دره شلباتانا

در

این عکس را فضاپیمای مدارگرد شناسایی بهرام ناسا (ام‌آراو) از دره‌وار شلباتانا روی سیاره‌ی بهرام گرفته و لایه‌هایی که احتمالا ریشه‌ی ته‌نشستی (رسوبی) دارند را نشان می‌دهد که دچار فرسایش شده‌اند. دره‌ی شلباتانه یک شیار بزرگ است که از درون سرزمینه‌ی زانتی می‌گذرد.

این فرسایش چندین تخت‌تپه‌ی کوچک پدید آورده و موادی به رنگ روشن‌تر را نمایان کرده که احتمالا ترکیبی متفاوت با سطح پیرامون دارند. هر پیکسل این تصویر در اندازه‌ی اصلی هم‌ارز ۲۷ سانتیمتر (با دسته‌بندی ۱ در ۱) است.

شلباتانا (Shalbatana) نام سیاره‌ی بهرام در زبان اکدی بوده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

شکستگی‌های صاف و تمیز در مریخ

در


این عکس توسط فضاپیمای مدارگرد شناسایی بهرام ناسا (ام‌آراو) از بخش شمالی فلاته‌ی نیم‌روز در سیاره‌ی بهرام (مریخ) گرفته شده و گسل‌هایی را نشان می‌دهد که ته‌نشست‌های لایه‌ لایه‌ را شکسته‌اند. برخی از این گسل‌ها شکستگی‌های صاف و تمیزی در لایه‌ها درست کرده‌اند و لایه‌ها را تک به تک جابجا کرده‌اند (پیکان زرد در تصویر دوم).

جالب اینجاست که لایه‌ها در راستای گسل‌ها ادامه یافته و به نظر می‌رسد بیرون زده‌اند (پیکان سبز در تصویر دوم).

این عکس‌ها نشان می‌دهند که بخشی از این گسل‌ها زمانی پدید آمده‌اند که ته‌نشست‌های (رسوب‌های) لایه‌ لایه هنوز نرم بوده‌اند و می‌توانستند دستخوش تغییر و دگردیسی شوند، ولی گسل‌های دیگر دیرتر، زمانی که لایه‌ها سخت شده بودند پدید آمده و شکستگی‌های صافی بر جای گذاشته‌اند.

این یک تصویر برجسته (استریو) است و از پیوند یک جفت نما درست شده [برای برجسته دیدن آن نیاز به عینک ویژه دارید]. در تصویر، بالا شمال را نشان می‌دهد و هر پیکسل آن هم عرض ۵۰ سانتیمتر است.

نظرات

در ادامه بخوانید...