هنری جان سخت نقد و بررسی

هنری جان سخت تنها تا حدودی موفق در استفاده از فرمت دیدگاه اول شخص برای ایجاد یک تجربه سینمایی منحصر به فرد است.

هنری جان سخت به طور کامل از دیدگاه اول شخص هنری گفته شده است، مردی که بدون هیچ حافظه ای از گذشته اش در یک آزمایشگاه بیدارمی شود ،در حالی که توسط دانشمندی به نام استل (هیلی بنت) به یک مرد سایبرنتیکی فوق العاده تبدیل شده – کسی که، به او توضیح می دهد، ( همسرهنری نیز می باشد) و این عمل را بر روی او به منظور نجات زندگی او انجام داده است. با این حال، قبل از اینکه استل و همکارانش بتوانند توانایی صحبت کردن هنری را بازگردانند ( یا حداقل توضیح بیشتری در مورد وضعیت او بدهند) ، تاسیسات آن ها توسط آکان (دانیلا کزلوسکی) مورد حمله قرار میگیرد، یک جنگ سالار قدرتمند با توانایی هایی  که به دنبال هنری است بخاطراسراری ، اما به وضوح با نیتی شریر.

استل به هنری کمک می کند تا فرار کند، اما خودش توسط آکان دستگیر می شود و گروگان گرفته می شود تا هنری را بعدا باز بین ببرد. هنری، خودش را در شهر ناآشنای مسکو می بیند بدون وجود کسی که به او کمک کند اما یک مرد مرموز به نام جیمی (شارلتو کوپلی) - که هنری به سرعت می فهمد که یک انسان عادی نیست - در نتیجه تصمیم به یک ماموریت دیوانه وار خطرناک میگیرد: نجات استل و متوقف کردن آکان از عملی کردن هر نوع نقشه وحشتناکی (با محوریت هنری) است که او برنامه ریزی کرده.

هنری جان سخت از موزیک ویدیویی که همکارنویسنده/کارگردان این فیلم ایلیا نیشولر برای گروه راک مستقل روسی بیتینگ البوز ساخته بود الهام گرفته است ("استمپد" و " بد مادرف***ر" را نگاه کنید) - که مانند هنری جان سخت ، در سبک بصری دیدگاه اول شخص فیلم برداری شده بود. با این حال، این فیلم همچنین به وضوح به دنبال وفق دادن ویژگی های بازی های ویدئویی محبوب است – هر دو ویژگی های زیبایی و روایتی در آن - به صفحه نمایش بزرگ با هدف ایجاد یک تجربه سینمایی نوآورانه (و همه جانبه) که از هر دو فیلم های متعارف علمی تخیلی/هیجان انگیزمتفاوت باشد و یک بازی های ویدئویی از دیدگاه اول شخص که در همان سبک می باشد است. هنری جان سخت قطعا یک آزمایش قابل توجه و بلند پروازانه از ان جهت است ... که همچنین به این معنا نیست که یک ازمایش کاملا موفقیت آمیزاست.

روایت هنری جان سخت که توسط نیشولر و نویسنده همکارش ویل استوارت درست شده است دو پرده ، با ارزش دیوانه وار  که با پرده سوم پر از نتیجه گیری، به اوج می رسد ارائه می دهد - که بیشتر آن درنهایت ماهیتا یا مشتق و یا قابل پیش بینی می باشد . با این که فیلم در حفظ احساس مرموزبودن در سراسر دو سوم اول از زمان اجرایش با باقی گذاشتن پرسش های حل نشده زیادی درمورد گذشته هنری موفق می شود،ولی در ایجاد اسطوره ی ویژه ی جالب کم می اورد بسیار کم ، که برای اکتشافات اضافی در قسمت بعدی التماس می کند. به همین دلایل، هرگز کاملاروشن نیست که ایا هنری جان سخت قصد زندانی کردن استعاره های فیلم درجه دو بچگانه را دارد یا شادمانه انها را می پذیرد، از انجا که فیلم هنگامی که یا در لحن کنایه دار و گستاخ یا جدی و بی روح می ماند،  بهتر است - نه هنگامی که بین آنها جابجا می شود، همانطورکه فیلم اغلب در طول زمان اجرایش انجام می دهد.
هنری جان سخت اولین فیلمی نیست که سکانس های اکشن فیلم برداری شده در سبک از دید اول شخص را  نشان می دهد - کاری که فیلم هایی مانند فیلم اقتباسی از ویدئو بازی رستاخیز سال 2005 و حتی فیلم اکشن / کمدی اخیر ساشا بارون کوئن برادران گریمسبای نیز انجام داده اند - و نه اولین فیلم منتشر شده در سینماها در سال 2016 است که به طور کامل در آن قالب فیلم برداری شده است، یا (از انجا که فیلم هیجان انگیز ترسناک / علمی تخیلی همه گیر در حقیقت از ان پیشی گرفت). انچه هنری جان سخت ارائه می کند یک مجموعه بدون توقف خشونت از نزدیک (و معمولا کاملا گرافیکی) و همچنین زوایای دوربین و ترکیبات فیلمبرداری از نظر بصری مبتکرانه است، همانطور که در برخی از طراحی بدلکاری اصیل دیردویل و فیلمبرداری متحرک دیس ساید اف کرنک و فیلم های رید می توان تحقق یافت. با این حال، برای همان دلایل، هنری جان سخت احتمالا به عنوان فیلمی از 2016 که به احتمال زیاد از تماشایش به شما احساس تهوع می دهد ذکر خواهد شد (بعلت بیماری حرکت، که خشونت خون الود بیش از حد نیست).
لحظاتی در هنری جان سخت وجود دارد که فیزیک هیجانات اکتان بالای ان معقول تر از آنچه در بازی ویدیویی است احساس می شود، اما در کل فیلم در استفاده از فرمت اول شخص برای بیشتر احشایی کردن صحنه های اکشن از انچه اگر افراد و مکان ها روی صفحه بصورت دیجیتالی به جای این که از دنیای واقعی ارائه شده بودند شکست می خورد - و نه آن از دید هنری به عنوان یک وسیله منحصر به فرد برای توصیف شخصیت، با توجه به آنچه او انجام می دهد و یا در هر زمان داده شده در فیلم به کجا توجه می کند استفاده می کند. این امکان وجود دارد که فرمت دید اول شخص، مانند فرمت فیلم یافت شده، یک تکنیک وبسته به سبک است که نیاز دارد نه تنها با داستان گفته شده موجود یکپارچه شود، بلکه همچنین برای کشف یک داستان کاملا توسعه یافته تر به منظور اینکه بیش از یک وسیله برای جلب توجه بنظر رسد استفاده شود. از آنجا درمورد هنری جان سخت اینچنین نیست، فیلم لزوما یک تجربه تماشا کردن ارائه نمی دهد که زیاد از به سادگی تماشا کردن شخص دیگری در حین بازی ویدیویی اول شخص متفاوت باشد.
اجرا نقش ها دقیقا یک عنصر کلیدی هنری جان سخت نیستند، هر چند شارلتو کوپلی به راحتی مورد برجسته فیلم است - به عنوان بازیگر، بیشتر برای همکاری هایش با نیل بلومکمپ شناخته شده است، از بازی در نقش جیمی لذت می برد: فردی که (بدون بیش از حد لو دادن) صحنه به صحنه رفتار و ضاهر خود را تغییر می دهد، علاوه برا اینکه شخصیتی است که به وضوح مفهوم NPC ها (خوانده می شود: شخصیت های غیر قابل بازی) را تکرار می کند. در مقایسه، دانیلا کوزلاوسکی (آکادمی خون آشام) فقط در بازی خود غلو کرده است- و دیگر هیچ- در نقش شیطانی و بطور توجیه ناپذیر فوق العاده آکان، در حالی که هیلی بنت (اکولایزر) در نقش استل یک دوشیزه غیر خاص پریشان در اکثریت فیلم است.

نقص های آن؟ هنری جان سخت تنها تا حدودی در استفاده از فرمت دید اول شخص برای ایجاد یک تجربه سینمایی منحصر به فرد موفق است. فیلم قطعا لحظات خوب خود را دارد که در آن به عنوان یک فیلم اکشن / هیجان انگیز نوآورانه برتری دارد، اما در کل برای استفاده از سبک بصری از منظر اول شخص در بیشتر از مقدار محدود از زمان در فیلم دعوی قوی ارائه نمی دهد - هر چند، با دید خلاقانه تر به طور کامل توسعه یافته در پشتش مسلح است، شاید یک پروژه در آینده استفاده بهتری از فرمت می کند (همان طور که برخی از فیلمسازان مدرن راه هایی برای استفاده از فیلم-یافت شده برای اثر بخشی بهتر از دیگران پیدا کردند). در حالت کنونی، دلیل اصلی برای دیدن هنری جان سخت در یک سینما دریافت تجربه تماشای یک فیلم اول شخص هیجان انگیز تمام عیار... و برای دیدن اینکه ایا شما می توانید کل فیلم را بدون میل به قی کردن تماشا کنید است.

هنری جان سخت 96 دقیقه طول دارد و بدلیل خشونت و ضرب وشتم، زبان وحشیانه خونین بدون توقف در سراسر فیلم، محتوای جنسی / برهنگی و استفاده از مواد مخدر رتبه R دارد.

کارگردان : Ilya Naishuller

نویسنده : Ilya Naishuller

بازیگران : Sharlto Copley, Tim Roth, Haley Bennett

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید