BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید