تاثیر مشارکت کارکنان در سازمان تجارتی


کارمند، مهم ترین دارایی یک سازمان است. هیچ سازمانی بدون کارکنان متخصصش نمی تواند دوام بیاورد. مشارکت کارکنان در تصمیم گیری، فرایندی است برای اینکه کارکنان احساس کنند که آنها فقط یک کارگر سازمانی نیستند بلکه بخش مهمی از تشکیلات سازمان می‌باشند. پژوهش حاضر، تاثیر مشارکت کارکنان روی سازمان و همچنین روی سطح انگیزه کارکنان را مطالعه خواهد کرد. نمونه ای با حجم 100 برای شهرهای شمالی هندوستان انتخاب شده است. داده های مورد استفاده برای مطالعه، داده های اولیه جمع آوری شده با کمک پرسشنامه های پرشده توسط نمونه ها است. یافته های گزارشها، تاثیر مشهود مشارکت کارکنان در تصمیم گیری روی فرآیند تولید و همچنین روحیه کارکنان را نشان می دهد. به منظور ارزیابی از ابزارهای آماریِ آمار توصیفی، رگرسیون و آزمون خی دو(کای اسکوار) استفاده شده است.

مشارکت کارکنان، فرآیندی برای توانمندسازی کارکنان برای مشارکت در تصمیم گیری های مدیریتی و بهبود فعالیت های مناسب برای سطوح آنها در سازمان است.

از آنجایی که تئوری Y مک گرگور، ابتدا برای مدیران، نظریه سبک مدیریت مشارکتی را به ارمغان آورد، برای مشارکت کارکنان نیز اشکال مختلفی، از جمله روشهای طراحی شغل و فعالیتهای خاص از جمله کیفیت برنامه های زندگی شغلی (QWL) را به بار آورده است. مشارکت کارکنان به این معنی است که هر کارمند به عنوان فرد منحصر بفردی می‌باشد که نه تنها به عنوان بخشی از چرخه سازمان بلکه به عنوان کمک کننده به سازمان جهت دستیابی به اهدافش می باشد. کارکنان و مدیریت تشخیص می دهند که کارمند در اجرای تجارت مشارکت دارد.

ارزیابی کیفیت زندگی(QoL)

از آنجایی که کارمند دارایی اصلی سازمان تجاری است بنابراین بدون کارمند هیچ سازمانی هرگز به اهدافش دست نخواهد یافت. دریافته شد که مشارکت کارکنان به طور قابل توجهی مرتبط با توانمندسازی کارکنان است و توانمندسازی کارکنان به طور قابل توجهی مرتبط با رضایت کارکنان است.

مشارکت یکی از چهار سیاست انتخابی برای مدیریت ارتباط کارمندی است. کارکنان، حق سوال و تصمیم گیری سازمانی دارند و این حاکی از همان دموکراسی محل کار است. مشارکت کارکنان، بخشی از اعمال مدیریتی افراد است که می تواند بر افزایش بهره وری کمک کند اما این مشاوره مستقیم است که نسبت به مشاوره از طریق نمایندگان کارکنان، موثرتر می باشد. تعهد مدیریت و کارکنان، کلید اطمینان از موثربودن روش های مشارکت غیرمستقیم کارکنان است و این می تواند تنها از طریق اطمینان دادن به کارکنان از این طریق باشد که قابلیت معرفی ساختارهایی را دارند که برای شرکتشان مناسب می باشد.
کارکنان، سازمانها را مجبور به بررسی سه مسئله کلیدی می‌کنند:

ارتباطات، مشارکت و توسعه.

در واقع این سه موضوع می تواند به عنوان مقیاسهای توسعه سازمانی مرتبط با کارمند باشد. در اینجا ما قصد بررسی مشارکت و رابطه آن را داریم. بسیاری از مردم، سیستم های ارتباطی از جمله آگاهی دادن گروهی را با مشارکت اشتباه می گیرند. بهرحال مشارکت چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است............. این مقاله ادامه دارد  ترجمه  itrans.ir 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید