است.

چیپس سیب زمینی، قهوه، بیسکوییت، نان برشته، سیب زمینی کبابی و گوشت کبابی، شایع ترین مواد غذایی حاوی آکریل آمید هستند. قند و آمینو اسید موجود در مواد غذایی نیز می توانند تولید آکریل آمید کنند.

غذای سوخته چه ضرری دارد

غذا سوخته  ،  نان های سوخته، سیب زمینی بیش از حد سرخ شده، چیپس و بیسکویت ها مواد خوراکی مضر و البته پرطرفداری اند که ممکن است بر اثر حرارت دیدن بیش از اندازه، ماده ای به نام آکریلامید در آنها تولید شود که سرطانزاست، اما آکریلامید با چه مکانیسمی می تواند در بدن سرطان ایجاد کند و برای کاهش احتمال دریافت آن باید از خوردن چه غذاهایی اجتناب کرد؟

به گزارش انجمن سرطان آمریکا ، آکریل آمید در صنعت کاغذ، رنگ، بسته بندی، چسب و پلاسیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آکریل آمید در دود سیگار نیز وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی پیش نویس دستوالعمل هایی را در رابطه با عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته و سرطان صادر کرد.که در این میان تحقیقات آن ها نشان داد که این ترکیب سمی در افزایش سرطان روده، مثانه و کلیه نقش دارد و علاوه بر آسیب به سیستم عصبی، باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

هر غذای سرخ شده ای که رنگ تیره ای داشته باشد، خطرناک است؟

البته مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس و پیتزا علاوه بر ترکیب های غیرمفید و مواد نگهدارنده سرطانزای نیتراتی و نیتریتی، مواد نشاسته ای و آرد نیز در ترکیب شان به کار رفته است و وقتی سرخ می شود، مواد موجود در آن پف می کنند و قهوه ای می شوند، گرچه شکل ظاهری سوسیس در اثر سرخ شدن جذاب و طعمش بهتر است اما باید توجه داشت که قهوه ای شدن بیش از حد در نتیجه سوختن ترکیب های کربوهیدراتی سوسیس است که می تواند باعث افزایش میزان آکریلامید در آن شود. در ضمن، برشته شدن زیاد و سوختن نان حاشیه پیتزا هم باعث تشکیل این ماده سمی در آن می شود. حرارت طولانی مدتی که برای جوشاندن شیرهای فله ای نیز به کار می رود و حرارت زیادی که در موقع تهیه پیتزا به پنیر پیتزا یا هر غذای دیگری وارد می شود، باعث بروز تغییرهایی در بافت پروتئینی شیر و پنیر می شود که می تواند باعث بروز سرطان شود.

 

بنابراین عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته بر کسی پوشیده نیست و قسمت های سوخته، سیاه و قهوه ای شده انواع  کباب سوخته  ،گوشت ها، ماهی، مرغ و جگر و همچنین موادغذایی دیگر مثل گوجه فرنگی و فلفل کبابی که حرارت زیادی می بینند را مصرف نکنید. به طور کلی، مصرف موادغذایی خیلی برشته و سوخته می تواند سلامت انسان را تهدید کند. پس به همه افراد و به خصوص کسانی که ناراحتی های گوارشی دارند، توصیه می کنم غذاها را با حداقل حرارت دیدگی و به روش آبپز و بخارپز آماده و مصرف کنند و از خوردن خوراکی هایی مثل چیپس و سیب زمینی سرخ کرده، نان ها و چیز کیک سوخته  ،  شیرینی جات و انواع گوشت ها و دیگر موادغذایی سوخته و زغالی اجتناب کنند.

مضرات شیر ​​سوخته

از مصرف لایه های ته نشین شده در ته ظروفی که شیر در آن جوشانده شده بپرهیزند و هنگام تهیه شیر برنج یا فرنی، شیر در مراحل آخر به غذا اضافه شود. برشته شدن نان حاشیه پیتزا نیز خطرناک است. در صورت برشته شدن حاشیه نان، حتما باید ناحیه برشته شده و سوخته، دور ریخته شود. حتی الامکان از خرید غذاهای آماده بیرونی اجتناب و برای پختن کیک و پیتزا در منزل از کاغذ مخصوص استفاده شود. برای خرید نان سوخاری و شیرینی جات نیز باید آنهایی را انتخاب کرد که رنگ روشنی دارند و از مصرف بیسکویت و کلوچه هایی که سطح زیرین شان سوخته باید خودداری کرد. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید