چگونه متوجه تازه بودن تخم مرغ شویم؟

(سیارک)در صورتی که منبع مشخص و قابل اطمینانی برای تهیه تخم مرغ نداشته باشید، فهمیدن اینکه تخم مرغی که از سوپر مارکت و مغازه های دیگر تهیه می کنید، از کجا آمده و تحت چه شرایطی نگهداری شده اند، کاری دشوار خواهد بود. در حال حاضر تخم مرغ هایی که وارد بازار می شوند، دارای تاریخی است که مشخص می کند تا چه زمانی قابل استفاده و مصرف خواهد بود، اما نکته جالب توجه این است که تنها استناد به این تاریخ کافی نیست و نمی توان بر اساس آن به تنهایی گفت که آیا تخم مرغی سالم است یا نه.

به همین خاطر است که قصد داریم شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که بوسیله آن ها می توانید از سالم بودن یا نبودن تخم مرغ خود کسب اطمینان کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک کاسه را پر از آب کرده و تخم مرغ خود را در آن قرار دهید؛ به طوری که کاملاً در آب شناور شود. اگر تخم مرغ شما به صورت افقی در کف کاسه ته نشین شود به این معنی است که تازه است و خراب نشده است، اما اگر همین اتفاق در حالی بیفتد که تخم مرغ حالت عمودی داشته باشد، به این معنی است که دیگر تازه نیست، با این حال هنوز می توان از آن استفاده کرد و هنوز به طور کامل خراب نشده است. در نظر داشته باشید که اگر تخم مرغ روی سطح آب شناور شود به این معنی است که خراب شده است و در صورت مصرف آن ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

اگر این سؤال برایتان پیش آمده است که چگونه بوسیله این راهکار ساده، از تازه بودن (یا نبودن) تخم مرغ آگاهی کسب می کنیم، به ادامه متن و توضیحاتی که راجع به این راهکار داده شده است توجه کنید:

از زمان بوجود آمدن تخم مرغ و به مرور زمان، مایعی که درون آن و متشکل از زرده و سفیده است، به آهستگی شروع به تبخیر می کند. به خاطر ظرافت بیش از اندازه پوست تخم مرغ، کمی از گاز حاصل از این تبخیر از طریق منافذ موجود روی پوست تخم مرغ خارج می شود. در نهایت و پس از مدت زمانی تقریباً طولانی، مایع موجود در تخم مرغ کمتر شده و جای خود را به گازی می دهد که حاصل تبخیر آن است و به همین خاطر است که تخم مرغی که تازه نباشد، روی سطح آب شناور می شود. تخم مرغ تازه هنوز فرصت تبخیر مایعش را پیدا نکرده است و سنگین تر است و به همین خاطر است که در آب ته نشین می شود. حال اگر تخم مرغ تازه تازه باشد، تقریباً عاری از هرگونه گاز حاصل از تبخیر است و به صورت افقی در کف ظرف پر از آب ته نشین می شود.

تخم مرغ هایی که کمی قدیمی تر هستند و در کف ظرف به صورت عمودی ته نشین می شوند، گزینه ایده آلی برای مصرف به صورت پخته شده هستند، و می توانید بوسیله پختن از آن در سالاد و یا هر خوراکی دیگری که باب میل تان باشد استفاده کنید. اما چرا اینگونه است؟ جواب این سؤال در مقدار اندک گازی است که بوسیله تبخیر مایع موجود در تخم مرغ تولید شده است و کمی فاصله میان پوسته و مایع موجود در آن بوجود آورده است که در نهایت به همین خاطر است که پس از پخته شدن این نوع تخم مرغ به راحتی می توان پوست آن را جدا کرد.

اگر قصد دارید تخم مرغ خود را سرخ و یا نیم پز کنید، بهتر است از تخم مرغ تازه استفاده کنید، چرا که در اینگونه تخم مرغ ها، سفیده حالت بهتری دارد و با چسبندگی بیشتری در کنار زرده قرار می گیرد و آن حالت آبکی که به مرور زمان، سفیده تخم مرغ دچارش می شود را ندارد. برای پی بردن به این موضوع می توانید دو تخم مرغ را بردارید که یکی تازه و دیگری کمی از عمرش گذشته باشد و هر دو را روی سطحی صاف بشکنید؛ مشاهده خواهید کرد که تخم مرغ تازه تر با چسبندگی بیشتری روی سطح قرار خواهد گرفت و یکپارچگی بیشتری نسبت به تخم مرغ قدیمی تر خواهد داشت.

در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر مشاهده کردید که سفیده تخم مرغ، رنگ شفافی ندارد، لازم نیست نگران شوید و فکر کنید که تخم مرغ خراب شده است یا نه، چرا که این طور نیست و این مسئله نشانه خراب شدن تخم مرغ نیست. در حقیقت زمانی که مرغ تخم می گذارد و تخم مرغ تازه تازه است، کمی کربن دی اکسید در سفیده آن موجود است که این رنگ مات را به سفیده می دهد و به همین خاطر است که گاهی مشاهده می شود که سفیده تخم مرغ شفاف نیست.

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان و به زبانی ساده برای شما از این نکته بگوییم که چگونه می توان به خراب بودن یا نبودن تخم مرغی پی برد و حالا که می توانید به سادگی به این موضوع پی ببرید که آیا تخم مرغی که در یخچال خود دارید خراب است یا نه. حال اگر تخم مرغ تازه باشد و مسئله ای نداشته باشد می توانید از آن در پخت غذاهای مختلف و با به تنهایی استفاده کنید. در مقاله ای جدا شما را با شیوه های مختلفی که می توان با به کار گرفتن آن ها تخم مرغ هایی خوشمزه درست کرد آشنا کنیم اما پیش از آن قصد داریم توجه شما را به نکته دیگری در مورد تخم مرغ جلب کنیم و آن تفاوت رنگ میان تخم مرغ ها است.

پوسته تخم مرغ می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، از سفید گرفته تا رنگ های مایل به قهوه ای، اما نکته دیگری که در مورد تخم مرغ ها وجود دارد تفاوت رنگی است که بعضاً میان زرده های آن ها وجود دارد. مطمئناً همه ما تجربه مشاهده زرده کمرنگ تخم مرغ هایی که از سوپر مارکت تهیه می کنیم را داشته ایم و نیز تجربه مشاهده تخم مرغ هایی که از یک مزرعه دار می خریم و زرده ای پر رنگ دارند که تقریباً نارنجی است. در هر دو حالت البته می توان از تخم مرغ برای تجربه یک صبحانه خوشمزه استفاده کرد، اما آیا تا کنون به تفاوت موجود میان رنگ زرده تخم مرغ ها فکر کرده اید و می دانید به چه خاطر این تفاوت وجود دارد؟ با سیارک همراه باشید تا بیشتر در باره این موضوع صحبت کنیم.

بسیاری بر این باور ند که رنگ زرده تخم مرغ به نژاد و نوع مرغی برمی گردد که تخم می گذارد، اما جالب است بدانید که این تصور اشتباهی است که میان مردم رایج شده است. البته تفاوت موجود میان رنگ پوسته های تخم مرغ به تفاوت میان رنگ زرده های آن ها بر می گردد. در حقیقت این رژیم غذایی و خوارک مرغ است که تأیین کننده اصلی رنگ زرده تخم مرغ خواهد بود. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که مرغ هایی که غذای مصرفی شان رنگ زرد و یا نارنجی داشته باشد، تخمی که می گذارند، تیره تر و مایل به نارنجی خواهد بود. بله، موضوع به همین سادگی است. البته استفاده از خوارکی های مصنوعی و غیر ارگانیک، برای رسیدن به این مهم، مجاز نیست، با این حال برخی مزرعه داران هستند که گلبرگ های طلایی رنگ به خورد مرغ های خود می دهند تا از تخم مرغی با پوسته قهوه ای و زرده ای به رنگ نارنجی بهره بگیرند. جالب است بدانید که با دادن فلفل قرمز و یا حتی پاپریکا به مرغ، زرده تخم مرغ، رنگی مایل به قرمز پیدا خواهد کرد.

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که دلیل اصلی تفاوت میان رنگ زرده تخم مرغ ها در چیست، اما احتمالاً این سؤال برایتان پیش می آید که آیا این تفاوت رنگ در ارزش غذایی تخم مرغ نیز تأثیر گذار است؟ به بیان دیگر آیا تخم مرغی که زرده ای با رنگ مایل به نارنجی دارد، مغذی تر است؟ ممکن است پاسخ این سؤال کمی برایتان غافلگیر کننده باشد، اما حقیقت این است که تفاوتی میان تخم مرغ ها بر اساس رنگ زرده شان وجود ندارد. هم زرده تیره رنگ و مایل به نارنجی و هم زرده کمرنگ تر، حاوی میزان برابری از پروتئین و چربی مفید اُمگا سه هستند، با این حال زرده ای که تیره رنگ تر است کمی ویتامین بیشتری نسبت به زرده کمرنگ تر دارد و نیز کلسترول کمتری دارد، اما این تفاوت خیلی چشمگیر نیست. با این وجود بسیاری بر این باور ند که هرچه زرده تخم مرغ تیره تر باشد، مزه آن بهتر است.

اگر از تخم مرغ خود در غذایی دیگر و یا حتی در سالاد استفاده کنید، احتمالاً متوجه این تفاوت نخواهید شد، اما اگر یک اُملت ساده درست کنید و یا تخم مرغ خود را به تنهایی سرخ کنید، به احتمال قریب به یقین متوجه مزه بهتر تخم مرغی که زرده تیره رنگ تری دارد خواهید شد. تنها این نکته را در نظر داشته باشید که این تفاوت تنها در طعم است و از نظر ارزش غذایی هر دو گونه تخم مرغ در یک سطح قرار می گیرند.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید