تست ورم پستان کالیفرنیا CMT

تست ورم پستان کالیفرنیا ( CMT ) یک تست سریع ، دقیق و قابل انجام در کنار حیوان است که به تعیین تعداد سلول سوماتیک ( (SCCکمک می کند. اصطلاح سلول سوماتیک برای مشخص کردن هر سلول در بدن استفاده می شود. بوسیله تست CMT سلول های سوماتیکی که مورد شمارش قرار می گیرند غالبا نوتروفیل هستند . نوتروفیل ها سلول های سفیدی در خون هستند که به بدن برای مقابله با عفونت کمک می کنند و در مواردی که حیوان دارای ورم پستان است تعداد آن ها در غدد شیری افزایش پیدا می کند. تست CMT برای نمونه گیری از هر نیمه مجزای غده شیری برای مشخص نمودن حضور تورم پستان تحت بالینی ایجاد شده است . این تست همچنین می تواند روی سطل شیر و تانک ذخیره شیر نیز اجرا شود و به مشخص نمودن شمار سلول های سوماتیک در کل گله کمک می کند . 

تست ورم پستان کالیفرنیا

چگونگی انجام تست : یک نمونه کوچک شیر ( حدودا ½ قاشق چایخوری) از هر کدام از سر پستانک ها به محفظه های جداگانه پلاستیکی که دارای فنجانک های مشخص شده بصورت A,B,C,D هستند منتقل داده می شوند . مقدار مساوی از معرف تست ورم پستان کالیفرنیا به شیر اضافه می شود. سپس به هم زده می شود تا محتویات ترکیب شوند. در طی حدود 10 ثانیه ، نتیجه در حالی که چرخش ادامه دارد بایستی مورد مشاهده قرار گیرد. بدلیل اینکه نتیجه پس از حدود 20 ثانیه ناپدید می شود ، تست باید به سرعت خوانده شود.

 سرپستانک ها با الکل تمیز می شود . مقدار کمی شیر از هر سرپستانک به قسمت مناسب در محفظه دوشیده می شود . نصف قاشق چایخوری شیر کافی است.

 نسبت مساوی از معرف به شیر اضافه می شود ، محفظه جهت مخلوط شدن محتویات بایستی چرخانده شود .

 در طی حدود 10 ثانیه در حالی که به چرخاندن محفظه ادامه داده می شود نتیجه بایستی خوانده شود. این بز دارای نتیجه تست ورم پستان کالیفرنیا منفی می باشد .

نحوه خواندن نتایج :

معرف ورم پستان کالیفرنیا با نوتروفیل واکنش می دهد و مخلوط آن نسبت به مقدار سلولی که در حال حاضر موجود هستند غلیظ و یا ژله ای می شود . سطوح بالای نوتروفیل نشان دهنده عفونت است . به جهت دقت و ثابت شدن نتایج ، این تست را بر روی حیوانات با مقادیر مشخص سلول سوماتیک تمرین کنید.

توصیف واکنش

تعداد متوسط سلول سوماتیک

(سلول در میلی لیتر)

نمره ورم پستان کالیفرنیا

عدم ایجاد ضخامت

هموژنوس

0-480000

N

(منفی)

مقادیری ضخامت ایجاد می شود

نتیجه طی 10 ثانیه از بین می رود

تا 640000

T

(اثر)

ضخامت مشخص، بدون تشکیل ژل

660000

1

بلافاصله ضخیم می شود ، ژله ای شدن در سطح در پایین فنجان آغاز می شود

2400000

2

ژل شکل گرفته است ،سطح با یک قله مرکزی بالاتر از جرم برآمده می شود

10000000>

3

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید