نقش نیروی کار IT در استفاده از محاسبات ابری


به طور کلی متخصصین IT و مخصوصا آنهایی که دانشی در زمینه محاسبات ابری دارند، به خوبی می‌دانند که نیروی کار IT در گذشته یکی از موانع اصلی در زمینه استفاده از محاسبات ابری بوده‌اند و هنوز هم همینطور است .
تصور اینکه نیاز به مدیریت به حداقل خواهد رسید، باعث ایجاد این ترس در کارکنان شده است که دیگر نیازی به نیروی کار IT نخواهد بود. نیروی های کار IT فکر می‌کنند که محاسبات ابری شغل آنها را از دستشان خواهد گرفت و این مساله باعث شده است بازاریابی سرویس‌های IT برای ارائه‌کنندگان این سرویس‌ها به شدت دشوار شود.

1. از دست دادن کنترل بر روی منابع

احساس عدم کنترل بر منابع محاسباتی مساله‌ای است که بیشتر شرکت‌ها و سازما‌ن‌ها نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کند. دپارتمان IT دوست ندارد قدرت خود را به یک شرکت خارجی بدهد. برای مثال در حالت عادی، اگر مشکلی در سخت‌افزار رخ دهد، تیم IT می‌تواند در یک زمان مشخصی این مشکل را تعمیر کند. اما اگر سخت‌افزار خارج از سازمان باشد، تیم IT باید منتظر بماند تا آن شرکت خارجی تعمیر سخت‌افزار را انجام دهد. تازگی، که عامل بسیار مهمی در زمینه استفاده از فناوری است، باعث غافلگیر شدن خیلی از کسانی شد که اولین بار از این تکنولوژی استفاده می‌کردند. چون که این مساله برایشان تازگی داشت.
افراد در مورد عملکرد تکنولوژی ابری و مدت زمان عملکرد صحیح ابر مطمئن نبودند. یک صنعت یا به صورت قدم به قدم از یک تکنولوژی استفاده می‌کند و یا منتظر می‌ماند تا موفقیت آن تکنولوژی اثبات شود.
خیلی از افراد در مورد محاسبات ابری تردید داشتند. چرا که ارائه کنندگان ابر کم بودند. با افزایش تعداد ارائه کنندگان ابر، بازار تجارت محاسبات ابری نیز پیشرفت کرد.(سیارک

2. فقدان مقررات

فقدان سازمان‌های قانونگذار نیز بر نرخ استفاده از محاسبات ابری اثر گذاشته است. در ابتدا، ترس از عدم وجود مقررات در ابر باعث شد افراد در مورد صرف پول در سرویس‌های ابری تردید کنند. اواخر 2000، سازمان‌هایی که از استفاده از محاسبات ابری پشتیبانی می‌کردند ظهور کردند. سازمان‌ها و موسساتی مانند NIST آموزش‌های عمومی در مورد استفاده و مزایای محاسبات ابری نیز ارائه دادند.
این سازمان‌ها قوانینی وضع کردند که کاربران ابر، ارائه‌کنندگان ابر و افراد به طور کلی باید از آنها پیروی کنند. موسسات قانونگذار زیادی در مورد محاسبات ابری وجود دارد که از جمله می‌توان به اتحادیه امنیت ابری اشاره کرد. این اتحادیه در دسامبر 2008 تشکیل شد تا در کنار NIST به توسعه و ترویج کسب و کارهای محاسبات ابری کمک کند. همچنین این موسسات و سازمان‌ها با ایجاد برخی انتشارات و برنامه‌ریزی برخی رویدادها به ترویج محاسبات ابری کمک کردند.

3. امنیت

امنیت احتمالا مساله اصلی است که موجب کندی در ترویج محاسبات ابری شده است. بیشتر مردم معتقدند که استفاده از ابر عمومی که توسط تعداد زیادی از مشتریان استفاده می‌شود ممکن است باعث آسیب‌پذیری‌های امنیتی متعددی شود که به دلیل دسترسی سنگین کاربران ابر ایجاد می‌شوند. افزایش داده ذخیره شده در یک مکان ذخیره خاص باعث افزایش تعداد هکرهایی خواهد شد که می‌خواهند به این داده دسترسی داشته باشند. چرا که این مکان که داده افراد زیادی در آن ذخیره شده است برای هکرها مثل یک کندوی عسل است. نفوذ امنیتی در ابر ممکن است آسیب‌هایی بیشتر از نفوذ در یک سرور در یک دفتر خاص داشته باشد. همچنین در نسخه SaaS عمومی نیز از نظر امنیتی مشکلاتی وجود دارد.
امنیت عامل مهمی است که نحوه پیاده‌سازی محاسبات ابری و استفاده از آن در سیستم‌های عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. محافظت از داده‌ها در هر کشوری شرایط خاص خود را دارد. بیشتر سازمان‌ها این مساله را مد نظر قرار می‌دهند. اگر مشخص شود که داده روی ابر براساس قوانین حریم خصوصی یک کشور خاص محافظت نخواهد شد، وارد شدن در کسب و کار محاسبات ابری ارزشی ندارد و بیشتر کسب و کارها تصمیم می‌گیرند سرورهای خودشان را داشته باشند و خودشان از اسناد خود محافظت کنند.

4. نقش نیروی کار IT

عامل مهمی که سبب رشد کند محاسبات ابری شده است این بوده است که نیروی کار IT از اینکه شغلشان را از دست بدهند ترسیده‌اند. مشخص شده است که خیلی‌ها در صنعت IT هنوز پویایی‌های موجود در محاسبات ابری را به درستی نمی‌فهمند و باید آموزش ببیند تا آگاهی‌شان در مورد محاسبات ابری افزایش یابد. عواملی که باعث بهبود نرخ رشد محاسبات ابری شده است تغییرپذیری و تحرک این سیستم‌ها بود. توصیه‌هایی مانند افزایش آموزش کارکنان و نیاز به صدور گواهی‌های صنعتی در محاسبات ابری را می‌توان در این زمینه مطرح کرد. (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید