عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش اول

بنا به نتایج تحقیقاتی که توسط مرکز تحقیقات و پیشگیری از سرطان پوست در آمریکا منتشر شده است، بیش از بیست درصد مردم این کشور، زمانی که پا به سن هفتاد سالگی گذشته و وارد هفتمین دهه از زندگی خود می شوند، متأسفانه به این بیماری مبتلا می شوند. صرف نظر از اینکه سرطانی که فرد بدان مبتلا می شود، بدخیم باشد یا خوش خیم، باید این نکته را در نظر داشت که هر دوی این ها می تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد، بخصوص در سنین بالاتر و نزدیک به هفتاد سالگی، که سیستم دفاعی بدن انسان، به طور مسلم، همانند دوران جوانی از کارکرد سابق خود برخوردار نیست. نکته ای که برای ما حائز اهمیت است و قصد داریم در این مقاله به بحث در رابطه با آن بپردازیم، این است که بسیاری از ما، عادات رفتاری ای داریم و در پیش می گیریم، که سبب می شود به این بیماری مبتلا شویم و ما در تلاش هستیم تا با شناساندن این عادات رفتاری بد به شما، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم. با سیارک همراه باشید.

گفتن این نکته شاید حتی لازم نباشد و بسیاری از ما از آن آگاهی داریم، که یکی از شایع ترین و مشخص ترین مسائلی که سبب بروز سرطان پوست در بلند مدت می شود، این است که بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و ... در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیریم، اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت است این است که خطر ابتلا به این بیماری تنها محدود به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نمی شود و برخی مسائل دیگری نیز هستند که می توانند در بلند مدت به شکل گیری این بیماری دامن بزنند و بسیاری از ما از آن ها آگاهی کافی نداریم. در این مقاله به بررسی و طرح بیست مورد از عادات رفتاری ای خواهیم پرداخت که در بلند مدت خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

(نکته: در متن از کلمه ای اختصاری تحت عنوان SPF استفاده شده است که مخفف فاکتور حفاظتی در برابر خورشید است و اشاره به مقدار زمانی دارد که شما می توانید در مقابل نور خورشید بدون آفتاب سوختگی قرار بگیرید.)

استفاده از ژل مخصوصی که در مانیکور مورد استفاده قرار می گیرد

به احتمال زیاد بسیاری از افرادی که به سالن های آرایشی و زیبایی رفته و خود را در معرض اشعه های یو وی ای قرار می دهند که از لامپ های ال ای دی آن سالن ساطع می شود از خطراتی که این گونه اشعه ها و نور ها برای آن ها و سلامتی شان دارد آگاهی ندارند. جالب است بدانید که حتی استفاده کوتاه مدت از این مکان ها می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دهد. اخیراً در ایلینویز آمریکا، خانمی به خاطر بیماری پوستی به پزشک مراجعه کرده بود و پزشک متخصص، عارضه های پوستی روی بدن این خانم را به عنوان ملانوم تشخیص داد که تومورسیاه رنگ قشر عمیق پوست و از علائم ابتلا به سرطان پوست است. پزشک متخصص این خانم عنوان کرده بود که به احتمال قریب به یقین این مسئله به خاطر استفاده مکرر وی از ژل هایی بوده که به منظور مانیکور کردن ناخن از آن ها استفاده می کرده است. پس از مشاهده مواردی این چنینی پزشکان و متخصصان در تلاش هستند تا سایر افراد را نیز از خطرات استفاده از اینگونه امکانات زیبایی آگاه کنند. کرلین جیکوب، دارای مدرک دکتری و متخصص پوست در این خصوص عنوان کرده است: «استفاده از دستگاه ها و امکاناتی که برای برنزه کردن بدن از آن ها استفاده می شود، حال چه در داخل منزل از این دستگاه استفاده شود و یا خارج از منزل و در سالن های آرایشی و زیبایی تفاوتی نمی کند، در هر دو صورت، پوست بدن در معرض اشعه هایی قرار می گیرد که از لامپ یو وی ساطع می شود و این موضوع سبب پیری زودرس پوست شده و از خطرات بالقوه ای به شمار می رود که در نهایت فرد را در معرض ابتلا به بیماری سرطان پوست قرار می دهد.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

نکته دیگری که باید در خصوص سرطان پوست مد نظر قرار بگیرد، کشیدن سیگار و مصرف دخانیات است. باوری که در میان عامه مردم و به طور بخصوص، آنهایی که سیگار می کشند، وجود دارد، این است که کشیدن سیگار تنها سبب ابتلا به سرطان ریه شده و تنها سرطانی که فرد سیگاری در معرض آن قرار می گیرد، همین سرطان ریه است، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که این باور کاملاً اشتباه است و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز در میان این افراد وجود دارد. بنا به آماری که توسط مرکز تحقیق و پیشگیری از سرطان در آمریکا منتشر شده است، افرادی که دخانیات مصرف می کنند، تعداد بسیار زیادی ماده شیمیایی را وارد بدن خود می کنند که تعداد آن به عددی بالغ بر هفت هزار ماده شیمیایی می رسد. چیزی حدود هفتاد نوع از این مواد شیمیایی سرطان زا بوده و خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد. خطر دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که مصرف دخانیات تشکیل سلول های کارسینوما (نوعی سلول فلسی شکل که سبب به وجود آمدن غده های بد خیم سرطانی می شود) بر روی سطح لب، تا چیزی حدود پنجاه و دو درصد افزایش می دهد. آمار جالب توجه دیگری که توسط این مرکز منتشر شده است، ابتلای سالانه چیزی حدود هفتصد هزار آمریکایی به سرطان پوست، بر اثر استفاده و مصرف طولانی مدت دخانیات است. با استناد به این آمار و ارقام است که با جدیت می توان گفت که این عادت رفتاری می تواند انسان را در معرض خطرات زیادی قرار دهد، که سرطان پوست یکی از آن ها است. نا گفته نماند که سرطان پوست، در کنار سرطان ریه، تنها انواع سرطانی نیستند که فرد سیگاری در معرض ابتلا به آن ها قرار می گیرد و گونه های دیگر سرطان نیز در این افراد شایع است که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته شده و می توانید بخوانید.

استفاده از دستگاه های بخصوصی که برای برنزه کردن بدن طراحی شده اند

نکته عجیبی که در خصوص این دستگاه ها وجود دارد این است که برای سالیان متمادی، از زمانی که استفاده از این گونه دستگاه ها میان بانوان بخصوص رایج شده است، از خطراتی که می تواند متوجه بدن کند و این که تا چه حد استفاده از آن می تواند زیان بار باشد، صحبت شده است، اما با این حال، هنوز هم استفاده از آن رایج است و گویا این افراد ترجیح می دهند با وجود خطراتی که متوجه سلامتی شان است، بدنی برنزه داشته باشند و یا اینکه از خطرات آن آگاهی ندارند. بنا به آماری که توسط مرکز تحقیق و پیشگیری از سرطان در آمریکا منتشر شده است، استفاده اقشار گوناگون جامعه از این دستگاه ها بسیار زیاد است و روز به روز نیز این آمار افزایش پیدا می کند. نکته نگران کننده در خصوص این زیاده روی این است که طی تنها یک جلسه استفاده از این دستگاه ها خطر تشکیل ملانوما (که پیش از این در رابطه با آن توضیحاتی عنوان شد) را تا چیزی حدود بیست درصد افزایش می دهد. این در حالی است که سلول های کارسینومای اصلی و نیز سلول های کارسینومای فلسی شکل نیز، طی هر بار استفاده از این دستگاه ها، به ترتیب بیست و نه و شصت و هفت درصد امکان تشکیل شان افزایش پیدا می کند. تمامی این سلول ها از علل اصلی ابتلا به سرطان پوست به شمار می روند.

عدم استفاده از عینک آفتابی

اکثر مردم، از عینک آفتابی به منظور کاربرد ظاهری آن استفاده می کنند و برخی نیز تنها به خاطر حساسیتی که به نور زیادی که خورشید متوجه شان می کند از این گونه عینک ها بهره می گیرند، اما نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است و شاید دانستنش برایتان جالب باشد این است که علاوه بر فوایدی که در خصوص عینک آفتابی ذکر شد، کاربرد دیگری نیز دارد که نقش مهمی در سلامتی چشمان شما ایفا می کند. استفاده از عینک آفتابی استاندارد می تواند از پوست نازک روی پلک محافظ کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را در آن نواحی کاهش دهد. محققان و متخصصان مرکز تحقیق و پیشگیری از سرطان در آمریکا توصیه کرده اند که صرف نظر از اینکه در چه فصلی از سال به سر می بریم، زمانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیریم، بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنیم. حتی المقدور این استفاده به گونه ای باشد که عینک آفتابی تمامی نواحی چشم را به طور کامل از معرض نور خورشید پوشش دهد و بهتر است آن را خیلی به سمت جلو نیاوریم. علاوه بر عینک آفتابی، انواع و اقسام کلاه هایی نیز تعبیه شده اند که با به کارگیری آن ها می توانید از کارکردی که عینک آفتابی دارد بهره مند شوید و یا حتی با استفاده از کلاه در کنار عینک آفتابی اطمینان حاصل کنید که چشمان شما به هیچ وجه در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند.

اهمیت قائل نشدن برای پوست و بررسی نکردن آن طی روندی منظم

یکی از مضرترین عادات رفتاری ای که فرد می تواند در پیش بگیرد این است که زمانی که صحبت از پوست بدن و سلامتی آن می شود، متوجه شود که از این مسئله غافل شده و برنامه ای منظم برای بررسی اوضاع سلامت پوست خود در نظر نگرفته است. این کار به هیچ وجه چیزی نیست که زمان زیادی را طلب کند، چرا که با یک چکاپ کامل نزد پزشک متخصص، به صورت سالانه، قادر خواهید بود از اوضاع سلامت پوست خود آگاهی پیدا کنید و از خطرات احتمالی پیشگیری کنید، اما نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است که برای برخی افراد که پوستی حساس تر دارند، ممکن است این چکاپ سالانه کافی نباشد و توصیه می شود راهکارهایی را در نظر داشته باشند که خود در منزل طی برنامه ای که برای خود مشخص می کنند، به بررسی اوضاع سلامتی پوست خود بپردازند. مجمع پیشگیری از سرطان که در آمریکا فعالیت می کند، راهکاری توصیه کرده است که از این قرار است: طبق نظر متخصصان این مرکز، توصیه شده است که اتاقی در منزل خود داشته باشید که از نظر نورپردازی کاملاً عالی و بی نقص باشد و به هیچ عنوان تاریک نباشد، سپس در جلوی آینه ای در این اتاق قرار گرفته و پوست بدن خود را به صورت دقیق مورد وارسی قرار دهید، حتی طبق نظر این افراد بهتر است به این هم اکتفا نکنید و از دوستی یا آشنایی که بسیار به شما نزدیک است، بخواهید تا نقاطی از بدن تان را که خود قادر به دیدن آن ها نیستید را بررسی کرده و در صورت وجود هر گونه زائده پوستی شما را مطلع کنند. مقالات متفاوتی نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه کدام زائده های پوستی هستند که احتمال بیشتری می رود نشانه ای از سرطان پوست باشند، با مطالعه این گونه مقالات نیز می توانید به دانش خود در این زمینه افزوده و از پوستی سالم بهره مند باشید.

عدم استفاده بهینه از کرم های ضد آفتاب SPF

بسیاری از افراد بر این باور اند که استفاده از کرم SPF +35، زمانی که قرار است در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، کافی است، اما متأسفانه باید گفت که این باور غلطی است که میان مردم رایج شده است. نتایج تحقیقاتی در این خصوص در ژورنال تخصصی بیماری های و عارضه های پوستی آمریکا منتشر شده است که نتایج آن حاکی از این است که استفاده از کرم های SPF +100 بسیار بهتر است از استفاده از +50  همین کرم ها و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید از پوست بدن، بیشتر محافظت می کند. این مسئله ای بود که در گذشته اظهار نظرهای زیادی در خصوص آن می شد و بسیاری همان کرم های معمولی +35 را برای این منظور کافی می دانستند. به همین خاطر است که توصیه می شود تا حد توان، از قوی ترین مدل های موجود در بازار از این کرم ها استفاده کنید.

عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب در نقاطی که همانند سایر نقاط بدن در دسترس نیستند

زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید، به احتمال خیلی زیاد در تمامی نقاطی که در معرض دیدتان قرار دارند، از این گونه کرم ها استفاده می کنید، نقاطی همانند صورت و یا دست ها، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که نقاطی در بدن وجود دارند که احتمالاً دسترسی به آن ها برای شما به سادگی صورت و دست ها نیست و همین موضوع می تواند در بلند مدت برای پوست شما زیان آور باشد. بنا به تحقیقاتی که در کلینیک تخصصی پوست Cleveland در این خصوص منتشر شده است، استفاده از کرم ضد آفتاب در نقاطی که معمولاً، افراد فراموش می کنند یا جدی نمی گیرند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ دست ها، گوش ها، گردن و نقاطی شبیه به این ها در بدن که معمولاً از کرم در آن ها استفاده نمی شود. این نکته را در نظر داشته باشید که صرفاً این مسئله که روی پوست خود هیچ گونه جای سوختگی به خاطر تابش نور خورشید مشاهده نکنید، دلیل بر آن نمی شود که از آسیب های آن مصون مانده اید، در حقیقت همین قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید در بلند مدت سبب آسیب دیدن پوست و ایجاد زائده ها پوستی می شود.

نداشتن پوشش مناسب در روزهای آفتابی

مطمئناً هوای گرم به گونه ای است که افراد را وادار می کند که از پوشش کمتری استفاده کنند. برای مثال آقایان زمانی که هوا رو به گرمی می نهد به طور معمول با پیراهن یا تی شرت های نازک و آستین کوتاه بیرون می روند، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که هر قسمتی از پوست بدن که به خاطر پوشش نا مناسب در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، روی آن ها باید از کرم های مناسب (کرم های ضد آفتاب و کرم SPF  که پیش از این در رابطه با آن توضیحاتی داده شد) استفاده کرد. این ها توصیه هایی است که متخصصان پوست مرکز پیشگیری از سرطان آمریکا عنوان کرده اند.

عدم استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی روزانه

هر چه از فواید خوردن سبزیجات بگوییم کم است و نه تنها برای سلامت کلی بدن انسان نقشی تأیین کننده و بسزا دارد، بلکه در کنار این مسئله، خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنا به تحقیقات صورت گرفته در مجمع ملی پیشگیری و تحقیق در رابطه با سرطان، جای دادن سبزیجاتی چون کلم بروکلی، کلم معمولی و گل کلم، به خاطر مقادیر زیاد ایندول و ایزوتیوسیاناتی که در این سبزیجات وجود دارد، می توان خطر ابتلا به سرطان را تا حدود بسیار زیادی کاهش داد. دو ماده موجود در این سبزیجات که عنوان شد از مهمترین موادی هستند که سبب پیشگیری از سرطان هستند و در صورت ابتلا به سرطان می توان به وسیله خوردن مواد خوراکی و دارویی حاوی این دو ماده، از پیشرفت سرطان به طور قابل ملاحظه ای جلوگیری کرد. نکته دیگری که در خصوص فواید سبزیجات برای بدن وجود دارد این است که مصرف سبزیجات نقش تأیین کننده ای در افزایش و بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن دارد که می تواند علاوه بر سرطان، بدن فرد را در مقابل سایر بیماری ها نیز مصون نگاه دارد.ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید