داستان پهنای باند موبایل

(سیارک) داستان پهنای باند موبایل بیشتر یک مقوله توسعه آسیائی است . بازارLTE ( تکامل بلند مدت ) ، با دارا بودن پنج بازار برتر ، پاسخگوی سه چهارم یا 76 درصد مشترکان جهانی ، کماکان تا دسامبر 2014 بسیار مورد توجه بوده است ، درحالیکه چین ، بعد از ایالات متحده امریکا که بزرگترین بازار LTE جهان را دارا است ، رتبه سوم بزرگترین بازار را برای خود حفظ کرده است .
با توجه به گسترش استفاده از گوشی های موبایل ، گارتنر پیش بینی می کند که تمرکز کاربران از قابلیت ها و امکانات گوشی های موبایل به طرف ارائه خدمات مورد نیاز در زمینه های دیگر این وسیله انتقال یابد . تلفن ها و دیگر وسایل همراه ، بخشی از محیط کامپیوتری گسترده ای شامل لوازم الکترونیکی و مونیتورهای همراه کاربر را تشکیل می دهند .
فن آوری هائی مانند مجازی سازی شبکه وظایف (NFV) ، شبکه های تعریف شده نرم افزاری (SDN) و شبکه های نامتجانس ( HetNets) توسط کاربران در حال گسترش هستند ، که به همراه گسترش نسل پنجم شبکه تلفن همراه ( 5G ) می توانند به خلق یک جامعه بیش ارتباط ( Hyper connected ) کمک کنند .
پهن باند موبایل به همراه پهن باند ثابت در برخی از بازارها نقش تکمیلی ایفا خواهد کرد , اما در سایر بازارها بطور فزاینده ای بر پهن باند ثابت برتری خواهد داشت ، معذالک تکنولوژی های ثابت هنوز در ارائه شبکه های "بک هاول" نقش حیاتی ایفا خواهند کرد.. اتحادیه بین المللی مخابرات تخمین میزند که تعداد اشتراک های پهن باند ثابت از تعداد 748 میلیون اشتراک در پایان سال 2014 با رشد خالص سالانه 6 در صد به 794 میلیون اشتراک در پایان سال 2015 برسد .
رشد اشتراک های پهن باند ثابت تقریبا با رشد مجموع استفاده از اینترنت برابری می کند ، بدین معنی که پهنای باند ثابت به حفظ سهم کلی خود در استفاده اینترنت در چهارسال گذشته ادامه داده است .
"اووم " پیش بینی می کند که اشتراک های جهانی پهن باند ثابت با نرخ رشد مرکب سالانه 5 درصد به تعداد 920 میلیون اشتراک در سال 2019 خواهد رسید . تحقیقات "آی اچ اس و اینفونتیکس" رشد سالانهء اشتراک پهن باند ثابت را بیش از اووم و با نرخ حدود 8 درصد تخمین زده و پیش بینی می کند که مشترکین جهانی پهن باند ثابت ( دی اس ال ، پهن باند کابلی ، اف تی تی اچ، و اف تی تی بی + لَن ) در 2019 به یک میلیارد خواهد رسید که بیشتر این رشد در کشور های جنوب اسیا و بازارهای کلیدی مثل چین ، روسیه ، برزیل ، مکزیک ، آرژانتین ، اندونزی ، تایلند و ویتنام اتفاق خواهد افتاد .
از نظر تجزیه تحلیل منطقه ای گرایش های جالبی مشاهده می شود . منطقه اسیا و اقیانوسیه سهم خود از پهن باند ثابت را از 45/6 درصد در سال 2014 به 46/6 درصد در 2015 رساند ، در حالیکه کشورهای عربی 0.1 درصد رشد کردند . در آیندهء قابل پیش بینی ، تمامی مناطق اصلی ، بدلیل تقاضای مشتریان برای دسترسی به اینترنت پر سرعت و نیز بعلت افزایش تعداد مودم ها اینترنتی در خانه و محل کار ، شاهد رشد پهن باند ثابت خواهند بود . کشورهای امریکائی و اروپائی سهم بازارشان را در نسبت منطقه ای از کل بازار جهانی از دست داده اند . تصویری که در اینجا ارائه می شود نیز حکایت از رشد کشورهای اسیائی در این زمینه دارد .

اتحادیه بین المللی مخابرات ، از نظر استفاده از اینترنت ، پیش بینی می کند که تعداد کاربران اینترنت با افزایش در طول 2015 از سه میلیارد به مرز 3 میلیارد و دویست میلیون کاربر در پایان 2015 برسد . این امر بیانگر رشد سالانه 7 و 8 دهم درصد می باشد . به زعم برخی از تفسیرگران ، از پس رشد انفجاری دو دهه گذشته ، در حال حاضر ، با اشباع بیشتر بازار ، رشد تعداد کاربران ( و نه ترافیک یا حجم ) کند تر شده است ، برای مثال ، فیسس بوک 2015 حکایت از رشد زیر ده درصد برای چهارسال پی در پی دارد . اما رشد فیس بوک همچنان ادامه داشته و در نتیجه سهم بازارش هم افزایش یافته ، بطوریکه هم اکنون از هر دو کاربر اینترنتی یک نفر بطور مرتب ماهانه کاربر منظم فیس بوک بوده ، و در اوت 2015 ، برای اولین بار ، تعداد کاربران فیس بوک از مرز یک میلیارد در روز گذشته است . رشد پهن باند موبایل باعث افرایش کاربران و گذشتن از مرز 50 درصد جمعیت دنیا تا سال 2018 خواهد بود و تا آن زمان کاربران آنلاین به مرز 25 تریلیون داده دیجیتالی در روز دسترسی خواهند داشت . بر اساس این رشد کاهنده ، به نظر نمی رسد که حد اقل تا قبل از سال 2020 تعداد کاربران اینترنتی به 4 میلیارد کاربر برسد . تصور می شود که کاربران آتی اینترنتی مربوط به زبان ها و گویش های دیگر بیشتر از میان افراد با تحصیلات کمتر و پیشینه شهری کمتر باشند . چالش حال حاضر مربوط به ارتباط 4 میلیارد کاربری است که از بسیاری از زبان ها ، بر روی سیستم های عامل بیشتر و با استفاده از دستگاه های بسیار در طیف گسترده ای از شبکه به کاربران آنلاین خواهند پیوست . ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام