تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان به اندازه ی مسواک زدن می تواند در سلامت دندان ها و بهداشت دهان و دندان موثر باشد.

زبان بیشترین بار میکروبی را نسبت به بقیه قسمت های دهان دارد. با این وجود بسیاری از مردم بهداشت دهان و دندان را دقیقا نمی دانند و وقتی برای تمیز کردن زبان خود نمی گذارند. وقتی زبان را به درستی تمیز نکنید می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد مانند تنفس بدبو ، پوسیدگی دندان و... . اطمینان حاصل کنید که زبان به درستی تمیز شده است.

برای سالم ماندن دهان و دندان، زبان خود را چک کنید. به قسمت های مختلف آن نگاه کنید. سطح آن صاف نیست، و همه برآمدگی ها و شکاف های آن می تواند باکتری ها را در خود جای دهد. نصف باکتری های دهان روی زبان زندگی می کنند.  که با انواع مختلفی از مشکلات سلامتی مرتبط می شود. زبان شما باید صورتی باشد و هر گونه تغییر رنگ شدید باید مورد توجه قرار گرفته و اصلاح شود.( سیارک)

 یک  ابزار را انتخاب کنید. انواع مختلف ابزار تمیز کردن زبان وجود دارد. اسکارپر ها معمول ترین هستند. برس های زبان، هر چند که نسبتا جدید هستند اما شایع اند. تمیزکننده های زبان ابزار رایجی هستند که  برای کشیده شدن روی زبان استفاده می شوند.

  • تحقیقات نشان می دهد هر دو اسکارپر زبان و برس زبان به یک اندازه در کاهش پلاک موثر است.
  • برخی ترکیبات اسکارپر برس نیز در دسترس هستند، به شما اجازه می دهد تا در حالی که زبان را می تراشید برس هم بزنید.
  • مشاهده شده که مسواک با قابلیت تراشیدن زبان، به اندازه یک اسکارپر جداگانه موثر بوده است.

 مواد مختلف زیادی وجود دارد که که ابزارهای تمیز کردن زبان از آنها ساخته شده اند. فلز، پلاستیک و سیلیکون از این  مواد رایج هستند. ممکن است است که یکی از مواد را بر دیگری ترجیح دهید. مواد مختلف را امتحان کنید.

  • فولاد ضد زنگ و مس دو نوع فلز رایج مورد استفاده است. اسکارپرهای ساخته شده از این فلزات نیز می توانند به راحتی برای استریل کردن در آب داغ قرار بگیرند.
  • اسکارپر های پلاستیکی نسبتا ارزان تر هستند، اما به آن اندازه با دوام نیستند و باید به طور مرتب جایگزین شوند.
  • لبه های سیلیکونی ممکن است کمک کنند که تراشیدن زبان شما راحت تر صورت گیرد.

 نشان های تجاری را مقایسه کنید. از آنجا که شرکت های مختلفی وجود دارند که محصولات مشابهی تولید می کنند، مهم است که تفاوت های اندک را در نظر داشته باشید.

 تمیز کردن زبان

  • زبان رااز پشت به جلو بتراشید یا برس بکشید. این کار را چند بار انجام دهید. بهتر است که هر روز صبح قبل از خوردن یا نوشیدن ، اول این کار راانجام دهید. توصیه می شود این کار حداقل دو بار در روز انجام شود، با مسواک زدن منظم.
  • دهان خود را بشویید.با دهانشویه به طور کامل شستشو دهید تا ذرات غذای باقی مانده شسته شود. به منظور اطمینان از اینکه زبان شما کاملا شسته شده، سعی کنید مایعات رادر دهان کمی بچرخانید.
  • دهانشویه های مبتنی بر الکل می توانند دهان و لب ها را خشک کنند.
  • یک دهانشویه با پراکسید هیدروژن را برای شرایط  حاد امتحان کنید.
  • این عادت را حفظ کنید. حالا که شما اسکارپر را گرفته اید و در استفاده از آن تسلط دارید، روزانه زبان را تمیز کنید. این مهم است که تمیز کردن زبان را بخشی منظم از عادات روزانه خود قرار دهید. 

نکات : 

  • یک قاشق چای خوری یک اسکارپر عالی و قابل دسترس را فراهم می کند.
  • اگر بخواهید می توانید از مسواک استفاده کنید، اما فقط مراقب باشید که به سمت بیرون دهان برس کنید. قرار نیست آلودگی ها را به سمت حلق بفرستید  مطمئن شوید که مسواک نرمی تهیه کرده اید که زبان را آسیب نزند. مسواک ها زبان را به طور موثری تمیز نمیکنند زیرا موهای آن برای تمیز کردن مینای دندان  ساخته شده اند، نه عضله نرم زبان 
  • مراقب باشید که از چه دهانشویه ای استفاده می کنید. اگر چه بیشتر آنها به خوبی کار می کنند، اما در صورت زیاد استفاده نمودن ، آسیب بیشتری نسبت به سودمندی شان ایجاد می کنند، و باعث  تحریک کنند و التهاب زبان و دهان می شوند. سعی کنید دهانشویه  ملایم بخید.
  • از دهانشویه های الکلی استفاده نکنید، در برخی افرادباعث بروز حساسیت می شود.

هشدارها

 برس و اسکارپر زبان را بصورت محکم و سخت روی زبان نکشید زیرا باعث آسیب به زبان شده و  چند روز طول می کشدد تا بهبود یابد.

در سیارک بخوانیم :

تغییر رنگ دندان نشانه چیست؟

بهترین زمان انجام ارتودنسی/ لزوم تغییر جایگاه ارتودنسی

دهانشویه ممکن است باعث دیابت شود

آسیب استرس به دندان‌ و فک

یازده روش طبیعی برای سفید کردن دندان ها

آیا ممکن است دلیل خشکی وخیم لبِ شما از خمیر دندان باشد

مناسب ترین زمان برای مسواک زدن

عصر اطلاعات و تکنولوژی استفاده از مسواک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید