ارتباط ابتلا به آسم در کودکان و نوشیدن مایعات قندی

پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافتند مصرف نوشیدنی‌های قندی در کودکان امکان ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشی جدید نشان می‌دهد کودکانی که آب‌میوه‌های حاوی قند می‌نوشند و یا مادران‌شان هنگام بارداری نوشیدنی حاوی قند مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

 

پژوهشگران دریافتند کودکانی که در اوایل دوره کودکی، فروکتوز بیشتری در رژیم غذایی‌شان وجود داشته، 79 درصد بیشتر از کودکانی که به ندرت نوشیدنی‌های قندی استفاده کرده و یا هرگز استفاده نکرده‌اند، در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

 

زنانی که در طول دوره بارداری، نوشیدنی‌های قندی مصرف می‌کردند، 70 درصد بیشتر از مادرانی که در طول بارداری هرگز از این نوشیدنی‌ها استفاده نکرده و یا به ندرت استفاده کرده بودند، در معرض خطر داشتن کودکی بودند که در اواسط دوره کودکی مبتلا به آسم تشخیص داده شود.

این یافته‌ها به شواهد اثرات مخرب رژیم‌های قندی اضافه می‌شود و متخصصان، به زنان هشدار می‌دهند برای پیشگیری از دیابت‌های دوره بارداری و عوارض جانبی دیگر، در دوران بارداری، نوشیدنی‌های گازدار مصرف نکنند.

 

پژوهشگران دانشگاه هاروارد، علاوه بر اطلاعات مربوط به سلامت کودکان از جمله تشخیص ابتلا به آسم پیش از هفت تا 9 سالگی، داده‌های مربوط به عادات غذایی 1000 مادر و کودک را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران، از این اطلاعات برای دستیابی به ارتباط میان آسم و نوشیدنی‌های قندی استفاده کردند.

"شرلی ریفاس شیمن" (Sheryl Rifas-Shiman)، از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش‌های پیشین، مصرف نوشیدنی‌های قندی را دلیل چاقی و چاقی همراه با آسم می‌دانستند.

 

پس از این که پژوهشگران، وضعیت اضافه وزن یا چاقی کودکان را بررسی کردند، مشخص شد کودکانی که فراکتوز بیشتری مصرف کرده بودند، تا 77 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار داشتند.

 

این پژوهش که در سالنامه انجمن پزشکی قفسه‌سینه آمریکا به چاپ رسید، نشان می‌دهد که مادرانی که نوشیدنی‌های قندی بیشتری مصرف می‌کردند، سنگین‌تر بودند و نسبت به زنانی که عموما از نوشیدنی‌های قندی دوری می‌کردند، درآمد و تحصیلات کمتری داشتند.

 

شیمن افزود: این یافته‌ها ادعا می‌کنند که مکانیزم‌های دیگری وجود دارند که به‌وسیله  آنها، نوشیدنی‌های قندی و فراکتوز، علاوه بر اثرشان بر چاقی، خطر آسم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

ریفاس شیمن گفت: ما از چگونگی تاثیر نوشیدنی‌های قندی و فراکتوز بر آسم، اطلاع دقیقی نداریم بلکه فقط می‌دانیم ممکن است این نوشیدنی‌ها از راه افزایش التهاب ریه، بر رشد ریه کودک اثر بگذارد.

 

به گفته دکتر "لدا چتزی" (Leda Chatzi)، پژوهشگر دانشگاه "کالیفرنیای جنوبی" (University of Southern California)، داشتن رژیم سالم در دوران بارداری بر رشد کودک و گسترش بیماری‌های مزمنی مانند آسم در زندگی آینده کودک تاثیرگذار است.

 

وی افزود: داشتن یک الگوی رژیمی سالم در دوره بارداری، میوه‌ها و سبزیجات، نان و غلات، منابع پروتئین و فرآورده‌های حیوانی را شامل می‌شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید