حقایقی جالب درباره فیلم صورت زخمی قسمت دوم

 

(سیارک)1. آیا می‌دانید صحنه‌ای از صورت زخمی که درآن با استفاده از اره برقی شروع به قطع عضو کردن بدن دوست تونی می‌کنند بر اساس یک گزارش واقعی پلیس نوشته شده است؟ الیور استون خود این را عنوان کرده است که اتفاق مشابهی در آن سالها در میامی افتاده بود و او گزارش پلیس را در این باره خوانده بوده است.
2. در طول فیلم Scarface صورت زخمی صد و هفتاد دقیقه حدود دویست و هفت بار واژه نامناسبی تکرار می‌شود. حتی الویرا نیز گاهی در فیلم به تونی گوشزد می‌کند که بیش از حد از این واژه نامناسب استفاده می‌کند. Abraham طی مصاحبه‌ای عنوان کرده که روزی مادرش به او گفته: «مورای، من این فیلم را دیدم. میشه به آل بگویی اینطور صحبت نکند؟ این طرز صحبت کردن خوشایند مردم ایتالیایی نیست.» Abraham در جواب مادرش می‌گوید که او آنچه را که در فیلمنامه عنوان شده به زبان می‌آورد و مادرش دوباره می‌گوید که او بازیگر بزرگی است و شایسته نیست که اینگونه صحبت کند.


3. زبان تندی که در فیلم صورت زخمی استفاده می‌شود تنها یکی از مشکلاتی بود که سد راه کارگردان فیلم صورت زخمی برای گرفتن اجازه پخش فیلم در تمامی رده‌های سنی بود. دی پالما سه بار صحنه‌های خشن فیلم scarface را بازبینی و اصلاح کرد تا بالاخره توانست این اجازه را دریافت کند. درنهایت هم مجبور شد چند مأموری که وظیفه وضع قوانین مرتبط را داشتند، سر صحنه فیلمبرداری بیاورد و برای آنها توضیح بدهد که صحنه‌های خشنی که در فیلم وجود دارند، واقعی بوده و جنبه آموزشی دارند و با این تفاسیر برای گرفتن اجازه از آن‌ها درخواست کرد. اما اجازه پخش فیلم برای همه رده‌های سنی داده نشد و دی پالما معترض به این تصمیم آن‌ها بود. به همین خاطر بود که دی پالما درنهایت عنوان کرد حال که مجوز اصلی به او داده نمی‌شود، هیچ صحنه‌ای را اصلاح نخواهد کرد و در نهایت نیز صورت‌زخمی کامل با تمام صحنه‌ها به روی پرده رفت.


4. فيلم صورت زخمي در زمان اکران با اعتراض‌های زیادی از سوی کسانی که ملیت کوبایی-آمریکایی داشتند مواجه شد. آن‌ها در اعتراض‌ها و انتقادهای خود عنوان می‌کردند که بیشتر نقش جنایت کاران برای نقش‌های کوبایی-آمریکایی فیلم در نظر گرفته شده است و نیز بازیگرانی که این نقش‌هارا ایفا می‌کنند، خود ملیت کوبایی ندارند. به همین خاطر بود که مجبور شدند در تیتراژ پایانی فیلم سینمایی صورت زخمی متنی با این عنوان اضافه کنند: «نقش‌های فیلم به طور کلی به ملیت کوبایی اشاره‌ای ندارند. کوبایی که سراسر از مردمی صادق، صنعتی و وطن‌پرست تشکیل شده است.»


5. بودجه‌ای بیست و پنج میلیون دلاری برای ساخت این فیلم در نظر گرفته شده بود و درمقایسه با فروش چهل و پنج میلیون دلاری که در سراسر سینماها و سینمای جهان داشت، درآمد خوبی نصیب عوامل و بازیگران این فیلم کرد.
6. در مراسمی که در نیویورک برای پخش این فیلم به چهره‌های مطرح در نظر گرفته شده بود، آل پاچینو بازیگر فیلم صورت زخمی حضور یافته و با کسانی که فیلم را دیده بودند صحبت کرد. از کسانی که در این جمع حضور داشتند می‌توان به کسانی چون Liza Minnelli و Eddie Murphy اشاره کرد. آن‌ها نظرات بسیار خوبی راجع به فیلم و بخصوص بازی آل پاچینو دادند.
7. آل پاچینو بازیگر صورت زخمی با بازیگر نقش الویرا، Pfeiffer چند سال بعد در فیلمی با نام «فرانکی و جانی» به ایفای نقش پرداخت. داستان این فیلم درباره مردی است که به تازگی از زندان آزاد شده (با بازی آل پاچینو) و برای کار در یک رستوران کوچک مشغول می‌شود. آنجا با زنی آشنا می‌شود (با بازی Pfeiffer) که به او علاقه‌مند شده و در یک رابطه عاشقانه قرار می‌گیرد.

 

8.در سال 1987 کارگردان صورت زخمی دی پالما فیلمی را کارگردانی کرد که دوباره به آل کاپون میپرداخت؛ شخصیتی که تونی مونتانا را به وجود آورده و از او الهام گرفته بودند. نام این فیلم The Untouchables بود. جالب است بدانید که یک دهه بعد از اکران Scarface پاچینو، دی پالما و برگمن در یک همکاری مجدد اقدام به ساخت فیلم Carlito’s Way کردند. فیلمی درباره گنگستری که درگیر رابطه عاشقانهای است و قصد دارد پس از آخرین کاری که در شهر انجام میدهد و پولی که از آن عایدش میشود زندگی را بدون خلاف ادامه دهد.


9. Scarface بر هیچ کس به اندازه خوانندگان رپ آمریکایی تأثیر نگذاشت، آنها به داستان تونی مونتانا تنها به چشم یک فیلم نگاه نمیکردند و از او برای خود اسطورهای درست کرده بودند. شان Diddy در مراسمی عنوان کرده بود که شصت و سه بار این فیلم را تماشا کرده است.
10. دوبازی دقیقا از روی این scarface فیلم ساخته شده اند: Scarface: The World Is Yours و Scarface: Money, Power, Respect. جالب است بدانید که بازی GTA Vice City نیز که در میان گیمرها بسیار محبوب و شناخته شده است، با اینکه دقیقا از روی فیلم طراحی نشده است، اما المانهای زیادی دارد که از این فیلم الهام گرفتهاند.


11. Bauer و Mark Margolis (بازیگر نقش آلبرتو که بمبی زیر ماشین شخصی که قصد ترورش را داشتند، کار میگذارد) هردو در سریال Breaking Bad به عنوان سردستههای یک کارتل مواد مخدر خطرناک مکزیکی به ایفای نقش پرداختهاند.
12. طی چند سال اخیر برگمن در همکاری با استودیوی فیلمسازی Universal در حال عبور از مراحل اولیه ساخت بازسازی دیگری از این فیلم بودهاند. با توجه به اخباری که تاکنون به دست رسیده است، این بار قرار است محوریت داستان برروی یک مهاجر مکزیکی باشد که در کارتلهای مواد مخدر فعالیت میکند. تاجایی که ما میدانیم هنوز مراحل نوشتن فیلمنامه به پایان نرسیده است. David Ayer، نویسنده فیلم Training Day به همراه Paul Attanasio، نویسنده فیلم Donnie Brasco، نویسندگی این فیلمنامه را به عهده دارند. برای کارگردانی این فیلم نیز بنا به اطلاعات رسیده، Universal قصد به خدمت گرفتن David Yates را دارد که کارگردانی آخرین نسخههای فیلم «هری پاتر» را به عهده داشته است.


13. جالب است بدانید که الیور استون نویسنده صورت زخمي، تمایل چندانی به قبول این کار نداشته است. او که در آن زمان به خاطر بازخورد بدی که از فیلم The Hand دریافت کرده بود، کمی ناراحت بود، در مصاحبه ای راجع به این مطلب گفت: «من خیلی از نسخه قدیمی این فیلم خوشم نمیآمد. خیلی چیز خاصی برای من نداشت و درضمن آن وقت فکر میکردم ساخت یک فیلم دیگر درباره گنگسترها شاید کار عاقلانهای نباشد، چراکه در آن زمان فیلمهای بسیار خوبی دراین باره روی پرده رفته بود و رقابت با آنها به هیچ وجه کار سادهای نبود. ایده این بازسازی از جایی شروع شده بود که آل پاچینو زمانی که با برگمن درحال مشاهده این فیلم بودند، از علاقهاش به بازی در نقش تونی مونتانا گفته بوده که برگمن هم از آن استقبال کرده بود.»

 

اما زمانی که برگمن برای دومین بار با الیور استون تماس می‌گیرد و نظرش را می‌پرسد، متوجه می‌شود که اینبار قصد همکاری دارد. الیور در ادامه صحبت‌هایش گفت: «سیدنی لومت نیز وارد این پروژه شده بود. سیدنی این ایده به ذهنش رسید که قانون منع فروش مواد مخدر را به عنوان درون‌مایه اصلی کار در نظر بگیرد و این کار را با روایت داستان یک مهاجر کوبایی انجام دهد. او براین باور بود که قانون تازه وضع شده منع فروش مواد مخدر همانند قانون منع فروش الکل نتیجه‌ای جز بدتر شدن شرایط و به وجود آوردن گروه‌های مافیایی و کارتل‌های مواد مخدر نخواهد داشت. این ایده برای من بسیار جالب بود و تصمیم گرفتم با سایر عوامل این فیلم همکاری داشته باشم.»

 

و اما آخرین موردی که برای شما ذکر خواهیم کرد به نظر از سایر موارد این لیست جالب‌تر خواهد بود. صدام حسین یکی از طرفداران پر و پا قرص این فیلم بود. او نام Montana Management را برای شرکتی که به منظور پس‌انداز سرمایه‌هایش احداث کرده بود، انتخاب کرد. این نام همان شرکتی است که تونی در فیلم دارد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید