وسواس فکری

حتما شما نیز دیده اید، افراد بزرگسالی که با خود حرف می زنند، می خندند و با فرد خیالی خود مشاجره می کنند، اما با دیدن این گونه افراد نخستین سوالی که به ذهنتان خطور می کند این است که آیا آنان بیمارند یا خیر؟...
همه ی ما برخی از مواقع با خودمان حرف میزنیم واین یک امر کاملا طبیعی است، اما اگر این کار مداوم و آزاردهنده باشد ذهن ما را آشفته می کند.


دکترمجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در مورد عملکرد ذهن اظهار داشت:ذهن دائما در حال کارکردن و در هم تنیده شدن است نمیدانید چطور بایدافکارتان را آرام وخاموش کنیددرواقع به یک معتاد ذهنی تبدیل شده اید،بطوریکه هیچوقت بخود استراحت نمیدهد و این باعث می شود دچار سرریز ذهنی شوید.

وی افزود: درواقع اختلاف زیادی بین فکر کردن به هیچ چیز وفکر نکردن وجود دارد؛چراکه اولی نیازمندکوشش است ودومی نیازی به تلاش ندارد.ذهنی که دائما درحال فعالیت وجنب وجوش است نمی تواند استراحت کند.این جریان کم کم تبدیل به سیلی ویرانگر در مغز میشود.

این آسیب شناس در رابطه با تشویش های ذهنی بیان داشت:اختلال روانی بمنزله سدی در برابر این جریان قرار میگیرد.جار وجنجال های ذهنتان به تدریج غیر قابل تحمل شده ومنجر به این رفتار میشود که باصدای بلندبیندیشیدتا بتوانید به افکار مهمترتان توجه بیشتری کرده وآنها را از دیگر افکار تان جدا سازیدآشفتگی وبی نظمی ذهنی تان اغلب تاثیر خودرا درمحیط اطرافتان نشان میدهد.شخصی که دارای ذهنی شلوغ ودرهم وبرهم است اغلب میز کار خانه ودفتری بی نظم ونامرتب دارد.


حال چه می توان کرد؟


این آسیب شناس با اشاره به روش های کنترل ذهن افزود:سعی کنید هدایت ذهنی تان را بدست بگیرید و هر ساعت به یک موضوع معین فکر کنید حالتی از تمرکز ومراقبه را تمرین کنید.موسیقی گوش کنید برای رسیدن یک استراحت فکری فوری بهترین راه است.برای بعضی از افرار موسیقی بی کلام و برای برخی دیگر موسیقی باکلام موثرتر است و وقتی کاملا به آنچه که گوش میدهید تمرکز کنید ذهنتان در گیر صداها وکلمات شده وحس موسیقی شما را احاطه کرده ودربر میگیرد.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت بدنی اظهار داشت:کارهایی انجام دهید که فعالیت بدنی زیادی لازم داشته باشد:تمرینات منظم ورزشی یکی از بهترین راههای تخلیه فشارهای روحی وصداهای درهم برهم درونی است؛دویدن شنا دوچرخه سواری را انتخاب کنید در اینصورت خواهید دید که ذهنتان یا تماما درگیر ومتمرکز آن فعالیت میشود یا کاملا به آرامش میرسید؛امتحان کنید ونتیجه اش را ببینید.

وی با اشاره به منظم بودن زندگی ادامه داد:به زندگی تان نظم بدهید آیا تا بحال دقت کردید و زمانی که به سفر میرویدذهن تان آرامش بیشتری دارد زیرا از فضای پرتنش و تشویش جدا می شوید، تا جایی که می شود اطراف خود را از کارهای اضافی خالی کنید.

وی در پایان با اشاره به مرتب بودن محیط کار و منزل عنوان کرد: تمام آشفتگی ها وریخت وپاشهای محیط زندگیتان به این دلیل است که وقتی محل کارتان میزتان خانه تان را تمیز ومرتب میکنید احساس بهتری دارید ومی توانیدبا آرامش وراحتی بیشتری فکر کنید و استراحت ذهنی داشته باشید.منبع: ندای صبح

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام