سالم تر ساختن خانه با دور کردن سموم از فضای زندگی/ قسمت اول

در

(سیارک)  : نگاهی به اطراف خانه تان بیندازید. آیا می دانید چه چیزی در کالاها و محصولات خانگی تان است؟ بعضی مواد شیمیایی اگر به میزان خیلی زیادی وارد بدن تان شود می تواند به سلامتی تان آسیب برساند. آگاهی از این مواد بالقوه مضر و پاک کردن شان می تواند به سلامتی شما و خانواده تان کمک کند.

" طیف وسیعی از مواد شیمیایی وجود دارد که به طور کلی در سطوح بسیار پایینی می توانید در خانه در معرضش قرار بگیرید" دکتر اندرو رونی، یک متخصص سم شناس از سازمان ملی بهداشت، می گوید. اجسامی که ممکن است سمی باشند در مصالح ساختمانی، محصولات شوینده، پرده های حمام، مبلمان، فرش و دیگر اقلام معمول وجود دارد. 

همه مواد شیمیایی مضر نیستند. در واقع بیشتر مواد موجود در محیط ایمن هستند، دکتر هدر پاتیسال، یک متخصص علوم اعصاب و سموم در دانشگاه کارولینای شمالی توضیح می دهد. " فقط بخش کوچکی از مواد احتمالا سمی هستند." او می گوید." با وجود این که این مسئله آزاردهنده ست ولی کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای پایین آوردن این میزان در معرض قرار گرفتن انجام دهید."(سیارک)

اغلب میزان در معرض قرار گرفتن است که یک ماده شیمیایی را مضر می کند. میزانی که " ایمن" است برای هر ماده متفاوت است. محققان با سرمایه ی سازمان ملی بهداشت در حال آموختن چگونگی تاثیر مواد شیمیایی در محیط بر سلامتی مان هستند تا بتوانیم بهتر به هر مسئله ای رسیدگی کنیم.

گاهی اوقات واضح است که چه زمانی یک ماده شیمیایی خطرناک است. ممکن است ریخته شدن پاک کننده های خانگی بر روی پوست تان باعث ایجاد جوش شود. یا ممکن است زمان استنشاق دودهای تحریک کننده به سرفه بیافتید. برای پرهیز از این خطرات دستورالعمل موجود بر محصولات پاک کننده خانگی را با دقت بخوانید و تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

بعضی سموم شیمیایی هیچ نشانه ی واضح و فوری ایجاد نمی کنند. برای مثال سرب به خاطر اثرات سمی اش شناخته شده ست. به صورت کلی هرچه سرب بیشتری در بدن تان داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار مشکلات سلامتی شوید. سرب می تواند منجر به فشار خون بالا، مشکلات باروری، درد عضلانی و مفاصل و مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز شود. در نتیجه استفاده از سرب در رنگ ها، بنزین و قوطی هایی که برای مواد غذایی استفاده می شوند ممنوع است. اما سرب هنوز هم در رنگ های حاوی سرب در خانه های قدیمی تر، گرد و غبار خانگی و آب آشامیدنی که از لوله های سربی پمپ می شود، موجود است.(سیارک)

"بهترین راه برای محافظت از خودتان در برابر اثرات سرب درمان نیست بلکه جلوگیری از در معرض قرار گرفتن است. " رونی توضیح می دهد. اگر در خانه ای قدیمی زندگی می کنید با بخش بهداشت محلی در مورد سربی که ممکن است در رنگ، گرد و غبار و یا آب آشامیدنی موجود باشد صحبت کنید. متخصصان محلی می توانند شما را برای جلوگیری از در معرض سرب قرار گرفتن راهنمایی کند.

کودکان کم سن به سرب و بسیاری از دیگر مواد شیمیایی حساس ترین هستند. علت این است که مغز و بدن شان هنوز در حال رشد است. کودکان همچنین می توانند به علت رفتارهای طبیعی کودکانه مثل بازی کردن روی زمین و وارد کردن دست و اسباب بازی به دهانشان در معرض سموم قرار بگیرند.

" مواد شیمیایی می توانند از محصولات ما خارج و به هوا و غبار در خانه ختم شوند که در این صورت می توانند وارد بدن تان شوند." دکتر امی زوتا، متخصص محیط و سلامت عمومی از دانشگاه جورج واشنگتن، می گوید. تیم او به تازگی 45 نوع ماده شیمیایی مختلف که در  غبار داخلی خانه ها معمول است را کشف کرده اند. بسیاری از مواد شیمیایی شناسایی شده به گروهی به نام " تجزیه کنندگان درون ریز" تعلق دارند.

وقتی تجزیه کنندگان درون ریز به بدن تان وارد می شوند می توانند هورمون های طبیعی را که بدن تان می سازد تقلید یا مسدود کنند. شواهد نشان می دهد که تجزیه کنندگان درون ریز ممکن است قدرت باروری را کاهش دهند، خطر ابتلا به انواعی از سرطان ها را افزایش دهند یا باعث دیگر ضایعات شوند. این مواد شیمیایی بیشترین خطرشان را زمانی نشان می دهند که افراد زمانی که در رحم مادرشان هستند یا سال های ابتدایی عمرشان را می گذرانند ،و در نتیجه هورمون ها رشد اعضای بدن و مغز را هدایت می کنند، در معرض شان قرار بگیرند.

موادی که موجب تجزیه کنندگی درونی می شوند شامل رایحه و عطر، آفت کش و پوشش مقاوم در برابر لکه است. محققان با بودجه ی سازمان ملی بهداشت اثرات بسیاری از رده های مواد شیمیایی بر سلامتی را که با اختلال هورمونی مانند فتالات، پی.اف.سی ها ( یا مواد شیمیایی پرفلورینیت) و بازدارنده های شعله در ارتباط هستند را مطالعه می کنند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...