من "توهم بویایی" دارم که در آن بوی دود می آید ، علت "فانتوسمیا" چیست؟

در

فانتوسمیا

این بوهای غیر طبیعی درک شده در واقع در محیط فیزیکی وجود ندارد. مدت دوام آنها به علت توهم بویایی بستگی دارد.دکتر رونالد دووره پاسخ می دهد :

توهم بویایی یا فانتوسمیا به بوهای غیرطبیعی که معمولاً ناخوشایند هستند و در واقع در محیط اطراف وجود ندارد را می گویند .(احساس بوی خیالی ) معمولا فردی که دچار توهم بویایی یا فانتوسمیا هست با احساس بو هایی به شدت بد مثل بوی بد فاضلاب ، بوی پوسیدگی یا بوی دود و در موارد نادر بوی خوب مثل عطر استشمام می کند و یا از خواب بیدار می شود.

 

مدت دوام این بوها به علت آن بستگی دارد. اگر بوی دود به طور ناگهانی رخ دهد و در مدت زمان كمتر از چند دقیقه ادامه یابد ، منبع بو احتمالاً منطقه بوی لوب تمپورال داخلی مغز است كه آن را uncus می نامند. منبع می تواند تخلیه الکتریکی غیرطبیعی در مغز (تشنج) باشد. دلایل احتمالی این ناهنجاری می تواند تومور مغزی ، التهاب ، سکته مغزی یا آسیب  دنبال ضربه به سر باشد .

 

تأیید علت نیاز به مطالعه تصویربرداری از مغز (MRI) و آزمایش امواج مغزی (EEG) دارد. معمولاً نتایج آزمایش بویایی در شخصی که تشنج را تجربه می کند طبیعی  است. در صورت مشکوک بودن به اختلال تشنج ، ممکن است از داروهای ضد تشنج برای جلوگیری از تشنج و در نتیجه از بین بردن بو استفاده شود.

 

توهم بویایی یا فانتوسمیا (احساس بوی خیالی )که بیش از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد معمولاً به دلیل اختلال در سیستم بو در بینی (اندام بویایی یا اعصاب بویایی) یا در پیاز بویایی است که درست در داخل جمجمه بالای سطح  فوقانی بینی قرار دارد. اصطلاح این نوع توهم بویایی ، دیوسمیا است. دلایل عمده دیوسمیا آسیب دیدگی در سر و بینی ، آسیب ویروسی به سیستم بویایی پس از سرماخوردگی شدید ، عفونت های مزمن سینوسی و آلرژی و پولیپ بینی و تومورها است. مغز معمولاً منبع نیست. در این موارد ، حس بویایی در سایر بوها نیز غالباً مختل می شود و نتایج آزمایش بویایی معمولاً غیرطبیعی است.


دیساسمیا معمولاً با گذشت زمان (سه ماه تا دو سال) بدون درمان از بین می رود. ارزیابی کامل برای دلایل ذکر شده ممکن است شامل MRI سیستم بویایی و آندوسکوپی بینی باشد که در آن پزشک گوش ، بینی و گلو (گوش و حلق و بینی) به داخل مجاری بینی و سینوس با دامنه بزرگ شده نگاه می کند. دیساسمیا را می توان با قطره های نرمال نمکی بینی که با پایین آمدن سر تجویز می شود ، درمان کرد (قسمت بالای سر باید به سمت کف باشد).

 

همچنین ممکن است با برخی از داروها مانند گاباپنتین - دارویی که معمولاً برای اختلالات تشنج استفاده می شود ، بهبود یابد اما همچنین نشان داده شده است که از بوی نامطبوع ناشی از گیرنده های بوی آسیب دیده یا شاخه های عصبی آنها جلوگیری می کند. استفاده از گاباپنتین در این مورد بدون برچسب در نظر گرفته می شود ، به این معنی که توسط FDA برای این موارد تایید نشده است. 

چه عواملی باعث توهم بویایی (فانتوسمیا) می شود؟

بوهایی که در فانتوسمیا تشخیص داده می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است بوی نامطبوع یا دلپذیری داشته باشد. می توانند در یک یا هر دو سوراخ بینی ایجاد شوند. به نظر می رسد بوی فانتوم همیشه وجود دارد یا ممکن است بیاید و برود.

فانتوم ممکن است به دلیل آسیب دیدگی سر یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از تشنج لوب گیجگاهی ، سینوس های ملتهب ، تومورهای مغزی و بیماری پارکینسون باشد.

 

در صورت مشاهده علائم فانتوسمی ، با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند هرگونه اختلال اساسی را که باعث ایجاد بوی شناسایی شده است ، رد کند.

پاروسمیا یکی دیگر از اختلالات بویایی است که شبیه فانتوسمیاست. اما ، در پاروسمیا بویی که در محیط شما وجود دارد مخدوش می شود. پاروسمیا می تواند در اثر آسیب به سیستم بویایی مانند پس از یک عفونت تنفسی شدید رخ دهد.

 

برخی از افراد بطور منظم بو هایی را حس می کنند که در واقعیت وجود ندارد ، به عنوان مثال می توانند بوی سوختن بدهند. علم دلیل چنین پدیده ای غیرمعمول را نمی داند ، اما دانشمندان در حال حاضر حدس های مختلفی دارند.


باینبریج در مصاحبه ای می گوید: "ما می دانستیم كه تصورات فانتوم از بو در بیمارستان ها مشاهده می شود ، اما نمی دانستیم كه این بیماری چقدر شایع است و كدام افراد به احتمال زیاد از آن رنج می برند ."


این محقق و همکارانش داده های حاصل از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه را که اطلاعاتی را در مورد عادت ها و سبک زندگی آمریکایی ها و سلامت عمومی آنها جمع آوری می کرد ، مطالعه کردند. برای کارهای فعلی ، دانشمندان داده های بیش از هفت هزار نفر بالای 40 سال را که از سال 2011 تا 2014 در این نظرسنجی شرکت کرده بودند ، مطالعه کردند.

 

مشخص شد که از این تعداد ، 534 نفر (6.5٪) به این سوال که آیا احساس "بوی نامطبوع ، بد یا بوی سوختن حس می کنند  در حالی که واقعاً وجود ندارد"  پاسخ "بله" داده اند.علیرغم این واقعیت که نتایج کار ایده روشنی از دلایل بوی فانتوم نمی دهد ، دانشمندان همانطور که در بالا ذکر شد چندین ویژگی را مشاهده کرده اند.

 

اول اینکه ، زنان بوی فانتوم را بیشتر از مردان حس می کنند. ارتباط با سن نیز مشخص شد: هرچه خانم ها مسن تر می شوند ، کمتر چنین احساساتی را بروز می دهند. به عبارت دیگر ، علت " توهم بویایی یا فانتوسمیا" هرچه باشد ، به نظر می رسد که هیچ ارتباطی با کاهش حس بویایی که با افزایش سن در انسان رخ می دهد ، ندارد.

 

باینبریج می گوید: "جالب است بدانید افراد زیر 40 سال بیشتر از بقیه بوی فانتوم را گزارش می كنند ".

همچنین ، دانشمندان دریافته اند که ضربه به سر و خشکی دهان اغلب منجر به ایجاد بوی فانتوم می شود . وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین نیز در این امر سهیم است. به گفته نویسندگان ، افرادی که دارای مشکلات مالی هستند ، از سلامتی ضعیف تری برخوردار هستند و برای اصلاح آنها می توانند از هر دارویی استفاده کنند و این باعث ایجاد بوی فانتوم می شود.

 

با وجود داده های جمع آوری شده ، هنوز کارشناسان سوالات بیشتری دارند. بنابراین ، دانشمندان نمی دانند چه مدت افراد تمایل دارند چنین احساساتی را تجربه کنند ، آیا عوامل محرک مشترکی برای وقوع آنها وجود دارد و موارد دیگر. این مطالعه که در JAMA Otolaryngology - Head & Neck Surgery منتشر شده است ، همچنین شامل داده هایی در مورد شرایط پزشکی احتمالی که می تواند وجود بوی های فانتوم را توضیح دهد ، نیست.

 

اکثر افرادی که از توهم بویایی رنج می برند نیز به دنبال کمک نبودند: فقط 11 درصد از افراد در مطالعه حاضر این پدیده را به پزشک گزارش دادند. باینبریج گفت که امروز هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد.در آینده ، محققان اثر امیدوارند که همکاران کشورهای مختلف را در مطالعه این کشور مشارکت دهند.

باینبریج می گوید: "اولین گام خوب برای درک هر شرایط سلامتی توصیف واضح این پدیده است. این به محققان اجازه می دهد تا تصمیم بگیرند که در کجا علل احتمالی را جستجو کنند و در نهایت راه های پیشگیری یا درمان این بیماری را پیدا کنند."او و تیمش قصد دارند به جستجوی عوامل محرک احتمالی این پدیده - داروها یا بیماری های عصبی - ادامه دهند.پیش از این ، محققان در مورد این واقعیت صحبت کردند که بینی انسان قادر به تشخیص یک تریلیون بو است و البته همه آنها خوشایند نیستند. 

 

توهم بویایی ممکن  است نشانه ای از دردسر باشد

به گفته کارشناسان ، مشکلات مربوط به بویایی می تواند انواع مختلفی از مشکلات سلامتی را نشان دهد.اختلالات بویایی ، از جمله توهم بویایی  و کم شدن حس بویایی ، می تواند نشانه ای از مشکلات جدی سلامتی باشد.

در یک قسمت از  فیلم "مردان دیوانه" ، شخصیتی با برخی از مشکلات عمده سلامتی - سکته مغزی و زوال عقل - هنگام خوردن بستنی شکلاتی به طرز مرموزی بوی پرتقال حس می کند. اندکی پس از آن ، مرد در حالی که در صف ایستاده بود ، می میرد.

 

آیا رایحه پرتقال فانتوم نشانه و هشداری از نابودی قریب الوقوع او بود؟

دکتر آلن هیرشچ از بنیاد تحقیق و درمان بو و مزه در شیکاگو می گوید: این امکان وجود دارد.

روانپزشک و متخصص بو و چشایی که در سطح ملی شناخته شده است ، می گوید: "به هر حال ، بوی فانتوم می تواند معنای جدی داشته باشد. "این کاملاً باید ارزیابی شود. این می تواند یک تومور باشد - که در بالای لیست مواردی است که می توان رد کرد - اما همچنین می تواند کیست یا عامل عفونی باشد که در ناحیه مغز محل پردازش بو قرار دارد. "

 

قسمت های کوتاه بوی فانتوم یا فانتوسمیا - بوییدن چیزی که آنجا نیست - می تواند در اثر تشنج لوب گیجگاهی ، صرع یا ضربه به سر ایجاد شود. فانتوسمیا همچنین با آلزایمر و گاهی اوقات با بروز میگرن همراه است.اما به طور معمول چیزی شیرین نیست که توسط مغز ایجاد شود.

هیرش می گوید: "معمولاً مواد یا بوهای ناخوشایندتری توصیف می شوند." "مردم می گویند این ماده شیمیایی است یا در مورد بوی سوزان صحبت می کنند."

توهمات رایحه بویایی شامل بسیاری از بوی های چربی است. مبتلایان از بوییدن سولفید هیدروژن ، عطر بد بو ، زباله ، نشت گاز ، سگ خیس ، بوی بد بدن یا ماهی یا مدفوع گزارش می کنند. مغز ممکن است به جای بوهای مطبوع ، چنین بوهای بیمار کننده ای ایجاد کند زیرا انسان خیلی زود یاد گرفته است که برای بقا از بوهای مضر جلوگیری کند.(منظور هشدار بدن است)


اختلالات بویایی آنچنان نادر نیستند. طبق یک نظرسنجی در سال 1994 ، 2.7 میلیون آمریکایی دارای نوعی مشکل بویایی هستند ، از جمله آنوسمی (عدم توانایی در بوییدن). هیپوسمی (کاهش توانایی بویایی) ؛ پاروسمیا (برداشت تحریف شده ، به جای گل ، بوی گوشت فاسد می دهید) و فانتوسمیا(توهم بویایی). 1.1 میلیون نفر دیگر با چشایی (بو و مزه به طور جدایی ناپذیری با هم ارتباط دارند) از جمله سن (عدم توانایی چشایی) دارند. هایپوژئوزیا (کاهش توانایی چشایی) و دیسژوزیا (توانایی تحریف شده چشایی).

 

رایحه های فانتوم می توانند توسط یک یا هر دو سوراخ بینی تولید شوند و می توانند در طی چند ساعت یا چند روز یا چند هفته در زندگی فرد جریان داشته و از آن خارج شوند. در بعضی موارد ، مانند یک زن 35 ساله نیوزیلندی که گفته بود بینی اش باعث ایجاد "بوی بد وحشتناک" به مدت 17 سال شده است ، این شرایط می تواند بدون دلیل مشخصی برای دهه ها پیش بیاید و برود.

 

در داستانی در نیویورک تایمز ، زنی پیوسته از بوی نامطبوع ، از زمین خاکی گرفته تا چیلی سوخته رنج برد . هنگامی که آنتی بیوتیک ها نتوانستند این بیماری را درمان کنند ، او به سادگی یاد گرفت که با آن زندگی کند.


حتی اگر هیچ تومور زمینه ای ، صرع یا عفونت دیگری وجود نداشته باشد ، مشکلات در حس بویایی شما بسیار ناتوان کننده است.هیرش می گوید: "غالباً ، [بیماران] مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست می دهند ، زیرا آنها نمی توانند طعم و مزه همه چیز را تحمل کنند."علاوه بر این ، پزشکان اغلب آن را مانند یک مشکل روانپزشکی درمان می کنند ، بیماران قبل از کمک به طور متوسط ​​به هفت پزشک مراجعه می کنند ، می گوید. طنز این است که ، برخی از افراد مبتلا به فانتوسمی به دلیل وضعیت خود دچار اختلالات روانپزشکی ، افسردگی یا رفتار خودکشی می شوند.

 

دکتر دونالد لئوپولد از متخصص گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا ، "تقریباً نیمی از بیماران من که بخاطر اعوجاجات خود اقدام به جراحی کرده اند ، در یک زمان خودکشی را در نظر گرفته اند به دلیل ناامیدی در زندگی که همه غذاها بوی گوشت خراب یا بدتر می دهند." 

 

هیرش می گوید ، گاهی اوقات مردم فکر می کنند این بوی بد از خودشان ناشی می شود ، که می تواند منجر به بیماری شناخته شده به عنوان سندرم مرجع بویایی شود: "آنها مرتباً در حال شستشوی خود هستند. با فانتوسمی شروع می شود ، اما در نتیجه آنها دچار پارانویای ثانویه می شوند. "

 

آزمایش های پزشکی مانند MRI ، سی تی اسکن و EEG می تواند عوامل فیزیولوژیکی متداولی مانند تومور ، عفونت سینوسی و صرع را پیدا کند ، اما برخی از بیماران هرگز نمی فهمند که چرا به طور ناگهانی بوی زباله یا ماهی پوسیده یا قهوه یا پنیر سوخته استشمام می کنند. در حالی که مشخص کردن علت فانتوسمی ممکن است گاهی اوقات دشوار باشد ، درمان از جمله قطره های نمکی بینی ، ضد افسردگی ها ، داروهای آرامبخش و داروهای ضد صرع در دسترس است.

بیشتر بیماران به دارو پاسخ می دهند ، با این حال ، یک روش جراحی که شامل پیاز بویایی است نیز برای تسکین نشان داده شده است. هیرش می گوید ، اگرچه پیری طبیعی باعث کاهش تدریجی بویایی می شود ، اما فانتوسمیا گاهی اوقات با کاهش توانایی در بوییدن رایحه های واقعی اتفاق می افتد ، مسئله دیگری که می تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

 

وی می گوید: "ایدز در ابتدا می تواند با از دست دادن بویایی بوجود آید." "یا می تواند از کمبود ویتامین تا آلزایمر گرفته تا کم کاری تیروئید تا ضربه به سر تا سکته مغزی تا دیابت  باشد."

یک راه سریع برای بررسی اینکه آیا حس بویایی شما کاهش یافته است یک ظرف بستنی است.

هیرش  می گوید نود درصد مزه بو است ، می گوید: "مقداری بستنی وانیلی و مقداری بستنی شکلاتی بردارید و ببینید آیا می توانید تفاوت را بچشید. "اگر بویایی مشکل داشته باشد ، طعم هر دو یکسان است."

 

نظرات

۱۳۹۹/۷/۲۸ترس از تبدیل شدن به منبعی از بوی نامطبوع (انگلیسی Autodysomophobiaan Bromosis) ، خود را به عنوان ترس بیش از حد و غیرمنطقی از فرد در حال انتشار بوی نامطبوع یا بوی بد نشان می دهد. وسواس می تواند نگرانی اغراق آمیز و نامتناسب در مورد بوی طبیعی بدن باشد ، یا بر اساس یک بوی کاملاً خیالی باشد. ترس از تبدیل شدن به منبعی از بوی نامطبوع فراتر از نگرانی طبیعی در مورد بهداشت خود فرد است و می تواند بر فعالیت های دانشگاهی و شغلی و همچنین روابط شخصی تأثیر منفی بگذارد. در موارد شدید ، افرادی که ترس یا ترس از تبدیل شدن به یک منبع بوی بد دارند ممکن است کار را ترک کنند و از موقعیت های مختلف اجتماعی جلوگیری کنند تا از مشکلات خیالی که ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد جلوگیری کنند.

در ادامه بخوانید...