نقد و بررسی فیلم سه تا 9 (تریپل 9)


تریپل 9/ "سه تا 9" دارای عناصر برجسته ای است اما ، ساخت هوشمندانه و جلوه های کارگردانی آن تحت تاثیر روایت در هم و بر هم داستان قرار گرفته است.

خلاصه داستان فیلم:

تریپل 9 / "سه تا 9" در مورد یک تیم جنایتکار است- تیمی که شامل نیروهای نظامی سابق Russel)Norman Reedus) و Gabe welch)Aaron paul) و افسرهای پلیس محلی Marcus Belmont)Anthony Mackie) و Jorge Rodriguez)Clifton Collins Jr)- که مقر آنها در آتلانتا جورجیا است. جایی که آنها برای رئیس بیرحم یک گروه روسی Irina Vlaslov)Kate Winslet) کار می کنند. با این حال، درست زمانی که به نظر می رسد کار آنها تمام شده است، Irina پرداخت دستمزد تیم را به تاخیر می اندازد و از رهبر آنها Michael Atwood)Chiwetel Ejiofor) که یک پسر جوان از خواهر ایرینا دارد)Gal Gadot) ، می خواهد برای گرفتن دستمزد، "آخرین کار" را انجام دهند: یک سرقت بسیار مشکل از یک ساختمان امنیتی، برای به دست آوردن وسیله ای که ایرینا را یک قدم به نجات دادن شوهرش از زندان نزدیک تر می کند.
بنابراین مایکل و تیمش از نقشه ای شوم، ولی موثر استفاده می کنند تا مطمئن شوند زمان کافی برای انجام دادن کار دارند: کشتن یک پلیس و انجام دادن کار وقتی که پلیس ها مشغول کد999)که کد پلیس برای "کشته شدن یک افسر پلیس" است)هستند. تیم تصمیم می گیرد Chriss Allen )Casey Affleck)را هدف قرار دهد.، همکار جدید بلمونت و یک پلیس بی تجربه که تنها به نیمی از اخطارهای عمویش کارآگاه Jrffrey Allen)Woody Harelson) در مورد حقایق زشت حرفه ی پلیسی گوش می کند. وقتی که اعضای تیم بخاطر عمل وحشتناکی که قرار است انجام دهند با وجدان خود درگیر می شوند پیچیدگی هایی ایجاد می شود-در همین حال Jeffrey قطعات پازل را کنار هم می گذارد و متوجه می شود برادرزاده ی او در خطر مرگ قرار دارد.
کارگردان John Hillcoat برای ساختن فیلمهایی درام هیجان انگیز و جسورانه در ژانرهای مختلف شهرت دارد. فیلمهای وسترن)The Proposition) ، post-apocalyptic survival )The Road) ، و جنایی تاریخی)Lawless). آخرین فیلم او ، تریپل 9 / "سه تا 9" نیز یک داستان پخته از پلیس ها و کلاه برداران دارد که از کارگردانی استوار و یک دست، وباتجربه در ساختن فیلمهایی این چنین روایی و ساده و تبدیل آن به یک اثر سینمایی عمیق و در خور تامل، بهره می برد. در این فیلم نیز تعدادی داستان و عناصر جذاب وجود دارد، اما متاسفانه تریپل 9 / "سه تا 9" نتوانسته است یک اثر یکدست از روندهای جداگانه و خط داستان کاراکترها بسازد. نتیجه ی نهایی یک drama/thriller جنایی وحشتناک است که بلندپروازی های بسیار دارد، اما وقتی به ژانر استاندارد و سنتی این نوع فیلمها نگاه کنیم، اثری متوسط محسوب می شود.
تریپل 9 / "سه تا 9" برای Matt Cook شروع نمایشنامه نویسی بود و به عنوان کسی که اولین نمایشنامه خود را می نویسد جاه طلبانه بود. فیلم تلاش می کند یک تراژدی شبیه به کارهای شکسپیر در مورد مرز باریک بین پلیس ها و خلافکاران و اینکه چقدر دشوار است افرادی که در دو طرف قانون قرار دارند از سقوط به چاه فساد فرار کنند، را روایت کند.
به طور کلی روایت این فیلم، در جایی که به کاراکترهای بسیاری به اندازه ی کافی نمی پردازد تا آنها را به بیننده بشناساند و همینطور تقلای فیلم برای واکاوی کامل همه ی ایده های بالقوه ی آن، باعث به وجود آمدن یک روایت شلوغ شده است. به نظر می رسد بسیاری از کاراکترهای تریپل 9 / "سه تا 9" و چرخش و عوض شدن موقعیت های فیلم، از درام های بهتر و متمرکز تر بر موضوع پلیس/مجرم برگرفته شده اند)به عنوان مثال Training Day و The Departed ). به دلایل مشابه، بسیاری از لحظات فیلم که قرار بوده است شوکه کننده باشند، بیش از حد به صورت خلاصه نمایش داده شده اند.
کارگردانی Hillcoat سطح فیلم تریپل 9 / "سه تا 9" را علیرغم کاستی های روایت بالا برده است. به خصوص در طول چند سکانس اکشن فیلم. تریپل 9 / "سه تا 9" همچنین از سبک های بصری خام به صورت موثری استفاده کرده است. به لطف تکنیک های فیلمبرداری همچون)The Drop) و شات های دوربین tight-knit به فیلمبرداری Nicolas Katsanis و نورپردازی بدون اغراق که اجازه می دهد محیط فیلم و کاراکترها خام تر و واقعی تر به نظر برسند. این روند فیلمسازی اجازه داده است تریپل 9 / "سه تا 9" با سکانس آغازین) بعد از یک مقدمه ی مختصر) و سکانس کلیدی در پرده ی دوم که شامل یک عملیات خطرناک حمله به آپارتمان می شد، بسیار موثر باشد. متاسفانه، با ورود به پرده ی سوم، فیلم پویایی خود را از دست می دهد. جایی که فیلم به اوج خود می رسد)و اتفاقاتی که درست قبل و بعد از آن رخ می دهند) موفق نمی شود تنش را از چیزی که در گذشته به آن دست یافته است، بیشتر کند و بجای آن به یک روند خونین ولی نه چندان گیرا ، و سپس با گذری سریع به خط پایانی فیلم می رسد.
همچنین بیشتر تریپل 9 / "سه تا 9" یا در فضاهای داخلی تاریک و سایه دار و یا در شب اتفاق می افتد)پارکینگ های خالی، ون ها ، بارها ، کلوپ های رقص). در مقام تحسین، فیلم به خوبی از تکنیک های جدیدی در نشان دادن فضاهای شلوغ و اتمسفر ترسناک و رنگ های تیره تری استفاده می کند. به عنوان نقطه ضعف می توان گفت فیلم در استفاده از تکنیک های شلوغی بیش از حد به جزئیات و کلیشه ها پرداخته است تا جایی که فیلم بخاطر واقع گرایی بیرحمانه و افسردگی فضای آن نمونه ی این ژانر شده است. به علاوه، pulsating score این فیلم که توسط Oscar winner که در فیلمهای The Social Networl و Gone Girl حضور داشته است، در مقایسه با افراد نسبتا تازه واردی همچون Bobby Krlic و Leopold Ross و Claudia Sarne)The book of Eli) مبتکرانه تر است و با انرژی بیشتری پیش می رود. به طور اساسی سبک فیلم تریپل 9 / "سه تا 9" یک سبک مخلوط است.
کارگردانی خوب تریپل 9 / "سه تا 9" یکی دیگر از جنبه های تاثیرگذار آن است، گرچه فیلم در همه جا از استعداد بالقوه ی او استفاده نمی کند. Chiwetel Ejiofor که نزدیک ترین فرد به protagonist واقعی در تریپل 9 / "سه تا 9" است، یک بازی ثابت و بدون تغییر در جرئیات را ارائه می دهد، در حالی که Kate Winslet هم یک بازی Solid از خود ارائه می دهد ولی نقش او به عنوان رئیس باند خلافکاران روسی به همان خوبی مدل موهای او است و به خوبی در فیلم می نشیند. از سوی دیگر، هم Aaron Paul و هم Woody Harrelson در نقش هایی که برای آنها مناسب است و معمولا در آن نقش ظاهر می شوند هستند)یک معتاد فاقد تعادل روانی و یک کارآگاه بدگمان با شوخ طبعی طعنه آمیز)، همینطور Anthony Mackie و Clifton Collins Jr به عنوان دو پلیس فاسد)که یکی کاریزماتیک تر است و دیگری بدون احساس) و Casey Affleck به عنوان یک افسر پلیس بی تجربه و تازه وارد. در تریپل 9 / "سه تا 9" برای این کاراکترها به اندازه ی کافی جا نیست تا فراتر از الگوی اصلی خود رشد کنند. با این که بازیگران خوب می توانند به یک کاراکتر جان ببخشند، اگر منصف باشیم طرح فیلم آنها را بهتر از آنچه می توانستند در نقش های دیگر باشند نشان داده است) مانند Norma Reedus و Michael Kenneth Willias در نقش های کوچک تر). برای Gal Gadot و Teresa Palmer)که نقش همسر Affleck را بازی می کند): متاسفانه آنها در تریپل 9 / "سه تا 9" ، نتوانسته اند نقشی بیشتر از چشم نوازی داشته باشند.
تریپل 9 / "سه تا 9" دارای عناصر برجسته ای است اما ، ساخت هوشمندانه و جلوه های کارگردانی آن تحت تاثیر روایت در هم و بر هم داستان قرار گرفته است. نتیجه ی نهایی فیلم یک drama/thriller بین پلیس و خلافکاران است که از نشان دادن بی رحمی و پلیدی پروایی ندارد، با این حال موفق نمی شود به فیلمهای قبلی در این زمینه برسد یا زمینه ی جدیدی در این ژانر ایجاد کند و همچنین موفق نمی شود در کل تاثیری قوی بر مخاطب بگذارد. تریپل 9 / "سه تا 9" در بعضی از جنبه ها قوی است. صحنه هایی در آن وجود دارد که در آن بالاتر از سطح معمول است اما کاراکترها و پلات های کلیشه ای نه چندان تاثیرگذاری دارد. به این دلایل، کسانی که به دنبال یک فیلم thriller خوب از David Ayear هستند، می توانند تریپل 9 / "سه تا 9" را تحسین کنند و دیدن آن برای آنها خالی از لطف نیست، اما نه لزوما در سالن سینما.
 تریپل 9 / "سه تا 9" بخاطر خشونت زیاد، الفاظ رکیک، استفاده از مواد مخدر و مقداری برهنگی، در رده ی R قرار گرفته ، زمان فیلم  115دقیقه است.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید