خواص و طرز پخت ماهی قزل آلا

در

مواد لازم برای پخت ماهی قزل آلا :

1 – ماهی تازه ی قزل آلا ( به تعداد افراد و به نسبتِ اندازه ی ماهی )

2 – نمک

3 – زردچوبه

4 – روغن ،  فلفل قرمز و فلفل سیاه

5 – زعفران ( به دلخواه)

6- آرد سفید یا آرد سوخاری 

7- آبلیمو یا لیموی تازه

طرز تهیه ماهی قزل آلا:

نخست ماهی ها را تمیز کرده و در ظرفی با نمک و فلفل  و زردچوبه  آغشته می کنیم و می گذاریم نیم ساعتی بماند . بهتر است قزل آلا  را برخلافِ اکثرِ ماهی های دیگر ،  درسته و با سر و دُم سرخ کنی، پس حتما از جدا کردن سر و دُمِ ماهی ها خودداری کنید . بعد از نیم ساعت ماهی ها را به آرد  آغشته نمایید و در ماهی تابه بگذارید . همزمان با سرخ شدن ماهی ها ، برای خوشمزه تر و خوشرنگ تر شدنِ ماهی در موقع سرخ کردن ، می توانید مقدار کمی زعفران را با آبِ جوش مخلوط کرده و و روی ماهی ها بریزید آبلیمو را هم به همین صورت به ماهی در حال سرخ شدن اضافه نمایید. برای جلوگیری از حالت چسبندگیِ ماهی ها به ماهی تابه ، نخست چند لحظه شعله ی زیر ماهی تابه را زیاد کنید تا روغن خوب داغ و پس از گذاشتن ماهی ها در ماهی تابه ، شعله را کم کنید تا به آرامی سرخ شوند . توجه داشته باشید ماهی قزل آلا خیلی تُرد و شکننده می باشد ، پس موقع جا به جا کردنِ ماهی ها مواظب باشید تا گوشتِ آن از هم جدا نشود . بعد از مغز پخت شدن ماهی با شعله کم ، شعله گاز را کمی زیاد می کنیم تا  ماهی ها کمی برشته شوند .(سیارک)

فواید ماهی قزل آلا
به دلیل  وجود پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 ماهی قزل آلا به تناسب اندام  کمک می کند. ماهی قزل آلا همچنین دارای ویتامین های A، B، D می باشد.
تنظیم قند خون
ماهی قزل آلا به دلیل  وجود  سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D سطح انسولین در بدن را تنظیم می نماید.
سیستم قلبی عروقی
ماهی قزل آلا به دلیل  وجود اسیدهای چرب امگا 3 و اسید های آمینه  به کاهش کلسترول، انعطاف پذیری شریان ها و تقویت ماهیچه های قلب و ترمیم بافت عروق کمک می نماید.
پیشگیری از بروز سرطان مخصوصا پروستات
مصرف ماهی قزل آلا شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.  در مردانی که ماهی های چرب را به طور منظم در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا یک سوم کاهش می دهند.
به دلیل  وجود ویتامین  A در ماهی قزل آلا برای چشم مفید است. ماهی قزل آلا شامل چربی های امگا 3 و اسیدهای آمینه است که در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، کوری، خستگی چشم، خشکی و شبکیه کمک می کند.
مفید برای مغز
به دلیل  وجود  اسیدهای چرب امگا 3  در ماهی قزل آلا  ،  نقش بسیار مهمی در کارکرد مغز ایفا می کند. چربی امگا 3 نیز ضد التهاب می باشد . شما می توانید دو یا سه بار در هفته از این ماهی استفاده نمایید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید

نظرات

در ادامه بخوانید...