آیا شکلات تلخ برای بدن مفید است؟

آیا شکلات تلخ برای بدن مفید است؟ آشنایی با مهمترین فواید شکلات تلخ برای بدن بعضی ها به دلیل شکر موجود در شکلات از خوردن و هدیه دادن آن امتناع می کنند. فکر می کنید بتوانید شکلات تلخ را جایگزین شکلات های شیرین کنید؟ آیا شکلات تلخ برای بدن مفید است یا مضر؟ وجود کاکائو خالص از دلایل مغذی و سالم بودن شکلات تلخ است.
 شکلات یکی از بهترین هدایایی است که در رویدادهای خاص مثل روز ولنتاین، هدیه تولد یا بعنوان سوغاتی خریداری می شود. اما بعضی ها به دلیل شکر موجود در شکلات از خوردن و هدیه دادن آن امتناع می کنند. فکر می کنید بتوانید شکلات تلخ را جایگزین شکلات های شیرین کنید؟ آیا شکلات تلخ برای بدن مفید است یا مضر؟

 

کاکائو قرنها مورد استفاده قرار گرفته و قدمت استفاده از آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در گذشته آن را با نام “نوشیدنی خدایان” می شناختند که کلمه یونانی و مشهور آن Theobroma است، Theo به معنای خدا و broma به معنای نوشیدنی.

ابتدا فواید شکلات تلخ را بشناسید :

۱ ) کاهش حمله قلبی

مصرف متوسط این نوع  شکلات ها می تواند ریسک حمله قلبی و سکته را کاهش دهد و جریان خون را کنترل کند. همچنین از دیگر فواید آن می توان به کاهش کلسترول بد و در مقابل افزایش کلسترول خوب در بدن اشاره کرد. شکلات های تلخ می تواند برای افرادی که ریسک حمله قلبی دارند جایگزین شیرینی و شکلات های شیرین  شود.

۲ ) شکلات تلخ برای ورزشکاران

شکلات تلخ استرس را کاهش می دهد بنابراین با کاهش استرس فیزیکی که طی تمرین به ماهیچه ها وارد می شود عملکرد آنها را بهتر می کند. همچنین به بهبود ماهیچه های آسیب دیده  کمک می کند. برای اینکه بعد از ورزش بدن را ریلکس کنید، می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری پودر کاکائوی خالص به نوشیدنی پروتینی که می نوشید اضافه کنید.

۳ ) ضد افسردگی

شکلات تلخ که مقدار زیادی کاکائو داشته باشد، بهترین ماده طبیعی ضد افسردگی است. مواد موجود در شکلات تلخ سطح رضایت و خوشحالی را در بدن و همچنین در مغز افزایش می دهد.

۴ ) شادابی و سلامت پوست

تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ می تواند برای سلامت پوست نیز مفید باشد. یک آزمایش ۱۲ هفته ای ثابت کرده که مصرف روزانه شکلات تلخ یا کاکائو تاثیر مثبتی روی چروک های پوست و همچنین استحکام و سفت شدن آن دارد.  فلاوانول موجود در شکلات  های تلخ از پوست در برابر اشعه UV خورشید محافظت کرده و جریان خون در پوست را افزایش می دهد، که این مساله می تواند روند پیری پوست را کند دهد.

۵ ) به جای شکلات شیری شکلات تلخ بخورید

شکلات های شیری فلاوانول کمتری نسبت به شکلات های تلخ و پودر کاکائو دارند، از آنجایی که این ماده مهم ترین ماده موجود در شکلات است که تمام فواید گفته شده را دارا می باشد ، بهتر است به جای اینکه شکلات های شیرین و یا شکلات شیری بخورید از شکلات تلخ و یا پودر کاکائوی خالص استفاده کنید.

مطمئن شوید شکلات تلخی که مصرف می کنید حداقل ۵۰% تا ۸۰% کاکائو دارا باشد تا از خواص بیشتری برخوردار شود. این را به یاد داشته باشید، شکلات تلخی که می خرید هر قدر کاکائوی خالص بیشتری داشته باشد مغذی تر بوده و برای سلامتی بهتر است.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید