‫دره‌ی سیلیکون کجاست

در

دره‌ی سیلیکون یک منطقه‌ی جغرافیاییِ فقط چند صد مایلی است، اما دستاوردهایی را داشته است که چشمگیر می‌باشد. برای مثال، دارای بالاترین تراکم کارکنان تکنولوژی پیشرفته، بیشترین فعالیت تولید تکنولوژی پیشرفته، و بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرها بر اساس سرانه‌ی هر منطقه‌ی کلان‌شهری عمده در ایالات متحده می‌باشد. در واقع دره‌ی سیلیکون خانه‌ی "فهرست رجال" واقعی مشاهیر تکنولوژی پیشرفته، از جمله اپل ، سیسکو سیستمز ، ای‌بِی ، گوگل، شرکت هیولت-پاکارد ، اینتویت ، لینکدین ، اوراکل ، سان مایکروسیستمز ، و یاهو می‌باشد.
اما همه‌ی این موارد یک سوال مهم را مطرح می‌سازد: چه چیزی دره‌ی سیلیکون را به چنین گلخانه‌ی استثنایی برای کسب‌ و کارهای خلاقانه‌ی جدید تبدیل می‌کند؟

یک فرهنگ متناقض

یکی از کلیدهای موفقیت این منطقه، روابط نزدیک میان نهادهای آموزشی برجسته، سازمان‌های پژوهشی، و تجارت می‌باشد. اما فقط نزدیکی فیزیکی با یک دانشگاه در کلاس جهانی نیست که دره‌ی سیلیکون را به آنچه که هست تبدیل کرده است. برای مثال، دانشگاه استنفورد مدت‌هاست که از یک فرهنگ شایسته‌سالاری، یک روحیه‌ی کارآفرینی قوی، تعامل فعال با شرکت‌ها و صنایع محلی، و نیز یک پیوستگی با نوآوری تکنولوژیکی حمایت کرده است—که همگی آنها به فعالیت‌های استارتاپ عظیمی منجر شده‌اند. اخیرا یک مطالعه نشان داد که فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه استنفورد به تنهایی تقریبا 40000 شرکت و 5.4 میلیون شغل را از دهه‌ی 1930 تا کنون ایجاد کرده‌اند، که روی هم رفته درآمد سالانه‌ی 2.7 تریلیون دلاری را ایجاد کرده‌اند. اگر تمامی آن فعالیت تجاری در یک کشور مستقل انباشته شده بود، آن کشور به عنوان دهمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می‌شد.
نیروی کار کاملا تحصیل‌کرده و متنوع نیز نقش مهمی دارد. در دره‌ی سیلیکون و منطقه‌ی خلیج در مجاورت آن، 45 درصد کل جمعیت حداقل یک مدرک دانشگاهی در مقطع کارشناسی را دارند (در مقایسه با 28 درصد ایالات متحده به طور کلی). تقریبا 20 درصد مدارک ارشد یا حرفه‌ای دارند. بیش از 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ها که در زمینه‌های علوم و مهندسی در دره‌ی سیلیکون کار می‌کنند در خارج از آمریکا متولد شده‌اند. این تنوع به انبوهی از ایده‌های جدید و تبادل افکار منجر شده است، که همگی به نوآوری بیشتر می‌انجامند.
اما ورای آن افراد مستعد و متنوع، فرهنگ نیروی کار کلی این منطقه چه نقشی را ایفا می‌کند؟ اجزای مختلف آن فرهنگ چه هستند؟ چه چیزی باعث پرورش آن مشخصات فرهنگی مختلف می‌گردد؟
برای پاسخ دادن به این سوالات، ما مصاحبه‌های گسترده‌ای را با ده‌ها نفر از دانشگاهیان، اقتصاددانان، مقامات اجرایی، مدیران منابع انسانی (HR)، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مدیران فناوری اطلاعات (CIOs)، و مدیران و متخصصان تکنولوژی پیشرفته در دره‌ی سیلیکون انجام دادیم. ما همچنین یک برنامه‌ی گروه متمرکز با کارآفرینان دره‌ی سیلیکون را ترتیب دادیم تا سعی کنیم مهمترین عوامل موفقیت این منطقه را شناسایی نماییم.
در طول این گفتگوها، ما شروع به بررسی نقش مهم فرهنگ دره نمودیم—که ذهن‌ها و شرکت‌های کارآفرین را به شیوه‌های مختلفی تحریک کرده بود و به کسب و کارهای منحصر بفرد و نوآورانه‌ای منجر شده بود. استیون جان ، مدیر ارشد فناوری اطلاعات ورکدِی ، اشاره نمود که

دره‌ی سیلیکون مانند تاسمانی یا ماداگاسکار است. این مکان شکل‌های زندگی متنوع‌تری را نسبت به هر جای دیگری به وجود آورده است.

به منظور توسعه‌ی یک دیدگاه بر مبنای داده‌ها، ما ویژگی‌های فرهنگی دره‌ی سیلیکون را در یک نظرسنجی از بیش از 600 متخصص فناوری اطلاعات (IT) بررسی نمودیم. تقریبا نیمی از آنها در دره‌ی سیلیکون مستقر بودند؛ نیم دیگر آنها در سراسر آمریکا پخش بودند. این دو جمعیت در ارتباط با تفکیک‌های گروه سنی، جنسیت، صنعت، اندازه‌ی شرکت و نقش‌های شغلی، که شامل شرکت‌های بزرگ IT نیز بود، مدیریت محصول یا برنامه، و دانشمندان اطلاعات، با هم یکسان بودند. اما نتیجه‌ی این نظرسنجی نشان داد که تفاوت‌های چشمگیری بین این دو گروه در ارتباط با رویکرد آنها به کارشان وجود دارد.
این تفاوت‌ها به خصوص در مورد متخصصان IT با سن زیر 40 سال مشخص بود. اگرچه تحقیق ما فقط بر روی زیرمجموعه‌ای از کسانی که در دره‌ی سیلیکون کار می‌کنند متمرکز است اما مصاحبه‌های بعدی ما با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مدیران تکنولوژی پیشرفته و دیگران تایید نمود که آنها معرف فرهنگ بزرگتر بوده‌اند.
ما دریافتیم که فرهنگ در دره‌ی سیلیکون شامل پنج خصوصیت ظاهرا متناقض می‌باشد. (که در ادامه مقاله به آن می پردازیم) ترکیب پیچیده‌ی این ویژگی‌هاست که اجازه‌ی شکوفایی این منطقه را فراهم کرده است و تکثیر دره‌ی سیلیکون را تا این حد دشوار ساخته است. .............این مقاله ادامه دارد ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...