هرگز به بهترین کارمندان نگویید ۵ مورد


کارمندان از عناصر مهم هر شرکتی هستند. چه شما یک استارتاپ جدید باشد و چه یک برند معروف توانایی شما برای رسیدن به اهدافتان به میزان بسیار زیادی بستگی به خروجی افرادی دارد که برایتان کار می کنند.

 در واقع شما برای رسیدن به اهدافتان به چیزی فراتر از استخدام افراد با استعداد نیاز دارید. شما باید اطمینان حاصل کنید که محیطی را برای کارمندان خود فراهم ساخته اید که این محیط در آن ها این انگیزه را به وجود می آورد تا حداکثر تلاش خود را برای انجام کارها به کار برند.

البته مشکلی که اغلب وجود دارد آن است که، مدیران بیش از انداره بر روی نتیجه نهایی کار خود تمرکز می کنند به طوری که این موضوع سبب می شود تا آن ها نقش کلیدی خود را به عنوان یک منتور فراموش نمایند. من در اولین شغل حرفه ای خود پس از دانشگاه به خوبی تجربه کردم که چطور مدیریتی که برای کارمندان خود ارزش قائل نیست در نهایت از تغییرات منفی عمده ای که در سازمانش رخ می دهد، رنج خواهد برد و با شکستی روبرو می شود که می توانست غیر از این باشد.

 

در پایان نیز من آن سازمان را به دلیل مسایل مدیریتی که به من و سایر کارمندان تحمیل می کرد ترک کردم. من احساس باارزش بودن نمی کردم و کسی قدردان زحمات من نبود که این مسئله در نهایت منجر به این شد که من تصمیم به تمام کردن ماجرای کارآفرینی خود بگیرم.

برای این که مطمئن شوم که من تنها کسی نیستم که چنین تصمیمی گرفته است، با برخی از کارآفرینان گفتگو کردم و از آن ها خواستم تا نظرشان را درباره این سوال بگویند. این که اگر کارفرمایان بخواهند کارمندان عالی خود را برای مدت طولانی حفظ کنند چه چیزهایی را نباید به آن ها بگویند؟

۱ – شما استعداد این کار را ندارید

من همیشه می خواستم یک کارآفرین شوم تا یک کسب و کار برای خود راه بیندازم. این هدف نهایی من است و من حتی با شنیدن این سوال که تا پنج سال آینده خود را در کدام جایگاه می بینید از بیان هدف خود خجالت نمی کشم.

این رویای من بود و من آگاه بودم که دانستن راه و چاه در یک شرکت پاگرفته می تواند یک سکوی پرتاپ برای آن هدف باشد.

بنابراین تصور کنید بعد از آن که اهداف خود را با رئیسم به اشتراک گذاشتم و او بلافاصله به من گفت که من آن پتانسیل لازم را در درون خود برای رسیدن به موفقیت ندارم، چه حسی داشتم. در حقیقت من مدام به دلیل اینکه باور داشتم که می توانم کسب و کار خود را راه بیندازم، تحقیر می شدم. من در حالی این باور را داشتم که رئیس من تصور می کرد که من به هیچ وجه مهارت لازم برای این کار را ندارم.

کاملا روشن است که این موضوع من را به مسیر اشتباهی سوق داد و سبب شد که من شرکت را زودتر از آنچه که تصور می کردم، ترک کنم. حقیقت این است که زمانی که ۶۲ درصد از میلنیال ها (افرادی که متولد بین سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ هستند) تصمیم گرفتند که کسب و کار خود را راه بیندازند، احتمالا شما نیز صبر نمی کنید تا بهترین استعدادها را برای کسب و کار خود بیابید. اگر به جای اینکه پشت کسی را خالی کنید یک مربی حمایت کننده باشید، می توانید کارمندانتان را در کنار خود نگه دارید تا از شما یاد بگیرند و به رشد شما نیز کمک کنند.

۲ – من اکنون زمان صحبت کردن ندارم!

شما به عنوان یک مدیر دستتان در انتخاب باز است. شما شانس این را دارید که با مشتریان، سرمایه گذاران و سایر افراد مهم ملاقات کنید، کسانی که احتمالا لیاقت وقت گذاشتن شما را دارند. اما اگر زمانی که کارمندانتان نقطه نظرات یا سوالاتشان را با شما در میان می گذارند، آن ها را نادیده بگیرید، در نتیجه باعث رنجش آن ها خواهید شد.

Evan Luthra، موسس و مدیر استراتژی های سازمان می گوید: کارمندان درک می کنند که برخی اوقات شما (مدیر) زمان کافی برای صحبت با آن ها را ندارید. اما انتظار دارند که زمانی را برای برطرف کردن نیازها،سوالات و دغدغه هایشان اختصاص دهید. اگر شما نمی توانید در یک زمان مشخصی با کارمند خود صحبت کنید به کارمندتان نگویید که بعدا با او صحبت خواهید کرد. به جای این کار زمان خاصی را برای ملاقات و صحبت کردن با او مشخص کنید.

وقتی که زمان خود را صرف صحبت کردن با کارمندانتان می کنید، باعث خواهید شد که آن ها احساس باارزش بودن و مهم بودن کنند و در برخی اوقات حتی باعث جلوگیری از انجام اشتباهات بزرگ توسط آن ها می شوید.

۳ – مهم نیست !

پس از این که زمانی را برای صحبت کردن با کارمندان خود اختصاص دادید، حال وقت آن است که نیازمندی های آن ها را ارزیابی کنید. Kirby Darcy ، موسس و مدیر بخش فناوری مرکز Pay Per Growth، که یک آژانس بازاریابی است، می گوید. دغدغه یک کارمند ممکن برای شما آنقدرها مهم به نظر نرسد. اما زمانی که یک کارمند به این نتیجه می رسد که درباره موضوعی خاص با شما صحبت کند بنابراین آن موضوع باید به آن اندازه مهم باشد که شما به آن توجه کنید. به نگرانی ها و دغدغه های آن ها گوش دهید، برای آن ها ارزش قائل شوید و سعی کنید که برایشان راه حلی بیابید.

واقعا اهمیتی ندارد که کارمندانتان درباره چه چیزی می خواهند با شما صحبت کنند. موضوع آن ها می تواند یک مسئله ساده دفتری باشد یا ممکن است بخواهند نظر شما را درباره یک پروژه بزرگ بدانند. وقتی شما دقیقا به آن چیزی که کارمندانتان می گوید، گوش دهید و توجه کافی به مسایل آنها داشته باشید (به خصوص زمانی که آن ها برای انجام کاری یک راه حل جدید پیشنهاد می دهند.)، در نتیجه آن ها پس از ترک کردن جلسه احساس می کنند که شما برای راه حل های آن ها ارزش قائل بودید و به تلاش و کوشش آن ها اهمیت می دهید.( سیارک)

۴ – اگر شما نباشید، می توانیم شخص دیگری را برای این کار جایگزین کنیم

روزی من در یکی از جلسات بودم که رئیسم از من پرسید: آیا فکر می کنی می توانیم کسی را پیدا کنیم که فلان کار را بهتر انجام دهد؟

من با افرادی که رئیسم به آن ها اشاره داشت رابطه بسیار خوبی داشتم به همین دلیل به طور غریزی به همکاران خود هشدار دادم که شروع به آماده کردن رزومه خود برای پیدا کردن کار دیگری کنند. این موضوع سبب شد که حتی من درباره موقعیت شغلی خود نیز احساس ناامنی و خطر کنم. با خود فکر کردم که وقتی رئیس من در مقابل من چنین چیزهایی می گوید. بنابراین ممکن است در زمانی که من حضور ندارم نیز با دیگران درباره من چنین صحبت هایی انجام دهد.

وقتی کارمندان در محیط کاری چنین سخنانی می شنوند، حتی اگر جز کارمندان رده بالا باشند نیز درباره امنیت شغلی خود شک می کنند. شما نمی توانید از کسی انتظار داشته باشید که در چنین محیط کاری مدت زمان طولانی فعالیت کند.

۵ – تعریف و تمجیدی در کار نیست !

ممکن است با خود فکر کنید که چه کسی دوست ندارد چنین جمله ای را بشنود؟ تا وقتی که شما برای تلاش های کارمندان خود ارزش قائل شوید آن ها نیز امیدوار خواهند بود که همیشه موقعیت برای پیشرفت وجود دارد. طبق بررسی های انجام شده توسط Harvard Business Review، هفتاد و دو درصد از کارمندان معتقد هستند که اگر در مقابل کارهایی که انجام می دهند بازخورد مثبتی از مدیران خود دریافت کنند، در نتیجه کارایی آن ها افزایش خواهد یافت.

Natalie Zfat از نویسندگان وب سایت Entrepreneur می گوید: فراموش نکنید که کارمندان خود را در مقابل کاری که انجام می دهند، تحسین کنید. مهم نیست که حتما آن کار به نتیجه رسیده باشد. وقتی که شما جدا از نتیجه کار به تلاشی که در ان زمینه انجام شده است، اهمیت می دهید سبب می شود تا افرادی که برای شما کار می کنند سخت کوش تر شوند.

بازخوردهای دلگرم کننده همان چیزی است که باعث خواهد شد نا نسل بعدی رهبران در شرکت شما ساخته شوند. به کارمندان خوب خود کمک کنید تا رشد کنند، آنها نیز مزد این کار شما را با افزایش بهره وری کارمندان زیر دست خود و در نهایت رساندن شرکت به اهدافش خواهند داد.

اگر تنها یک چیز از تجربیات کاری خود یاد گرفته باشم، آن است که بهترین مدیران همیشه با ارزش قائل شدن و الهام بخشیدن به کارمندان درجه یک خود آن ها را حفظ می کنند. منبع : tnews 

در سیارک بخوانیم:

کیفیت زندگی کاری"QWL" چیست؟

نقش مزایا در جذب و حفظ نیروی کار

حریم خصوصی مناسب برای کارمندان

کارکنان خواستار چه چیزی هستند؟

7 کتاب طلایی برای موفقیت در کسب و کار

تاثیر مشارکت کارکنان در سازمان تجارتی

رضایت شغلی در محل کار

آیا مدیران زن و مرد رفتارهای مدیریتی کاملا متفاوتی دارند

چند مورد برای پیشرفت در کار

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید