آیا امکان حاملگی مجدد در زمان بارداری وجود دارد

آیا چنین اتفاقی امکانپذیر است؟
بله ، چنین اتفاقی امکان دارد و به آن حاملگی مضاعف (superfoetation) گفته می شود  هر چند در انسان بسیار نادر می باشد . در طول صد سال اخیر تنها شش بار چنین اتفاقی ثبت شده است. اما به تازگی یک زن بریتانیایی که دو قلو باردار بوده است در حین بارداری دوباره حامله و در نهایت سه قلو به دنیا آورده است.(سیارک
آیا چنین اتفاقی ممکن است در دوره نه ماهه حاملگی صورت گیرد؟
همه می دانیم که تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک پس از لقاح، حاملگی دوباره را غیرممکن می نماید اما در موارد استثنایی، حاملگی مضاعف، دو تا چهار هفته بعد از لقاح اول، امکانپذیر است.
به گفته پروفسور سایمون فیشل متخصص باروری : "از نطر علمی نباید چنین اتفاقی رخ دهد اما در موارد نادری این اتفاق می افتد... اولین مورد در ۱۸۶۵ ثبت شده است و در دهه‌های بعد هر از چند گاهی خبری عجیب در این باره شنیده ایم."
به گفته پروفسور فیشل که اولین کودک با لقاح مصنوعی (IVF) را در ۱۹۷۸ به دنیا آورده است ، وقتی زنی در دوران باردار ی است دیگر نباید باردار گردد: "تکامل  بدن زنان طوری طراحی گردیده ، که دیگر نباید تخمکی آزاد شود."
"حتی در صورت آزاد شدن ، محیط مناسبی برای رسیدن اسپرم به تخمک فراهم نیست حتی با فرض رسیدن  اسپرم به تخمک ، پوشش داخلی رحم اجازه جایگزینی به تخمک بارور شده را نمی دهد .
حاملگی مضاعف اتفاقی بسیار فوق‌العاده و نادر می باشد اما همیشه  با پایان خوش همراه نمی باشد مواردی بوده که جنین حاصل از حاملگی دوم در رحم مرده چرا که رشدش بالاجبار متوقف گردیده و باید زودتر به دنیا می‌آمده است.
به گفته پروفسور فیشل : "موضوع مهم کیفیت جفت می باشد چرا که جفت مهمترین منبع تغذیه و رشد و تکامل جنین در حال رشد می باشد."
"اگر جفت به طور عادی رشد و تکامل پیدا کند مشکلی بوجود نمی آید اما اگر جفت دو بارداری با هم یکی باشد مسئله‌ساز می گردد."
حاملگی مضاعف در برخی پستانداران بیشتر از انسان وجود دارد، مثل جوندگان، خرگوش، اسب و گوسفند.
به گفته پروفشور فیشل : "یک مورد از حاملگی مضاعف چند سال پیش در رم گزارش شده است که فاصله بین دو حاملگی تقریبا سه تا چهار ماه گزارش شده است ."

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید