رهایی ونجات از افسردگی

اگر یک و یا چند مورد از نکات زیر در شما دیده می شود به افسردگی مبتلا شده اید:
- بی دلیل احساس ناراحتی می کنید و خیلی ناامید هستید.
- بیش تر اوقات احساس خستگی روحی و جسمی دارید.
- در صورت وقوع کوچکترین اتفاق بد، زود پرخاشگر می شوید و این حالت سبب ناآرامی شما می شود و کنترل خود را از دست می دهید.
- هنگام صحبت با دیگران، نمی توانید به حرف های طرف مقابل گوش دهید و  گفته های او را متوجه نمی شوید.
- نمی توانید روی کار، درس و... متمرکز شوید.
- اگر ظرفیت تحمل مشکلات در شما کپایین آمده یا ارتباط شما با خانواده کم شده و از ارتباط با آن ها گریزان هستید و از زمانی که با خانواده، فرزندان، دوستان و...میگذرانید خوشحال نیستید و یا مثل گذشته از کارهایی که با انجام دادن آن لذت می بردید ولی اکنون برای شما بی معنی شده است.
- صبح ها زود بیدار می شوید و احساس می کنید که خواب کافی نداشته اید و برای، دوباره به خواب رفتن مشکل دارید.
- کاهش وزن شدیدی پیدا کرده اید.

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

عادات و کارهای مضر برای افسردگی 

راهکارهای عملی مقابله با افسردگی 

افسردگی شایع ترین حالتی است که در روانشناسی دیده می شود. این مشکل در خانم ها، دو برابر بیش تر از آقایان دیده می شود. از هر ده نفر خانم، دو نفر از آن ها و از هر ده نفرآقا، یک نفر از آن ها به افسردگی مبتلا می شود. هر انسانی ممکن است در هر نقطه از زندگی خود به افسردگی دچار شود. در بعضی از افرادا این مشکل خفیف می باشد و با گذشت زمان بر طرف می شود ولی در بعضی از انسان ها افسردگی رفته رفته شدید تر می شود و زمان درمان آن نیز، طولانی میکشد. بعد از درمان افسردگی، برگشت دوباره ی آن در افرادی که سابقه ی افسردگی دارند امکان پذیر است. افسردگی باعث می شود تا موفقیتی را که انسان به دست آورده است رفته رفته از دست بدهدو در صورتی که درمان نشود همیشه با مشکلاتی در زندگی روبرو می شود. برای این که از این حالت رهایی پیدا کنیم باید از یک نقطه آغاز کنیم ولی سوال مهم این است از کجا باید شروع کنیم؟

مشکلی را که برای شما پیش آمده باید شناسایی کنید:
در اولین قدم مشکلاتی مثل دلتنگی، تنهایی، خستگی، ترس و ... را  در خود شناسایی کنید ، مشکل خود را بپذیرید وبرای رویارویی با آن حاضر باشید. این قدم شاید یک قدم نا چیز باشد ولی به یاد داشته باشید که بزرگ ترین موفقیت ها با کوچک ترین قدم ها شروع می شوند. 

قبول کنید که به کمک نیاز دارید:
بعضی انسان ها از تنهایی و نا امید بودن لذت می برند. کمک به این گونه انسان ها و گرفتن دست آن ها برای رهایی از تاریکی، تا زمانی که خود آن ها نخواهند خیلی سخت است. در انسان هایی که حقیقت نیاز به کمک را درک نکرده اند، در اختیار گذاشتن راه های رهایی از افسردگی بسیار دشواراست.

علائم و عوامل به وجود آوردنده افسردگی ، روش های درمان 

چرا زنان بیشتر از مردان در مقابل خطر افسردگی قرار دارند 

مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟ 

دلیل به وجود آمدن مشکل را جست و جو کنید:
سوال هایی مثل چه چیزی مرا به این حالت درآورده است؟ چرا حال روحی من بد شده است؟ در اصل من چه می خواهم؟ و سوال هایی از این قبیل که در ظاهر سوال های آسانی به نظر می رسد ولی در اصل این گونه سوال ها برای رهایی از افسردگی خیلی مفید می باشند.

کمک گرفتن از مشاور:
بعد از آشکار شدن افسردگی از یک مشاور کمک بگیرید. افسردگی گاهی اوقات می تواند به عادات روزانه هم ربط داشته باشد (مصرف زیاد قهوه ،مصرف زیاد شکر و ...) دلیل ناراحتی و افسردگی شما می تواند به این احتمال های کوچک ربط داشته باشد.

از ترحم به خود دست بردارید:
یک انسان بعد از ترحم و دلسوزی به خود دچارافسردگی می شود. سعی کنید وضعیت فعلی خود را بپذیرید و فقط در صورت پذیرفتن آن و راضی بودن از حالت فعلی می توان رهایی یافت.
از انسان هایی که به شما انرژی منفی می دهند ، همیشه غمگین هستند و یا دائما ازمشکلات و بیماری ها سخن می گویند ، دوری کنید.

نوشتار درمانی:
عواملی که باعث ناراحتی شما و سرانجام به وجود آمدن افسردگی در شما شده است را در زمان های مناسب و در طول هفته( ده دقیقه از روز خود را، صرف نوشتن چیز هایی که باعث آزار و اذیت شما شده) بر روی کاغذ بنویسید شاید دو یا سه روز اول، نتیجه ای نگیرید و احساس بدی داشته باشید ولی از روز هفتم به بعد خودتان احساس می کنید که بار سنگینی از دوش شما برداشته شده است. در هنگام نوشتن روی موضوع آزار دهنده تمرکز کنید. سپس طی نوشتن، هر چیزی را که در مورد آن موضوع به ذهن می رسد روی کاغذ بنویسید ، هنگام نوشتن سعی کنید ریلکس باشید.اگر تنها هستید و کسی را برای صحبت کردن ندارید و یا نمی توانید از یک روانشناس کمک بگیرید نوشتار درمانی کمکی کم هزینه و مفید برای شما می باشد.

قفل شما هستید پس کلید هم شما هستید:
به اطراف خود دقت کنید، چیز هایی که می تواند شما را شاد نگه دارد را پیدا کنید و خود را با آن مشغول کنید. مشکل خود را قبول کنید و برای رهایی از آن تلاش کنید تا از زندگی و زیبایی های آن لذت ببرید. زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. قبول کنید که انسان همیشه  موفق نمی شود.بعضی اوقات شکست را قبول کنید و از آن درس بگیرید.

در سیارک بخوانیم:

افسردگی پس از زایمان 

انواع افسردگی و علایم آن 

افسردگی و حمایت اجتماعی 

تاثیر افسردگی پدران بر کودکان 

 

یازده هشدار جدی برای عود افسردگی 

تاثیر ورزش بر افسردگی و سلامت روان

موسیقی درمانی علائم افسردگی را تسکین می دهد  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید