چگونه مدیتیشن انجام دهیم

آخرین باری که در گوشه ای با آگاهی کامل از وجود خود، نفسهایتان، و محیط پیرامون خود در خلوت نشستید چه زمانی بوده است؟ مدت زمان چندان دوری نبوده است؟ ما در زندگی های روزانه خود تا حد زیادی به انجام همزمان کارها چنان عادت کرده ایم که داشتن همزمان افکار بسیار در ذهن، به بخشی از طبیعت اکثر ما تبدیل شده است. ما پیوسته در جلسات هستیم، کار خود را به خانه می آوریم، در زمان تعطیلات پیوسته به کار فکر می کنیم و در حین کار نیز به زمان استراحت بعدی خود می اندیشیم. زندگی ما بسیار پراسترس است و مقصر آن نیز کسی جز خود ما نیست. (سیارک

پس راه حل چیست و آیا واقعا راه برون رفتی از این وضعیت وجود دارد؟
خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می تواند به آرام کردن بدن و ذهنی پراسترس کمک کند. مدیتیشن یکی از این کارها است. مدیتیشن ابزاری ارزان با منافع بی پایان است. تنها چیزی که مدیتیشن از شما می خواهد صبر و تحمل است. امتحان چند باره و رها کردن آن موردی است که اگر واقعا می خواهید این روش تسکین باستانی را بیاموزید، باید از آن اجتناب کنید. مدیتیشن چیزی نیست که بتوانید آن را یک شبه یاد بگیرید. بلکه اگر بر آن پایداری کنید، آن گاه می توانید از منافع مدیتیشن بهره مند شوید.

مدیتیشن چیست؟
واژه مدیتیشن از واژه لاتین «meditatum» گرفته شده است که به معنای «درنگ و تعمق کردن» است. مدیتیشن را می توان به عنوان تمرینی توصیف کرد که به آرام کردن ذهن کمک می کند. حتی برخی آن را به عنوان حالتی از «خودآگاهی بدون فکر» توصیف می کنند وضعیتی که ذهن شما از افکار پیوسته و خسته کننده آزاد است در حالی که شما کاملا نسبت به خود دارای آگاهی هستید.

تاریخ مدیتیشن
اولین اشاره به مدیتیشن یا «دیانا» در «وِداها» وجود دارد. هند باستان را کاملا آشنا با مدیتیشن می دانند و در حدود قرن های پنج و شش قبل از میلاد بود که دیگر اشکال مدیتیشن در چین و بعدها در ژاپن ایجاد شد. قرن گذشته شاهد تبدیل شدن مدیتیشن به یک پدیده جهانی بوده است در حالی که استادان مختلف در این رشته روش ها و تکنیک های منحصربفرد خود را ایجاد کرده اند.

مدیتیشن چگونه عمل می کند؟
سیستم اعصاب خودکار بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است و عملکردهای ناخودآگاه مثل ضربان قلب، گوارش و تنفس را کنترل می کند. سیستم اعصاب خودکار به دو بخش سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تقسیم می‌شود. سیستم عصبی سمپاتیک منجر به فعالیت هایی می شود که واکنش «جنگ و گریز» را ایجاد می کند. خشم، ترس، خستگی، استرس، یا در شرایط حاد «به خطر افتادن جان» این ها حالاتی است که در آن ها سیستم عصبی سمپاتیک فعال تر از همیشه است و هرمون هایی مثل کورتیزول تولید می شوند. مدیتیشن سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می کند و در مقابل سیستم عصبی پاراسمپاتیک یا سیستم عصبی «مطلوب» را فعال می کند. طی زمان، این کار باعث تنظیم ضربان قلب، فشار خون، تعریق و منافع دیگر می شود.

5 گام آسان برای شروع مدیتیشن

منافع مدیتیشن
مطالعات علمی بسیار زیادی در خصوص منافع مدیتیشن انجام شده است. همه این مطالعات آن چه را که هندی ها از قبل می دانستند مورد تایید قرار داده است یعنی این که مدیتیشن روشی جامع برای رسیدن به بهروزی جسمی و ذهنی است.
1. بدنی سالم تر
2. بهبود تنفس
3. افزایش سطح انرژی و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
4. کمک به کنترل و تنظیم ضربان قلب و فشار خون
5. تنظیم تولید هرمون های استرس مثل کورتیزول از طریق آرام کردن سیستم عصبی سمپاتیک
6. کمک به تمرکز بهتر
7. کاهش استرس و اضطراب
8. قابلیت بیشتر در رویارویی با شرایط دشوار

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

در سیارک بخوانیم:

چگونه مدیتیشن انجام دهیم 

5 گام آسان برای شروع مدیتیشن 

طراحی اتاق مدیتیشن 

مدیتیشن به چه معناست 

انواع مدیتیشن، یوگا،سوگا و زن سوتو 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید