بازی کردن چگونه عادت تغذیه ای ما را دستخوش تغییر می کند

بازی ما را هیجان زده می­کند

ممکن است بعد از یک بازی و مبارزه ­ی طاقت­ فرسا با دوستان خود، بسیار هیجان زده شوید و در حالت رضایت ذهنی قرار بگیرید. معمولا در این شرایط بدن تمایل به خوردن دارد و در میان تمامی خوراکی ها معمولا غذاهای چرب با مزه های تند و نوشیدنی های قندی را ترجیح می­دهد. در این مواقع اشتهای زیادی دارید و تا سیری کامل از خوردن دست نمی­کشید. درست مثل زمانی که بعد از یک بازی طولانی در گیم نت با دوستان خود به فست فود می­روید و چند بشقاب مرغ سرخ شده و کوکا­کولا را می­بلعید. از آنجا که توان فکری و قوای ذهنی شما تا حد امکان تخلیه شده و بدن در یک حالت احساس غلط و موقت است، بلافاصله پس از خوردن، بدن تمایل به خواب و استراحت فیزیکی پیدا می­کند و این یعنی فرآیند به خوردن و در نهایت خواب یا لم طولانی منجر می­شود. در این شرایط سعی کنید اشتهای زیاد خود را با غذا­های سبک ولی حجیم مثل سالاد یا میوه مهار کنید و بعد از استراحت فیزیکی و ذهنی کامل به خوردن وعده کامل بپردازید.

می­خوریم و هم­زمان  بازی می­کنیم

این شرایط را به دو گونه می­توان تعبیر کرد. یک اینکه موقع بازی، غذا هم می­خوریم! که این جریان ممکن است باعث عجله در خوردن یا خوردن بیش از معمول شود که هر دو برای بدن ضرر دارند و می­توانند منجر به جذب کالری بیشتر شوند. حالت دوم این است که در زمان بازی به خوردن نتقلات و خوراکی­های بی ارزش نظیر چیپس و پفک مشغول شویم. این اتفاق بیشتر زمانی می ­افتد که با دوستان خود به فیفا و تکن بازی کردن مشغول هستیم. در این شرایط سعی کنید از خوراکی ها و تنقلات در جه یک مانند آجیل، نوشابه های گازدار کم کالری، آب میوه های طبیعی و میوه ­های خشک استفاده کنید.(سیارک)

میزان خوراکی ­های دم دست خود را کم کنید و سعی کنید با بیشتر نوشیدن، میل خود به خوردن را کاهش دهید. به طور خاص یک نوشیدنی داغ مانند شیرنسکافه یا قهوه­ ی تلخ اشتهای شما را کاهش می­­دهد و اجازه می­دهد بیشتر روی بازی کردن تمرکز کنید. چند لیوان آب خنک هم از منحرف کردن شما از زیاده خوری کافی است.

به جای خوردن بازی کنیم

خیلی از مواقع پیش می­­ آید که در بازی افراط می­کنیم و مثلا برای ساعت ها یا چند شبانه روز خود را مشغول یک بازی می­کنیم. در این شرایط ممکن است نظارت و دقت خود را بر روی استراحت کردن و غذا خوردن از دست بدهیم. این حالت اگر منجر به کم خوردن و یا اصلا غذا نخوردن شود تاثیری روی اضافه وزن نخواهد داشت، ولی ممکن است عوارض دیگری مثل کمبود آب، املاح، ویتامین­ها و دیگر ریزمغذی­ های ضروری بدن را به همراه داشته باشد. در این مواقع اگر مراقب نباشید چند روز کم خوری و فشار بازی می­تواند شما را خسته، افسرده و مریض کند و آن وقت مجبور هستید چند روز به خود استراحت کامل بدهید تا مشکل بوجود آمده رفع شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی سعی کنید طولانی بازی نکنید و تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. مثلا در روز از 5 وعده مختصرتر به جای دو یا سه وعده حجیم استفاده کنید و بین هر دور بازی از میوه، نوشیدنی یا میان­ وعده­ های سبک و مختصر استفاده کنید. غذاهای دیر هضم مانند پروتئین ها بر اینگونه رژیم ها تاثیری ندارند.

به جای خوابیدن هم بازی می­کنیم

کم خوابی می­تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. دلیل این مسئله آن است که در اثر بی­خوابی در ضعف و خستگی دائمی قرار می­گیرد و تمایل به خواب پیدا می­کند. شما مانع این واکنش طبیعی می­شوید و سعی می­کنید برای ادامه بازی، بیشتر بیدار بمانید و بدین ترتیب بدن را مجبور به ابراز گرسنگی بی دلیل می­کنید. بدن شما برای رفع خستگی که ناشی از کم خوابی است تمایل به خوردن نشان می­دهد و ترشح بزاق دهان زیاد می­شود. شما می­خورید و متاسفانه چون دلیل خستگی چیز دیگری است مشکل همچنان باقی است. بنابراین بیشتر و بیشتر می­خورید و این مسئله خود باعث شوک کالری و طبیعتا ذخیره چربی در بدن می­شود. به علاوه در این موارد چون بدن تمایل به رفع آنی خستگی دارد ناخودآگاه به سمت غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها متمایل می­شود که خود اصلی ترین گروه­ های چاق کننده در بین غذاها هستند. بنابراین اجازه ندهید بازی وقت خواب مفید و ضروری شما را کم کند و در صورت تمایل به خوردن، بهتر است به رخت­خواب بروید تا سر یخچال!(سیارک)

بازی ما را خسته می­کند

بعد از یک بازی طولانی، احتمال پیش آمدن چند حالت وجود دارد، یکی از این حالات زمانی است که شما از انجام یک بازی طولانی خسته و کلافه شده باشید. در این حالت ذهنی که بیشتر با خستگی و بی­ رضایتی همراه است، بدن معمولا تمایلی به خوردن و آشامیدن ندارد. در این شرایط سعی کنید یک نوشیدنی خنک با قند بسیار کم بنوشید و اندکی به ذهن خود استراحت دهید. بدن بعد از چند ساعت استراحت به شدت احساس گرسنگی می­کند و توصیه می­شود در این چند ساعت خود را به فعالیت بدنی یا قدم زدن مشغول کنید یا با دوستان خود به بیرون بروید و سعی کنید بیش از معمول کالری بسوزانید. بدین ترتیب اشتهای خود را کم می­کنید و آنتالپی بدن را در شرایط نرمال نگه می­دارید. اگر بتوانید چند ساعتی را در این بین بگنجانید، می­توانید پس از آن با خیال راحت یک وعده غذای کامل را نوش جان کنید.

بازی کردن بعد از یک وعده غذایی سنگین

بارها پیش می­ آید که پس از خوردن یک وعده غذایی حجیم و سنگین تمایل به لم دادن یا مثلا بازی کردن پیدا می­کنید. این عادت بسیار خطرناک است، زیرا بازی بعد از خوردن و سنگینی، قوای ذهنی شما را تحلیل می­برد و این تحلیل بعد از چند ساعت به خواب یا استراحت مطلق منجر می­شود. در این حالت انواع خیانت­ ها را به خود کرده ­اید و هر چه لطف بوده برای برآمدن شکم خود نموده­ اید. در این حالت، درست در زمان هضم و سوخت غذا به خواب فرو می­روید و در نتیجه دچار شک کالری می­شوید. بعد از خوردن زیاد، طولانی بازی نکنید. بهتر است اول استراحت کنید و بعد به بازی مشغول شوید. تا حد امکان ساعات بازی را کم کنید و آن را به یک فعالیت بدنی مختصر ختم کنید. آب با لیموی تازه به عدم خستگی ذهنی و رقیق شدن خون کمک می­کند. چای سبز نیز راه حل بدی نیست. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید