عوارض اپیلاسیون نواحی حساس بدن

(سیارک) : اپیلاسیون اصطلاحی می باشدکه برای رفع دائمی موهای بدن به کار استفاده می شود و بر حسب ناحیه‌ای از بدن که در آن قسمت اپیلاسیون صورت گرفته، به اسم همان ناحیه نامگذاری شده است برای انجام اپیلاسیون روش‌های متعددی هست و خانم‌ها برای انجام آن دلایل و باورهای مختلفی دارند.

یکی از این دلایل، تمیزی و بهداشت بیشتر می باشد ولی با وجود این دلیل آیا فکر کرده اید که  انجام اپیلاسیون نواحی حساس می‌تواند با خطراتی برای سلامت زنان همراه باشد یا نه؟ یا اینکه آیا قبل از رفتن به مراکز اپیلاسیون از خود پرسیده اید که برای افتتاح مرکز اپیلاسیون نیاز به چه مدرک و چه دوره‌های آموزشی می باشد؟ ملزومات فیزیکی و انسانی برای افتتاح یک مرکز اپیلاسیون چه آیتم هایی می باشد؟ و چه ارگان و سازمانی به کار اینگونه مراکز نظارت می کنند؟ با اینکه این روش پاکسازی بدن طرفداران زیادی پیدا کرده بد نیست که بدانید به گفته دکتر محمدرضا صفری‌نژاد جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری و استاد دانشگاه براساس نتایج تحقیقاتی که انجام شده، اپیلاسیون  بدن می‌تواند با خطراتی همراه باشد.

امروزه اپیلاسیون موهای ناحیه تناسلی درجامعه ما مثل بسیاری دیگر از جوامع رایج شده است درحالی که عدم اطلاع از عوارض آن، نتایج فاجعه باری برای انجام‌دهنده آن به همراه دارد. نتایج یک بررسی اخیرا در شهر نیس فرانسه نشان داده که انجام این اقدام نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را زیاد می‌کند، بلکه مشخص شده که اگر موهای ناحیه تناسلی از بینبروند، احتمال گرفتاری به بیماری پوستی بنام مولوسکوم (Molluscum Contagiosum) زیاد می شود. این بیماری باعث ایجاد ضایعات جلدی در سرتاسر ناحیه تناسلی می‌گردد. براساس نتایج این تحقیق که در شهر نیس فرانسه روی 30 نفر خانم مبتلا به بیماری پوستی مولوسکوم صورت گرفت، نشان داد که تمامی آنها سابقه اپیلاسیون به روش‌های مختلف را داشته اند. در ضمن، از این 30 نفر، 10 نفر به یک بیماری آمیزشی دیگر مثل زگیل تناسلی مبتلا بودند.»(سیارک)

 

وی با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری‌های آمیزشی یا غیرآمیزشی با هر نوع روش اپیلاسیون وجود دارد، توضیح داد: «استفاده از هر روشی باعث وارد شدن خراش به پوست می‌گردد و وقتی پوست در ناحیه‌ای حتی به اندازه نوک سوزن از بین برود، سد مقاوم در مقابل نفوذ میکروارگانیسم‌ها به خصوص ویروس‌ها مثل ویروس HIV یا ایدز و ویروس زگیل تناسلی نیز از بین خواهد رفت. در ثانی، با هیچ روش اپیلاسیون موها به صورت کامل و دائمی از بین نخواهند رفت، مثلا با لیزر فقط 50 درصد ریشه‌های مو از بینمی روند و فرد مجبور است اقدام به اپیلاسیون‌های مکرر نماید که با هر بار اپیلاسیون، پوست بیشتر آسیب می بیند و بدن بیشتر در معرض عفونت‌های واگیردار قرار می‌گیرد.»صفری‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا تاکید بر این می باشدکه موهای زائد بدن اپیلاسیون نشود؟ آیا نقشی در بدن دارند، گفت: «موهای ناحیه تناسلی همانند یک سد در مقابل ورود میکرواگانیسم‌ها به بدن می باشند. علاوه بر این درجه حرارت بدن را کنترل کرده و درواقع موها با گرفتن درجه حرارت محیط اطراف به خود، اتلاف گرما را کاهش داده و از سائیدگی و زخم شدن پوست محافظت می‌نمایند. هر گونه سائیدگی و از تخریب یا زخم شدن پوست ناحیه تناسلی محلی برای ورود باکتری و ویروس‌ها می شود. اگر در حین اپیلاسیون حتی به اندازه سرسوزن پوست زخم گردد از همان محل ویروس HIV یا HPV (عامل زگیل تناسلی) به راحتی وارد بدن می شود. از طرفی دیگر، موهای ناحیه تناسلی حس لامسه را تقویت می‌نمایند.»به گفته این استاد دانشگاه، اپیلاسیون موهای طبیعی بدن به هیچ وجه توسط پزشکان توصیه نمی‌گردد و با انجام این عمل فرد خود را بالقوه در معرض بیماری‌های واگیردار مثل مولوسکوم و زگیل تناسلی قرار می‌دهد. در ضمن، انجام اپیلاسیون باعث ایجاد آزردگی پوست و نفوذ باکتری‌ها و ویروس‌ها از محل زخم شدگی به داخل بدن می‌گردد. از آنجا هم که اکثریت قریب به اتفاق گردانندگان مراکز اپیلاسیون و انجام‌دهنده‌ های آنها کوچکترین اطلاعی از ملزومات بهداشتی اپیلاسیون ندارند، هدف اصلی آنها سود بیشتر، هزینه کمتر و مشتری بیشتر می باشد.(سیارک)

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد با هشدار اینکه تجارت حاصل از اپیلاسیون روز به روز بیشتر شده و در بعضی کشورها به بیلیون دلار رسیده و کارتلهای تجاری به کمک شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های زرد و اینترنت روزبه‌روز به لزوم انجام اپیلاسیون دامن می‌زنند و در این میان متاسفانه در کشورهایی که اطلاع‌رسانی اندک است یا وجود ندارد، روز به روز بر میزان آن اضافه می گردد، گفت: «در این میان آمارهای تکان‌دهنده وجود دارند که به هنرپیشه‌ها و افراد خاصی با گرفتن میلیون‌ها دلار اپیلاسیون را تبلیغ یا القاء می‌نمایند. همراه با القاء مد لباس و چگونگی فیزیک بدن یا اندام، اپیلاسیون را جزو ملزومات فشن کرده‌اند. فرانسه که مهد مد لباس و اندام متناسب می باشد، اخیرا در پارلمان آن مصوبه‌ای به تصویب رسیده است که تبلیغ اندام لاغر مرضی را ممنوع نموده اند. متاسفانه کارتلهای تجاری رذیلانه این نوع اندام بیمارگونه را به عنوان اندام ایده‌آل تبلیغ می‌نمایند و به دنبال آن انواع مختلف داروها، مکمل‌ها و دستگاه‌های خود را بفروش رسانده و چون رسیدن به آن اندام یا فقط در رویا و دست نیافتنی می باشدو یا اینکه باید فرد خود را بیمار نماید و از بین ببرد، از فروش محصولات خود سود بیلیون دلاری می‌برند، و هر از چندگاهی یک جنبه جدید برای آن پیدا می‌کنند که در چند سال گذشته اپیلاسیون را به آن اضافه نموده اند.

این استاد دانشگاه و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در پایان تاکید نمود: «اخیرا پزشکان دانشگاه واشنگتن در این مورد اطلاعات بسیار مفیدی انتشار داده اند و خطرات اپیلاسیون را به مردم گوشزد کرده‌ و همانطور که بارها گفته شده است، همیشه پیشگیری بهتر از درمان می باشد، بیایم خود را در مواجه با خطرات مختلف قرار ندهیم. اگر شما خواننده گرامی سابقه اپیلاسیون داشته اید و فکر می‌کنید که ممکن است خطر یک بیماری شما را تهدید کند، حتما بررسینمایید. این را بدانید که بسیاری از بیماری‌های خطرناک مثل ایدز و زگیل تناسلی تا رسیدن به مراحل انتهایی بیماری ممکن است ، علامت و نشانه ای از خود نشان ندهند.» منبع : سلامانه

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    بعضی از این خانما دیگه شورش رو در آوردن حاضرن هر بلایی رو به جون بخرن .

    1395/10/28 11:06

بیشتر بخوانید