ویژگی منحصر بفرد نسخه مصنوعی از لجن مارماهی

(سیارک)  : دانشمندان نیروی دریایی ایالات متحده برای آخرین خط دفاعی خود به دنیای طبیعی روی آوردند، و نسخه‌ی مصنوعی فوق العاده سخت خود ساختند، لجنی قابل ارتقا که در شکارچیان احتمالی توسط مارماهی بلعیده میشود.


مارماهی نوعی ماهی است که در قعر سکونت میکند و لجن خود را بجای میگذارد تا آبششهای هر گونه شکارچی زیرآبی که سعی در خوردن آنها دارند را مسدود کند، و مهندسان امیدوارند که از یک نسخه‌ی مصنوعی جدید از لجنی باریک برای محافظت از غواصان، پرتابه های بلوکی، آتش نشانها، و حتی حفظ کوسه ها استفاده کنند.
لجن مارماهی نه تنها فوق العاده سخت است، بلکه میتواند در صورت تماس با آب تا 10000 برابر از نظر اندازه رشد کند، و دانشمندان مرکز جنگ نیروی دریایی قصد دارند از این ویژگی برای مهار استفاده کنند.
یکی از مهندسان مواد به نام رایان کینسر میگوید که از نظر محققان لجن مارماهی یکی از مواد زیستی منحصر به فرد است. موادی که چنین مشخصات مشابهی دارد برای نیروی دریایی ایالات متحده سودمند است.
دو جزء مبنی بر پروتئین در لجن مارماهی وجود دارد: رشته‌های بهم پیچیده، و یک غشای چسبناک که موسین را پوشش داده است. وقتی لجن گسترده میشود، پیچ رشته‌ها سریعا باز میشود و موسین با آب پیوند برقرار میکند، و پروتئین متصل به رشته ها آزاد میشود، و به لجن اجازه میدهد تا سریعا به صورت یک محافظ الاستیک و چسبی گسترده شود.(سیارک
این حرکت شبیه حرکت امضای مرد عنکبوتی است، با این تفاوت که به جای ابریشم از لجن استفاده شده است. در حقیقت، لجن مارماهی اغلب با ابریشم مارماهی مقایسه میشود و دلیلش قدرت طبیعی آن است لجن به دلیل وزنش پنج برابر قویتر از فولاد است.
برای بدست آوردن لجن مارماهی در آزمایشگاه، دانشمندان ای کولی باکتریا را بهینه سازی کردند تا قبل از ترکیب آنها به روشی مهندسی شده، پروتئینهای مورد نیاز تولید شود. از میکروسکوپی برای اسکن الکترون استفاده شد تا تایید کنند که آنچه که ایجاد کرده‌اند مشابه نمونه واقعی است.
اکنون تیم به دنبال افزایش سطح لجن و ثبات آن است، و همچنین روی روشهای بالقوه کار میکند یک تفنگ شلیک لجن.هدف ما این است که ماده ای تولید کنیم تا بتوانیم از آن به عنوان دفاعی غیرکشنده و غیرجنبشی برای محافظت از جنگنده ها استفاده کنیم. اینها سخنان یکی از اعضای تیم به نام جوش کوگوت است. و اینکه لجن در آب واکنش داده و گسترده میشود عامل مهمی برای طرز استفاده از آن توسط نیروی هوایی است.
کوگوت افزود: از نظر تاکتیکی، خوب است ماده‌ای داشته باشیم که بتواند ویژگیهای آب را در غلظت رقیق و در چند ثانیه تغییر دهد.
دانشمندان مدتهاست که به ویژگیهای لجن مارماهی علاقه مند هستند، ترکیبی که وزنی سبک و قدرتی بالا دارد، اما تنها در سالهای اخیر است که توانسته‌اند نحوه‌ی ساخته شدن آن را بدانند.
در مورد کارایی نسخه‌ی لجن مارماهی ساخته شده توسط نیروی دریایی هنوز نتایج کارشناسی تولید نشده است، بنابراین تا زمانی که چیزی منتشر شود، باید از صحبتهای خود آنها استفاده کنیم. اما همچنان مشتاقیم که بدانیم در آینده چه میکنند.
کوگوت میگوید: لجن مارماهی مصنوعی را احتمالا میتوان برای محافظت پرتابه (بالستیک) ، آتش نشانها، ضد رسوب، محافظت از غواص، یا اسپری ضد کوسه استفاده کرد. این احتمالات بینهایت هستند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام