امگا3 ، آسیب عضلانی ، ورزش

 

 آسیب های عضلانی ناشی از تمرین یا EIMD حالت مشخصی است که معمولا در اثر تمرینی که فرد به آن عادت ندارد ایجاد می شود دراثر EIMD التهاب موضعی، افزایش و ظرفیت عملکردی عضله کاهش می یابد از همه مهم تر کوفتگی عضلانیِ ، 24-72 ساعت پس از یک مرتبه تمرین آسیب زا افزایش می یابد این علائم موقت ، می توانند نسبتا محدود کننده باشند اما از طرفی می توان در اثر EIMD سازگاری های مثبت درازمدتی در بدن  نیز بدست آورد که این بویژه در ورزشکارانی که در یک دوره زمانی کوتاه چند مسابقه دارند می تواند باعث بازیابی و ریکاوری بهتر شود . به همین منظور روش هایی همچون غوطه وری در آب سرد ، ماساژ و ریکاوری فعال ایجاد شده اند با این حال شواهد بیشتری برای دفاع از این روش های درمانی مورد نیاز می باشد علاوه براین ، مشخص شده است تمرینی که منجر به آسیب عضلانی می شود می تواند اثر محافظتی نیز بر روی فرد داشته باشد زیرا تمرینات و تلاش های مکرر باعث کاهش علائم مشابه همان تمرین در وضعیت های مشابه می شوند علاوه بر اینکه برخی روش های درمانی موفقیت هایی را در خنثی سازی علائم EIMD بدست آورده اند ، برخی تحقیقات نشان داده اند که مکمل های غذایی که اخیرا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند نیز ریکاوری پس از EIMD را بهبود می بخشد به طور مثال تعدادی از تحقیقات ، سودمند بودن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را نشان داده اند.

امگا3 روغن ماهی مکملی است که اخیرا بسیار محبوب شده است . این مکمل دارای اثرات ضدالتهابی بوده و با کاهش خطر بیماری قلبی کرونری ارتباط داردو  تصور می شود که دو ترکیب اصلی روغن ماهی ( ایکوزا پنتانوئیک اسید یا همان EPA و دئوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA) تولید و آزاد شدن اسید آراشیدونیک و پروستاگلاندین های پیش التهابی را کاهش می دهند .

 همچنین اشاره شده است که روغن ماهی می تواند علائم EIMD از جمله کوفتگی و تورم را خنثی سازد. معمولا از دوره های مصرف طولانی مدت از جمله 7 ، 21 ، 26 و 30 روز برای ارزیابی تاثیر روغن ماهی در تنظیم EIMD استفاده شده است . اشاره شده است که مصرف مزمن این مکمل می تواند منجر به این شود که EPA و DHA در داخل غشای سلولی قرار گیرند تحقیقات اخیر نشان می دهند که مصرف مزمن مکمل EPA و DHA در یک نسبت 2 به 1 ، در خنثی سازی علائم EIMD بسیار موثرتر می باشد . اگرچه این یافته ها کاربردی می باشند شواهد نشان می دهند که افراد بلافاصله پس از تمرین می توانند برای خنثی سازی علائم EIMD از روغن ماهی استفاده نمایند . در این مورد شواهد نسبتا کمتری وجود دارد . به همین دلیل بررسی تاثیر حاد مکمل در دنیای واقعی بویژه برای ورزشکاران و مربیانی که قصد رسیدن به بهترین ریکاوری بعد از تمرینات شدید می باشند ضروری است ..تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن امگا3 می تواند سنتز پروتئین و حساسیت پروتئین را تغییر دهد . همچنین این مکمل می تواند واکنش های آنابولیکی مثبتی را در مدل های انسانی ایجاد نماید . اسید چرب امگا 3 می تواند سنتز پروتئین عضله را تحریک می کند که این می تواند بر روی فرایند ریکاوری تاثیر بگذارد با این حال برای تعیین این سودمندی نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد . اگرچه هیچ نشانه ای از تاثیرگذاشتن این روش درمانی بر روی مارکرهای التهابی وجود ندارد اما شایان ذکر است که برخی مارکرهای التهابی بویژه کراتین کیناز می توانند نشان دهنده ی اندازه یا زمان EIMD باشند  نتیجه گیری تحقیقات نشان داده است که مصرف یک دوز بالای امگا3 روغن ماهی (که در آن EPA بالا باشد) فورا بعد از تمرین شدید اکسنتریکی ، باعث کمتر شدن علائم EIMD می شود .کاهش عملکرد اسکات پرشی و پرش ضدجنبشی در افرادی که از امگا3 دوز بالا استفاده کرده بودند به طور معناداری کمتر بوده به طوری که در عرض 24 ساعت به سطوح عملکردی پایه، نزدیک شد ند . اگرچه این یافته ها کاربردی می باشند اما برای تعیین بهترین استراتژی چه از نظر زمان ، چه از نظر دوز و چه از نظر نسبت EPA به DHA نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید