بریده ای از کتاب هنر بیان، نویسنده : برایان تریسی

(سیارک) : توانایی سخن گفتن با مخاطب عامل مهمی در موفقیت شما محسوب می شود. خوب سخن گفتن می تواند احترام دیگران را به همراه داشته باشد، ارزش و اعتبار شما را افزایش دهد و توجه افرادی را که می توانند شما را یاری رسانده و درها را به رویتان بگشایند جلب نماید. همچنین توانایی خوب سخن گفتن مردم را متقاعد میسازد که شما روی هم رفته از سایر افرادی که قادر نیستند به اندازه شما خوب سخن بگویند با استعدادتر و باهوش تر هستید.


1. با دیگر سخنرانان ملاقات کنید:
حتی در صورتی که هدف شما تنها این است که در حرفه یا محافل اجتماعی خود سخنرانی موثری ایراد نمایید باید از سخنوران حرفه ای و برجسته به عنوان الگویی برای آموختن بهره بگیرید. شما نیز همانند آنها باید در هر سمینار یا سخنرانی که می توانید شرکت کنید. مطالبی را یادداشت کنید و مشاهده کنید که سخنرانان چگونه قبل از آغاز سمینار با مخاطبان تعامل می کنند و هنگامی که در حضور مخاطبان می ایستند چگونه نطق خود را ایراد می کنند . هنگامی که در نطق یا سمیناری شرکت می کنید تمام تلاش خود را انجام دهید تا به طور شخصی با سخنران ملاقات نمایید و با وی دست دهید. از وی به خاطر حضورش در آنجا قدردانی کنید.به سخنران بگویید که منتظر آنچه وی باید بگوید هستید. نکاتی در این نوع تماسهای شخصی وجود دارد که به شما منتقل می شود و کمک می کند به سخنران بهتری تبدیل شوید.

بیشتر بدانید:10گزینه برای فروش محصولات صنایع دستی

2. زمانی را به مطالعه، تحقیق و آمادگی خود اختصاص دهید:
سخنوران حرفه ای خود را از هر لحاظ مهیا می کنند . اختصاص دادن زمانی به مدت 10 ساعت برای مطالعه ، بازنگری ، تنظیم مجدد و تمرین برای ایراد نطقی یک ساعته کار غیرعادی نمی باشد.سخنرانان برجسته تا آنجا که می توانند در مورد مخاطبانشان اطلاعاتی کسب می کنند. آنها در مورد سن ، حرفه و پیشینه کسانی که در جلسه سخنرانی شرکت خواهند کرد پرس و جو می نمایند.در مورد سخنرانان قبلی که خطاب در این جمع نطقی را ایراد کرده اند و نیز راجع به مسائلی که مخاطبان در مورد آنها دوست دارند یا دوست ندارند سوالاتی می پرسند. آنها به دقت بروشورها و سایر اطلاعات آن شرکت را مطالعه می کنند و وبسایتهای مراجعین را بررسی می نمایند .حتی در مورد صنعتی که شرکت یا سازمان در آن زمینه فعالیت می کند مطالعه می کنند.

بیشتر بدانید:5 نرم افزار تجارت الکترونیک برای کارآفرینان جوان

3. هدف سخنرانی را مشخص کنید:
در ابتدا باید به طور کاملا شفاف در مورد اینکه چرا مدیرجلسه شما را استخدام نموده است اطلاعاتی کسب کنید. به خاطر داشته باشید که یکی از اهداف مهم جلسه خوب جلوه دادن مدیرجلسه است و شما تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که آنچه مدیر جلسه از شما توقع دارد انجام دهید برایتان کاملا شفاف باشد.

بیشتر بدانید:8 چیز که افراد موفق برای رسیدن به موفقیت، قربانی می‌کنند
4. زبان خاص هر سازمان را بیاموزید:
هر شرکت و سازمانی زبان خاص خود را دارد که کاملا بر اساس تاریخچه ، فرهنگ و وقایعی اخیری است که در آن شرکت یا سازمان رخ داده است. سخنران خوب طوری به نظر می رسد که گویی با آن شرکت یا سازمان آنچنان آشناست که مخاطبان احساس می کنند خود وی نیز در این شرکت یا حرفه مشغول به کار است.(سیارک
5. مطالبتان را برنامه ریزی و تنظیم نمایید:
سخنرانان حرفه ای از قبل سخنان خود را به خوبی برنامه ریزی و تنظیم می نمایند آنها بارها و بارها از نو مطالبشان را روی کاغذ می نویسند و در هنگام اجرا برخی از مطالب و نظراتشان را پس و پیش می کنند. آنها دائما در جستجوی راههایی هستند تا مطالبشان را به گونه ای لذت بخش تر و موثرتر بیان کنند.
6. مکان سخنرانی را بررسی نمایید:
درست مانند ژنرالی که تمام جزئیات میدان جنگ را مورد بررسی قرار می دهد شما نیز بهتر است که زودتر از زمان سخنرانی مکان برگزاری جلسه را با تمام جزئیات بررسی کنید.سه عامل اساسی که در مکان سخنرانی از اهمیت بالایی برخوردارند عبارتند از : صدا، روشنایی و دما
7. با مخاطبان آشنا شوید:
افراد حرفه ای قبل از سخنرانی با شرکت کنندگان ملاقات و احوال پرسی می کنند و گفتگوی کوتاهی با آنها انجام می دهند تا بتوانند تا حدودی با آنها آشنا شوند . هنگامی که افرادی که در میان مخاطبان نشسته اند شما رامشاهده می کنند که با سایر مخاطبان قبل از سخنرانی همراه شده اید و اختلاط می کنید ، خودبخود شما را بیشتر دوست خواهند داشت و به شنونده ای تبدیل می شوند که نسبت به شما خوشبین تر است و حمایت بیشتری از شما به عمل می آورند.
8. نام افراد مهم در جلسه را بدانید:
یکی از مهمترین کارهایی که سخنران حرفه ای انجام می دهد دانستن نام افراد مهم و سپس اشاره به آنها در حین سخنرانی است.گاهی اوقات از زبان آن شخص مهم سخن می گوید و جمله ای از او نقل می کند. معمولا هنگامی که از بالای جایگاه با بیان جمله ای مثبت به افراد اشاره ای می کنید آنها خرسند می شوند.

بیشتر بدانید:9 راه کاهش مخارج استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا
9. از نحوه آغاز و پایان کلام آگاه باشید:
افراد حرفه ای جملات آغاز و پایان کلام را به طور کامل برنامه ریزی و آنها را بارها و بارها مرور می کنند. آنها دقیقا می دانند چگونه کلامشان را آغاز کنند و چگونه به آن خاتمه دهند.
10. توجه مخاطبان را به خود جمع کنید:
در زمینه فروش و سخنرانی ضرب المثلی وجود دارد که می گوید شخصی که سوال می پرسد کنترل امور را بدست دارد .افراد حرفه ای با پرسیدن سوال، مکث کردن، و سپس ارائه پاسخ به این هدف نائل می شوند آنها از همان جملات آغازین توجه مخاطبان را به خود جلب می نمایند. ممکن است با سکوت کار خود را آغاز کنند تا بر مخاطبان متمرکز شوند یا با بیان جمله آغازین کار خود را شروع کنند. جملاتی مانند: «از این که به این مکان آمده اید متشکرم به شما قول میدهم از شنیدن آنچه میخواهم بگویم لذت خواهید برد» و یا « امیدوارم در دقایقی که در کنار شما هستم بتوانم مطالب مفیدی ارائه دهم.»

بیشتر بدانید:5 روش برای ارتقاء بازاریابی 
11. با مخاطبان همانند یک دوست رفتار کنید:
سخنوران برجسته در هنگام سخنرانی طوری لبخند می زنند که گویی از دیدن افراد حاضر در جلسه خوشحالند و از داشتن چنین فرصتی برای در میان گذاشتن نظراتشان با آنها لذت واقعی نصیبشان شده است. اگر شما دوستدار آنها بوده و احساس خوبی نسبت به آنها داشته باشید می توانید تاثیر زیادی بر روی آنها داشته باشید.
12. بگذارید مطلب را کاملا بفهمند:
داستانهایی نقل کنید که به بیان مطلبی دراماتیک و تفکربرانگیز می پردازد تا بدین وسیله سخنان شما کاملا برای افراد حاضر در جلسه جا بیافتد.به افراد اجازه دهید مطالبی را که بیان کردید در ذهنشان حلاجی کنند. به چهره افراد نگاه کنید تا پی ببرید منظورتان را فهمیده اند یا خیر.
13. هم صدا و هم بدنتان را بکار گیرید:
زبان بدن و آهنگ صدا از اهمیت بسیاری در سخنرانی برخوردارند.سخنوران حرفه ای کمی بلندتر صحبت می کنند این امر نشاندهنده اطمینان به آنچه می گویند می باشد.آنها بیشتر از بدنشان استفاده می کنند ، بازوان و سرشان را تکان می دهند، لبخند می زنند و تحرک زیادی دارند. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید مطلب مهمی را بیان کنید بازوانتان را از هم باز کنید ویا صدایتان را بالا ببرید. بریده ای از کتاب هنر بیان، نویسنده : برایان تریسی 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Kevrel 238 :

    Witam serdecznieZaÅ‚oga Megetotal proponuje i lansuje ciekawe propozycje muzyczne, a może zrobić krok dalej i wydawać albumy MT z ciekawÄ… muzykÄ…, której czasami bardzo daleko do Megatotala i pÅ‚ytki z tym zwjzwÄanei.Pozdra…iam aro33eu

    1395/12/27 8:59

بیشتر بخوانید