آینده ی اقتصادی ترکیه بخش 2

 

 

افزایش مشارکت زنان در بازار کار

 فقط 32 درصد از زنان ترکیه در سال 2014 در نیروی کار بودند، که کمتر از نصف میانگین OECD بود. در مقابل، میزان مشارکت مردان در سال 2014 به میزان 71 درصد بود. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، معتقد است که ترکیه می تواند درآمد سرانه خود را با 22 درصد افزایش دهد، در صورتی که زنان بتوانند در نیروی کار به همان میزان با مردان مقابله کنند.

 از جمله اقداماتی که می تواند مشارکت زنان را در بازار کار افزایش دهد، پشتیبانی قوی تر دولتی برای برنامه های پیش دبستانی، مراقبت روزانه و مراقبت های سالمند است؛ تلاش برای تحقق بخشیدن به شکاف دیجیتالی در استفاده از اینترنت در میان زنان؛ و لفاظی حامی دولت درباره وضعیت زنان در نیروی کار و خانواده.

 سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل

 ترکیه از ادامه سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت های حمل و نقل ملی خود، از قبیل گسترش شبکه راه آهن برای پوشش کل کشور، از جمله منطقه دریای سیاه و جنوب شرقی، بهره مند خواهد شد. توسعه یک سیستم راه آهن با سرعت بالا در سطح ملی می تواند یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد، به ویژه اگر این ارتباطات با بنادر اصلی برقرار باشد. چنین شبکه ای مسافرتی و تجارت را تسهیل می کند و ترکیه را جذاب تر می کند.

 در سال 2009 افتتاح خط آهن با سرعت بالا آنکارا اشکی شهر، شروع خوبی در این زمینه بود. در حال حاضر، خطوط آنکارا، اسکیشهر، استانبول و کنیا را در بر می گیرد دولت امیدوار است که تا سال 2023، 10،000 کیلومتر از خطوط با سرعت بالا و 5،000 کیلومتر خطوط راه آهن معمولی را بسازد. دولت ترکیه باید از این سرمایه گذاری حمایت کند و به ویژه برای گسترش خطوط راه آهن به بنادر اصلی کشور برای حمایت از فعالیت های صادراتی صادراتی تمرکز کند.  

توسعه منابع انرژی تجدید پذیر

 ترکیه منابع داخلی معنی دار سوخت های فسیلی ندارد، اما وابسته به منابع انرژی است. کشور باید از این وابستگی به سوخت فسیلی به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر زمین گرمایی، خورشید و باد، که ترکیه در آن فراوان است، حرکت کند. طبق آمار دولت ترکیه، تقریبا 10 درصد از تقاضای انرژی اولیه کشور در حال حاضر با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، 7 درصد انرژی توسط نیروگاه های آبی و 2.5 درصد دیگر انرژی های تجدید پذیر تامین می شود، در حالی که باقی مانده از تقاضای انرژی اولیه ترکیه، توسط سوخت های هیدروکربنی به دست می آید، که بیشتر آنها وارداتی هستند. دولت ترکیه از سال 2010، شرکت هایی را تامین مالی می کند که انرژی تجدید پذیر را تولید می کنند، اما باید حمایت و حمایت از تولید و مصرف انرژی تجدید پذیر را گسترش دهد. با توجه به آسیب های زیست محیطی ناشی از منابع انرژی غیر قابل احیا، وابستگی ترکیه به سوخت های فسیلی، ذخایر سخت افزاری خود را کاهش می دهد و کشور را آسیب پذیر به تغییر قیمت جهانی نفت و گاز و همچنین فشار سیاسی بالقوه کشورهای تولید می کند.

در گزارش 2013، بانک جهانی خاطرنشان کرد که "تغییر به سمت تولید محلی، انرژی تجدیدپذیر و بهبود بهره وری انرژی، ترکیه بالقوه سه گانه" را برای ترکیه نشان می دهد، زیرا این تغییر تولید تولید انرژی داخلی را کاهش می دهد، میزان دی اکسید کربن را کاهش می دهد و رشد را در میان می گذارد شرکت های انرژی کوچک، متوسط و بزرگ کشور. "گزارش دیگری که اخیرا از لیبرالیزه کردن بازارهای انرژی ترکیه، به خصوص گاز و برق، بر روند پیشرفت های گسترده تر ترکیه در توزیع برق ناشی از آزاد سازی بازار، تاکید کرد.

 علاوه بر این، پس از چندین دهه تاخیر، ترکیه برنامه هایی برای ساخت چندین نیروگاه هسته ای در سال های آینده با پشتیبانی از روس ها، فرانسوی، ژاپنی، کره جنوبی و تامین کنندگان چین در نظر دارد. تمام این سرمایه گذاری ها برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور و تهیه اقتصاد برای تقاضای قوی برای تقاضای قدرت، به عنوان ترکیه در سال 2023 برای وارد شدن به صفوف پیشرفته ترین اقتصادهای جهان آماده می شود.

 مقامات ترکیه می گویند آنها امیدوارند تا سال 2023, 10 درصد از برق کشور از قدرت هسته ای تولید شود. آنها پیش بینی می کنند که نیروگاه های هسته ای Akkuyu در دریای مدیترانه و Sinop در دریای سیاه در آن زمان عملیاتی خواهد شد. دومین ژاپنی است پروژه در سال 2013 به تصویب رسیده است. پروژه پیشین، یک پروژه روسی که در سال 2010 به تصویب رسیده است، تاخیر مکرر را پشت سر گذاشته است و در حال برنامه ریزی است، و اکنون 2022 در حال شکسته شدن است.

به طور کلی، در حالی که انرژی هسته ای ممکن است یک سرمایه گذاری لازم در ترکیب انرژی بلند مدت ترکیه تلقی شود، انتظارات از ادامه افزایش سریع در تقاضای انرژی داده می شود، این کشور باید در منابع انرژی تجدید پذیر آن را در فراوانی برخوردار است تمرکز می کنند. آینده انرژی درازمدت ترکیه با تولید انعطاف پذیر تر انرژی تجدیدپذیر روشن تر است، به خصوص به دلیل کاهش هزینه های این منابع نسبت به سرمایه گذاری های گران قیمت متمرکز در نیروگاه های هسته ای و نگرانی های مربوط به امنیت و آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید