نکاتی که باید برای بهتر خوابیدن بدانید

نکاتی که باید برای بهتر خوابیدن بدانید کم خوابی تاثیرات منفی بسیاری روی بدن از جمله چاقی دارد. همچنین بر فعالیت های فیزیکی و ذهنی روز بعد تاثیر می گذارد. معمولا افرادی که 7تا 8 ساعت می خوابند روز بعد سرحال تر هستند و عملکرد بهتری نسبت به افرادی که کمتر می خوابند دارند. برای فعالیت و زندگی بهتر، بسیار مهم است تا خواب کافی داشته باشید.

کم خوابی تاثیرات منفی بسیاری روی بدن از جمله چاقی دارد. همچنین بر فعالیت های فیزیکی و ذهنی روز بعد تاثیر می گذارد. معمولا افرادی که ۷تا ۸ ساعت می خوابند روز بعد سرحال تر هستند و عملکرد بهتری نسبت به افرادی که کمتر می خوابند دارند. برای فعالیت و زندگی بهتر، بسیار مهم است تا خواب کافی داشته باشید. اگر مشکلی با خوابیدن دارید و یا هر روز با کم خوابی دست و پنجه نرم می کنید این نکات برای داشتن خواب بهتر به شما کمک خواهد کرد.

۱ ) فضای اتاق خواب را بهینه سازی کنید

فضای اتاق خواب روی خواب شما تاثیر می گذارد، اگر این فضا را خوب بچینید و بهینه سازی کنید می توانید تا حدودی تضمین کنید که خواب خوبی خواهید داشت. وسایل زیادی در در اتاق خوابتان نگذارید. سعی کنید اتاق را با رنگهای خنثی و تا بلوهای آرامش بخش دکور کنید.

  • سر و صدا

سر و صدا بر کیفیت خواب شما تاثیر خواهد گذاشت. حتی اگر شما را کامل از خواب بیدار نکند، وجود سر و صدا شما را از خواب عمیقی که داشته اید خارج کرده و در سطح خواب سبک نگه می دارد. اگر در منطقه شلوغی زندگی می کنید و همیشه سر و صدا در اتاق خوابتان می شنوید، قبل از خواب به موسیقی های آرامش بخش گوش دهید تا با استرس کمتری به خواب بروید. یا از ژلهای مخصوص گوش برای جلوگیری از صدا استفاده کنید.

  • نور و دمای اتاق خواب

خوابیدن وقتی فضا روشن است سخت تر از زمانیست که اتاق تاریک است، ساعت بدن نیز زمانیکه در فضای نورانی تر می خوابید نمی تواند مانند مواقعی که در تاریکی می خوابید عمل کند. پس بهتر است درفضای کاملا تاریک بخوابید یا نور خیلی کمی به فضای اتاقتان بدهید.

این موضوع درباره دمای اتاق نیز صدق می کند. دمای بدن زمانیکه به خواب فرو می روید پایین تر می آید. اگر اتاق خواب خیلی گرم باشد برکیفیت خواب تاثیر می گذارد. بهتر است دمای اتاق بین ۱۶ تا ۱۹ درجه باشد تا با دمای بدن هنگام خواب خیلی تفاوتی نداشته باشد و شما دائما بخاطر گرما یا سزما از خواب بیدار نشوید.

۲  ) دستگاههای الکترونیکی را کنار بگذارید

هورمون ملاتونین ساعت بیولوژیک بدن و خواب را تنظیم می کند. صفحه های الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تلفن های هوشمند و تبلت ها نوری ایجاد می کنند که به موجب آن تولید این هورمون به کندی پیش رفته و حتی متوقف می شود، بنابراین نگاه کردن به صفحه دستگاههای الکترونیکی قبل از خواب، باعث می شود خواب طبیعی و نرمالی که همیشه داشته اید بهم بخورد. اگر علاقه مند به مطالعه پیش از خواب هستید، خواندن از روی کتاب های کاغذی برای تنظیم خواب شما مفیدتر خواهند بود.

۳ ) در طول روز ورزش کنید

فعال بودن و ورزش کردن در طول روز هم کیفیت و هم کمیت خواب شما را بهبود می بخشد. ورزش کردن به طور طبیعی استرس را از بدن دور می کند و همین امر به بهتر خوابیدن کمک می کند. تحقیقات نشان داده است ورزش نه تنها طول مدتی که خواب هستید را بیشتر می کند بلکه موجب می شود خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشید.

اگر فرصت رفتن به باشگاه و ورزش کردن خارج از خانه را ندارید، قبل از خواب حرکات ساده یوگا و یا حرکات کششی را انجام دهید. سعی کنید در هفته ۲ یا ۳ بار تمریناتی انجام دهید که ضربان قلب را بالا ببرد. این ورزش ها می توانند شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا و یا حتی رقص باشند.

۴ ) کافئین را کنار بگذارید

کافئین بر خواب تاثیر می گذارد. حتی اگر ۶ ساعت پیش از خواب آن را بنوشید. اگر می خواهید خواب شب شما بدون اختلال باشد و دچار کم خوابی نشوید، بهتر است بعد از ساعت ۵ عصر قهوه و یا هر نوشیدنی کافئین دار را کنار بگذارید.

۵ ) ریلکس باشید

استرس و نگرانی یکی از دلایل اصلی کم خوابی و بیخوابی است. اگر ذهن درگیر و پر مشغله ای داشته باشید شب نیز نمی توانید راحت بخوابید. بهتر است هنگام خواب ریلکس باشید، برای اینکار می توانید پیش از خواب به موسیقی های آرامش بخش گوش دهید و توجهتان را به آنها جلب کنید.  حتی اگر می توانید با این موسیقی ها تصویرسازی کرده و رویاپردازی کنید و خود را در فضایی آرام و رویایی تصور کنید. در هر حال هنگامی که خواب هستید هیچ یک از مشکلات را نمی توانید حل کنید اما با داشتن ذهن آرام کارها بهتر پیش می رود.

کم خوابی ممکن است در کوتاه مدت اثری جز خستگی بر شما نداشته باشد، اما مطمئن باشید، در دراز مدت اثرات زیادی بر جسم و خصوصا پوست و روح شما خواهد داشت.  ( سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید