بهترین بازی های سال 2017 برای کنسول های ایکس باکس، پلی استیشن و نینتندو سوییچ

 سرانجام سال میلادی 2017 با تمام فراز و نشیب ها به پایان رسید و هم اکنون در این مقاله به معرفی بهترین بازی های سال 2017 می پردازیم.

سال میلادی 2017 یکی از بهترین و مهم ترین سال های عاشقان بازی های ویدیویی برشمرده می شود که دستاوردهای خارق العاده ای را برای صنعت گیم و بازی سازی به همراه داشته است. عرضه دو کنسول جدید از دو شرکت متفاوت که یکی به بازی های نوستالژی و خاطره انگیز و دیگری به قدرتمند خود افتخار می کند، روح تازه ای به این صنعت بخشید! شرکت ژاپنی نینتندو پس از سال ها انتظار، سرانجام کنسول جدید خود یعنی سوییچ را به همراه بازی های بی نظیر از جمله سوپر ماریو و افسانه زلدا عرضه و خاطرات بازیکنان، گیمرها و طرفداران قدیمی را دوباره زنده کرد.

از طرف دیگر، ردموندی های شکست خورده نیز از ساخت و عرضه کنسول های میان نسلی عقب نماندند و در ماه های پایانی سال 2017، قدرتمندترین کنسول تاریخ صنعت گیم را تحت عنوان ایکس باکس وان ایکس به بازار عرضه کردند که بر اساس آن، رقابت مایکروسافت و سونی بر سر کنسول های نسل هشتم وارد فاز جنجالی تر و جدیدتری شد.

 

پیشرفت ها در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی نیز کاملا ملموس بود و می توان سال 2017 سال رشد و شکوفایی این تکنولوژی دانست که به پاس همکاری سازندگان در ساخت و توسعه عناوین ویدیویی، تکنولوژی واقعیت مجازی یک گام به جایگاه مورد نظر خود نزدیک تر شد.

اما مهم تر از همه، در سال میلادی 2017 مانند سال های گذشته بازی های متنوع در ژانر و سبک های گوناگون به دست گیمرها و بازیکنان رسید که برخی ها از فضا و فرصت پیش آمده استفاده کرده و با ارائه تجربه مهیج، در دل بازیکنان جا باز کردند. اما در این میان، برخی از عناوین ویدیویی آن طور که باید به وعده های خود عمل نکردند و بجای آنکه در فهرست بهترین بازی های سال 2017 قرار گیرند، به لیست ناامید کننده ترین بازی های سال 2017 نقل مکان کردند.

عناوین ویدیویی با اصالت نیز بر خلاف های سال های پیشین، در این سال دست خوش تغییرات اساسی و مثبتی شدند. شرکت اکتیویژن که چند سالی بود به حرف و خواسته طرفداران مجموعه Call of Duty توجهی نمی کرد، بالاخره در این سال «ندای وظیفه» را به ریشه های اصلی خود یعنی جنگ های جهانی بازگرداند و از جنگ های علمی و تخیلی که با بازخوردهای نسبتا منفی ای رو به رو می شد، دست برداشت. شرکت فرانسوی یوبی سافت نیز پس از استراحت یک ساله، با عرضه عنوان Assassins Creed Origin سری اساسین کرید را از ادامه روند تکراری و کسل کننده نجات داد و بازیکنان را در دوره مهم تاریخ قرار داد.

در ادامه، به ترتیب شما را با بهترین بازی های سال 2017 که حتما باید آن ها را تجربه کنید، آشنا می کنیم. همراه رسانه کلیک باشید…

10. بازی Nier: Automata

  • استودیوی سازنده: پلاتینیوم گیمز
  • شرکت ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: پلی استیشن 4 و رایانه شخصی ویندوزی
  • تاریخ انتشار: 17 اسفند ماه سال 95 (7 مارس سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 88 از 100
  • جوایز: بهترین موسیقی متن سال در رویداد The Game Award 2017

شاید عناوین ویدیویی هنری نتوانند همانند بازی های شوتر و یا مسابقه ای جذاب و هیجان انگیز به نظر برسند، اما گیم پلی درگیرکننده به همراه روایت یک داستان غنی و عاطفه ای می تواند نظر شما را نسبت به بازی هنری Nier: Automata کاملا تغییر دهد. در دقایق ابتدایی، بازی «نیر اتومتا» به زیبایی طرح ها و ایده های منحصر به فرد خود را به نمایش می گذارد و بازیکنان را با اتمسفر تاریک، عجیب و غریب و در عین حال جذاب، آشنا می کند.

با وجود اینکه عنوان ویدیویی Nier: Automata آخرین نسخه مجموعه پرطرفدار «نیر» به شمار می رود، اما داستان بازی هیچ ارتباط مستقیمی با نسخه قبلی ندارد. داستان بازی روایت گر جنگ و درگیری های موجودات فرازمینی با انسان ها است که فرازمینی ها با استفاده از ماشین ها و ربات های فوق پیشرفته، سعی در نابودی انسان ها دارند تا کره زمین را کاملا به تسخیر خود درآورند. شاید در نگاه اول داستان بازی برای شما چندان جالب به نظر نرسد، اما به لطف گیم پلی بی نظیر، محیط هنری خیره کننده و موسیقی فوق العاده، این داستان ساده آنچنان تاثیر عمیقی بر روی شما می گذارد که به این زودی ها فراموش نخواهید کرد.

نکته دیگری که زیبایی عنوان نیر اتومتا را دو چندان می کند، غیر خطی بودن داستان بازی است. به بیان دیگر، این عنوان چندین پایان متفاوت دارد که نتیجه جنگ و درگیری های میان موجودات فرازمینی و انسان ها به تصمیمات و انتخاب های شما وابسته است.

با وجود اینکه نسخه اول بازی Nier به خوبی نتوانست انتظارات بازیکنان و منتقدان را از یک عنوان ویدیویی هنری برآورده سازد، اما باید بدانید که نسخه دوم آن یعنی Nier: Automata از لحاظ گیم پلی، داستان، شخصیت و کاراکترها، سیستم مبارزات و غیره با تغییرات مثبت بسیاری مواجه بوده است. بدین ترتیب، چنانچه تا به امروز موفق به تجربه این عنوان ویدیویی نشده اید، پیشنهاد می کنیم که هم اکنون برای بازپس گرفتن کره زمین به موسسه YorHa بپیوندید و ماشین ها و ربات های فرازمینی را برای همیشه نابود کنید.

9. بازی Forza Motorsport 7

  • استودیوی سازنده: ترن 10
  • شرکت ناشر: استودیوی بازی سازی مایکروسافت
  • پلتفرم: ایکس باکس وان و رایانه شخصی (ویندوز 10)
  • تاریخ انتشار: 11 مهر ماه سال 96 (3 اکتبر سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 86 از 100
  • جوایز: بهترین بازی ورزشی و مسابقه ای سال در رویداد The Game Award 2017

سال میلادی 2017 یکی از سخت ترین و در عین حال یکی از بهترین سال های اخیر برای دوست داران عناوین ویدیویی ریسینگ و مسابقه ای است چرا که در این سال اغلب بازی های نامدار سبک رانندگی از جمله نید فور اسپید پی بک، فورزا موتور اسپورت 7، Project Cars 2، گرن توریسمو اسپورت و غیره در بازه های زمانی نزدیک به هم منتشر شدند. قاعدتا، پیروزی در این نبرد و رقابت نفس گیر کار بسیار راحتی نیست؛ به ویژه آن که سری پرطرفدار و پرآوازه Gran Turismo Sport پس از سال ها غیبت و استراحت، بار دیگر پا به میادین گذاشته و سرانجام خود را برای کنسول نسل هشتم شرکت سونی یعنی پلی استیشن 4 آماده کرده است.

از طرفی دیگر، شاید دیگر نیازی به ارائه توضیح در خصوص مجموعه مسابقه ای و شبیه ساز رانندگی Forza Motorsport نباشد چرا که این فرانچایز در شش نسخه قبلی به خوبی گیم پلی مهیج و جذاب خود را به نمایش گذاشته و مدت هاست که شاهد عملکرد بی نظیر استودیوی ترن 10 هستیم. اما از آنجا که مجموعه فورزا موتور اسپورت به عنوان یک شبیه ساز رانندگی به شمار می رود و بیشتر از همه جنبه ها بر روی حرفه ای بودن بازیکنان و ارائه مسابقات واقع گرایانه تمرکز می کند و بدین خاطر نمی توان آن را با سری محبوب و پرطرفدار Need for Speed مقایسه کرد، ممکن است برای عده ای از عاشقان رانندگی کمی خسته کننده به نظر برسد.

پس از تجربه کوتاه بازی Forza Motorsport 7 به راحتی متوجه می شوید که سازندگان در ساخت این عنوان ویدیویی کمی از المان ها و طرح های قدیمی این سری دور شده اند و بیشتر به سراغ استفاده از طرح ها و ایده های تحسین برانگیز برادر کوچکش یعنی Forza Horizon 3 رفته اند. همین امر باعث شده که بازی فورزا موتور اسپورت 7 تفاوت پویایی با نسخه های قبلی داشته باشد و به لطف تنوع بیش از اندازه، به هیچ عنوان خسته کننده به نظر نرسد و در طولانی مدت نیز سرگرم کننده است، به طوری که برای تجربه دوباره آن اشتیاق خاصی خواهید داشت.

حال که بازی تمامی مشکلات نسخه های پیشین را برطرف کرده و هم اکنون از هیچ ایراد فنی و گرافیکی رنج نمی برد، تجربه بخش چند نفره آن حرفی برای گفتن ندارد. تصور کنید که در بیست و سه منطقه زیبا با رانندگان مختلف و ماشین های گوناگونی مسابقه می دهید که هر حرکت بجا و نابجا، نتیجه بازی را به نفع دیگری عوض می کند. بدون شک، این بخش تجربه منحصر به فردی را برای شما به ارمغان می آورد.

به جرات می توان گفت که بازی محبوب Forza Motorsport 7 تک تک انتظارات شما را از یک عنوان ویدیویی ریسینگ و شبیه ساز رانندگی برآورده می کند. وجود بیش از 30 پیست گوناگون با آب و هوای پویا و دینامیکی و تاثیر گذار بر روی عملکرد ماشین ها، تنوع بی نظیر اتومبیل ها در کلاس های مختلف، محیطی خیره کننده و با جزئیات بسیار بالا و صداگذاری بی نقص باعث شده که بازی فورزا موتور اسپورت 7 یک سر و گردن از سایر رقیبان خود بالاتر باشد و به راحتی جایزه بهترین بازی ریسینگ و مسابقه ای سال را دریافت کند.

8. بازی Resident Evil 7: Biohazard

  • استودیوی سازنده: کپ کام
  • شرکت ناشر: کپ کام
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه شخصی ویندوزی
  • تاریخ انتشار: 5 بهمن ماه سال 95 (24 ژانویه سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 86 از 100
  • جوایز: بهترین بازی واقعیت مجازی سال در رویداد The Game Award 2017

بدون شک تا به امروز نام مجموعه پرآوازه و پرطرفدار Resident Evil به گوشتان خورده است! مجموعه ای از عناوین ویدیویی بی نظیر که ترس و دلهره تمام وجود بازیکن را فرا می گیرد. البته نمی توان انکار کرد که شرکت کپ کام در ساخت و توسعه نسخه های پنجم و ششم این فرانچایز از ریشه ها و المان های اصلی رزیدنت اویل دور شده و بیشتر از همیشه بر روی مسائل تکراری تغییرات بیولوژیکی و پخش ویروس های آزمایشی مخرب که اغلب در فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم، پرداخته است. این امر موج منفی گسترده ای را برای سری محبوب Resident Evil به همراه داشت که نهایتا سازندگان با ساخت و عرضه بازی Resident Evil 7: Biohazard خود را از بدبینی ها نجات دادند.

از همان زمان معرفی بازی رزیدنت اویل 7 می توان فهمید که نسخه هفتم با تغییرات اساسی رو به رو شده است. از جمله مهمترین تغییری که در اولین نگاه به چشم دیده شد، تغییر زاویه دوربین از سوم شخص به اول شخص بود که خبر از دنباله ای جدید و غیر تکراری می داد چرا که زاویه دوربین اول شخص در بازی های ویدیویی ترسناک، وحشت و دلهره بازیکن را دو چندان می کند و خوشبختانه بازی Resident Evil 7: Biohazard از این قاعده مستثنی نیست.

به نظر می رسد بازی رزیدنت اویل 7 بر خلاف نسخه های اخیر این مجموعه، هویت اصلی خود را پیدا کرده و به ریشه های اصلی سری خود که تنها به ترس و وحشت محدود می شود، برگشته است. اولین سکانس ویدیویی بازی به طور هوشمندانه و استادانه انتخاب شده است؛ جایی که ایتن وینترز، شخصیت اصلی بازی، در حال رانندگی در میان رودخانه و مرداب های بی رحم و جاده ای خلوت و بی صدا است تا همسر گم شده خود، میا، را پیدا کند.

مدتی است که همسر ایتن وینترز ناپدید شده و آخرین پیغام دریافت شده از او کمی عجیب و صد البته ترسناک به نظر می رسد چرا که از حضور ایتن در عمارت و خانواده نفرین شده بیکر ممانعت می کند. پس از دریافت این پیغام، ایتن به تنهایی دست به کار شده و بدون حمل سلاح گرم و سردی، وارد خانه وحشتناک بیکر می شود. خانه ای که از نمای خارجی هیچ تفاوتی با سایر خانه ها ندارد اما زمانی که گام هایتان را به داخل آن می گذارید، ماجرا کاملا تغییر می کند. تاریکی شدید عمارت، بسته شدن ناگهانی درها، صدا جیر چیر کف خانه و خنده های شیطانی وجود شما را مملو از ترس و دلهره می کند.

موسیقی و صداگذاری بازی رزیدنت اویل 7 نیز دست کمی از داستان فوق العاده و گیم پلی سرگرم و دیوانه کننده آن ندارد و به افزایش ترس و وحشت بازی کمک می کند. حال وجود نسخه واقعیت مجازی این عنوان که احساس ترس و دلهره را به شیوه جدیدی به بازیکن تزریق می کند، باعث شده که نسخه هفتم به یکی از بهترین بازی های سری Resident Evil و سال میلادی 2017 تبدیل شود.

7. بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

  • استودیوی سازنده: نینجا تئوری
  • شرکت ناشر: استودیوی نینجا تئوری
  • پلتفرم: پلی استیشن 4 و رایانه شخصی ویندوزی
  • تاریخ انتشار: 17 مرداد ماه سال 96 (8 آگوست سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 81 از 100
  • جوایز: بهترین صداگذاری، بهترین عملکرد در زمینه نقش آفرینی و تاثیرگذارترین بازی سال در رویداد The Game Award 2017

تاکنون اغلب شخصیت هایی که از لحاظ روانی با مشکل مواجه هستند، نقش کاراکتر منفی عناوین ویدیویی را بازی می کردند تا به طور مختصر تاثیر مثبتی بر روی بازیکنان بگذارد. این در حالی است که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از این قاعده پیروی نمی کند و با وجود مشکلات روانی که شخصیت اصلی دارد، سنوئا نقش مثبتی را ایفا می کند. اگرچه Hellblade: Senua’s Sacrifice یک بازی ویدیویی است که صرفا شما را به خود سرگرم می کند، اما نکات آموزنده و رازهای مهم فراوانی در موقعیت های مختلف بازی وجود دارد که شما را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد؛ نکاتی که می تواند حتی در زندگی روزمره و جهان امروزی مفید واقع شود!

به نظر می رسد هدف اصلی استودیوی نینجا تئوری از ساخت و توسعه بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice صرفا سرگرم کردن بازیکنان و گیمرها نیست بلکه مفاهیم اساسی و مهمی را در قالب بازی ویدیویی و به کمک داستانی عمیق و تاثیرگذار به مخاطب ارائه می دهد. داستان بازی در خصوص شخصیت اصلی بازی یعنی «سنوئا» است که قبل از هر چیزی بیماری روانی خود را پذیرفته و هرگز آن را انکار نمی کند. سپس از صمیم قلب به قدرت و اراده خود ایمان می آورد و به شناخت درون خود می پردازد. سنوئا راه سختی را در پیش دارد چرا که علاوه بر مبارزه با هیولاها، دشمنان و شیاطین، ابتدا باید با مشکلات مختلف خود مانند عدم اعتماد به نفس مبارزه کند و بر همه آن ها چیره شود.

حال در این میان سازندگان کمی هم از چاشنی عشق و عواطف انسانی استفاده کرده اند تا جنبه داستانی بازی هل بلید تکمیل شود. عشقی که سنوئا نسبت به «دیلیون» دارد، قدرتش را به طور باورنکردنی این افزایش می دهد تا در بدترین و سخت ترین شرایط ممکن نیز شکست را به تن نخرد و با وجود مشکلات بی شمار، بازهم به خود ایمان داشته باشد و راه خود را ادامه دهد.

البته توجه بیش از اندازه استودیوی نینجا تئوری به روایت داستان بی نظیر سنوئا باعث شده که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از سایر جنبه ها از جمله گیم پلی با مشکلاتی رو به رو شود. اما سازندگان آنقدر در داستان سرایی و طراحی بصری محیط استادانه عمل کرده اند که به راحتی می توان از مشکلات بازی چشم پوشی کرد و این عنوان را در لیست بهترین بازی های سال 2017 قرار داد.

6. بازی Wolfenstein II: The New Colossus

  • استودیوی سازنده: ماشین گیمز
  • شرکت ناشر: بتسدا سافت ورکس
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه شخصی ویندوزی
  • تاریخ انتشار: 5 آبان ماه سال 96 (27 اکتبر سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 86 از 100
  • جوایز: بهترین بازی اکشن سال در رویداد The Game Award 2017

اگر آلمان نازی در جنگ های جهانی اول و دوم پیروز می شد، به نظر شما سرنوشت کنونی جهان چگونه رقم می خورد؟ این سوالی است که در همان ابتدا و پیش از تجربه بازی Wolfenstein II: The New Colossus به ذهن شما خطور می کند. استودیوی ماشین گیمز تصور شما از پیروزی آلمان نازی و رویای دیرینه و ارزشمند هیتلر را در بازی ولفنشتاین 2: نیو کلوسوس به تصویر می کشد. جایی که نازی ها اغلب کشورهای مهم جهان از جمله آمریکا را به تسخیر خود درآورده اند و با شیوه و سیاست های ظالمانه در حال زورگویی به مردم هستند.

اوضاع و سیاست نازی ها روز به روز بدتر از قبل می شود و آمریکایی که روزی صاحب اختیار و تصمیم گیرنده برای کل مردم جهان بود، هم اکنون فاصله اندکی با نابودی ابدی دارد! به همین خاطر ترور بیلی در جست و جوی گروه های مقاومت و ضد نازی ها است تا به کمک آن ها کشور خود را از دست آلمانی ها نجات دهد و به عنوان یک قهرمان تاریخی شناخته شود. البته تحقق اهداف ترور بیلی به این راحتی ها نیست و در این میان حوادث ناگوار مختلفی به وقوع می پیوندد که تاثیرات گوناگونی را بر روی مخاطبان می گذارد.

جدا از داستان فوق العاده و تاثیرگذار، استودیوی ماشین گیمز آنچنان شخصیت اصلی را دوست داشتنی و پرابهت معرفی کرده که به لطف آن جذابیت بازی به طور چشم گیری افزایش یافته است. شخصیت پردازی بازی به قدری زیبا صورت گرفته که در اغلب مواقع حس بودن در یک گروه مقاومت به شما دست می دهد که به مرز دیوانگی و جنون رسیده و خواستار نابودی نازی ها هستید.

گیم پلی بازی Wolfenstein II: The New Colossus هم مانند داستان و شخصیت پردازی حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد. گیم پلی ای که راه های متعدد و مختلفی را در اختیار بازیکن قرار می دهد و با وجود اسلحه های کلاسیک و قدرتمند، تجربه فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان می آورد. اگر اهل مخفی کاری هستید و یا علاقه شدیدی به کشت و کشتار و خون ریزی دارید، ولفنشتاین 2: نیو کلوسوس به بهترین شکل ممکن انتظار شما را از یک بازی شوتر خشونت آمیز و در عین حال مخفی کاری برآورده می کند.

در مجموع، Wolfenstein II: The New Colossus یک تجربه بی نظیر و فراموش نشدنی است که با تلفیق ریشه های کلاسیک مجموعه خود و المان های مدرن سبک اکشن و شوتر اول شخص، به یک عنوان ویدیویی تحسین برانگیز تبدیل شده است؛ به گونه ای حتی می تواند به سایر بازی های سبک خود کمی هم درس یاد دهد! به علاوه، می توان از بازی ولفنشتاین 2: نیو کلوسوس به عنوان یکی از بهترین و برترین بازی نسل هشتم یاد کرد.

5. بازی Horizon Zero Dawn

  • استودیوی سازنده: گوریلا گیمز
  • شرکت ناشر: شرکت سرگرمی های تعاملی سونی
  • پلتفرم: پلی استیشن 4
  • تاریخ انتشار: 10 اسفند ماه سال 95 (28 فوریه سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 89 از 100
  • جوایز: بهترین بازی تعامی سال در رویداد Golden Calf Award 2017

تا پیش ساخت و عرضه بازی Horizon Zero Dawn، همه ما استودیوی نامدار گوریلا گیمز را تنها با سری محبوب Killzone و تعدادی بازی شوتر و جنگی می شناختیم. استودیویی که در سبک شوتر و اکشن دست کمی از سایر بازی سازان حرفه ای دنیا نداشت و عناوین ویدیویی آن پا به پای بازی های شوتر پرطرفدار و شناخته شده رقابت می کرد. اما گوریلا گیمز در اقدامی کاملا عجیب، به طور ناگهانی از یک IP جدید سبک نقش آفرینی به نام هورایزن زیرو دان رونمایی کرد که همه سازندگان را متحر نمود چرا که این استودیو تا به آن روز هیچ اثر نقش آفرینی ای تولید نکرده بود و از تجربه کافی در این زمینه برخودار نبود.

با همه این ها، گوریلا گیمز تمام ریسک و خطرات و عواقب احتمالی عدم موفقیت IP جدید خود یعنی Horizon Zero Dawn را به تن خرید و در نهایت، عنوان نقش آفرینی فوق العاده و فراموش نشدنی را به دست دارندگان کنسول پلی استیشن 4 رساند که در سال های اخیر از کمتر بازی های نقش آفرینی سراغ داریم. هورایزن زیرو دان در تمامی زمینه ها از جمله گیم پلی، داستان، موسیقی و صداگذاری و غیره بی نقص بوده و حتی فراتر از انتظارات شما نیز عمل می کند.

داستان بازی Horizon Zero Dawn حوادث هزاران سال پس از زندگی امروزی بشر را روایت می کند. زمانی که ربات های غول پیکر تمدن کنونی انسان ها را به کلی نابود کرده اند و هیچ اطلاعاتی از گذشته و تمدن های قدیمی بشر در دسترس نیست. حال در این میان، شخصیت دوست داشتنی بازی به نام «الوی» که او هم از گذشته اطلاعی ندارد و حتی هیچ چیزی از پدر و مادر و خانواده خود نمی داند، در دوران کودکی اش به صورت تصادفی دستگاه عجیب و غریبی پیدا می کند که به کمک آن می تواند تصاویر هولوگرافیک سه بعدی تمدن قدیمی انسان را مشاهده کند. همین دستگاه جرقه آغاز یک ماجراجویی جذاب و نفس گیر را برای این شخصیت محبوب ما روشن می کند! او به کمک آن قصد دارد انسان های هم دوره خود را از دست ربات های غول پیکر نجات دهد و از راز پشت و پرده ربات ها و شکست انسان در برابر طبیعت سر در بیاورد.

جدا از ایده بی نظیر سازندگان و روایت داستان فراموش نشدنی، محیط بازی نیز آنقدر زیبا و با جزئیات بالا طراحی شده که در نگاه های اول شما را به خود خیره خواهد کرد. به لطف آب و هوای پویا و دینامیکی، محیط بازی با درخش، طلوع و غروب آفتاب زیبایی خود را تکمیل می کند و لحظات به یادماندنی ای را برای شما به همراه می آورد.

البته این همه تمجدید و تحسین بدان معنا نیست که بازی پرطرفدار Horizon Zero Dawn کاملا بی عیب و نقص است. اگرچه گوریلا گیمز سال ها مشغول ساخت و توسعه این عنوان ویدیویی بوده و وقت زیادی را صرف رفع مشکلات بازی کرده است، اما بازی کماکان با مشکلات ریز و کوچکی دست و پنجه نرم می کند. البته غلو سازی این مشکلات کوچک بازی دور از انصاف است چرا که استودیوی گوریلا گیمز تا همین جای کار هم وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده و نمی توان هیچگونه خللی در کار آن ها وارد کرد.

4. بازی Persona 5

  • استودیوی سازنده: P-Studio
  • شرکت ناشر: دیپ سیلور و Atlus USA
  • پلتفرم: پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4
  • تاریخ انتشار: 15 فروردین ماه سال 96 (4 آوریل سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 93 از 100
  • جوایز: بهترین بازی نقش آفرینی سال در رویداد The Game Award 2017

بر هچیکس پوشیده نیست که صنعت بازی های ویدیویی مدیون چشم بادامی های ژاپنی است. با تمام جرات می توان گفت که شرکت های پرآوازه ژاپنی از جمله سونی و نینتندو نقش مهمی را در زمینه سخت افزار این صنعت پرمخاطب ایفا کرده اند و با ساخت و عرضه کنسول های متنوع، باعث پیشرفت دنیای بازی های ویدیویی شده اند. نکته جالب اینجا است که بازی سازان و توسعه دهندگان ژاپنی از جمله استودیوی P-Studio نیز دست کمی از شرکت های ذکر شده ندارند و همواره آن ها را در رشد و شکوفایی صنعت گیم یاری کرده اند.

اگر کمی با صنعت گیم و بازی های ویدیویی غربی و شرقی آشنا باشید، حتما اطلاع دارید که سبک بازی های چشم بادامی ها با سایر عناوین ویدیویی مطرح جهان کاملا متفاوت بوده که این موضوع نشان دهنده تفاوت ملموس سلیقه غربی ها و شرقی ها است. یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین و در عین حال قدیمی ترین سبک بازی ها در ژاپن JRPG (نقش آفرینی ژاپنی) نام دارد که بیشتر از هر سبک محبوب دیگری مورد توجه و استقبال چشم بادامی ها قرار می گیرد.

اگرچه در چند سال اخیر بازی های JRPG به دلیل عملکرد نسبتا پایین در زمینه روایت داستانی و طراحی محیط بصری و نبود گیم پلی جذاب و هیجان انگیز محبوبیت اولیه خود را چه در ژاپن و چه در سایر کشورهای دنیا از دست داده اند، اما استودیوی P-Studio با ساخت بازی ویدیویی پرسونا 5 به دنبال تغییر این روند ناامیده کننده بود که نهایتا با عرضه این عنوان، به اهداف و چشم انداز خود رسید. عنوان Persona 5 به دلیل ترکیب داستان عالی و گیم پلی سرگرم کننده، خود را از سایر بازی های JRPG و حتی نسخه های پیشین سری خود نیز جدا کرده و روح تازه ای به سبک نقش آفرینی ژاپنی دمیده است.

در دنیای امروزی، همیشه شاهد حضور عده ای از اشخاص هستیم که پس از کسب قدرت و جایگاه مورد نظر به زور گویی عادت می کنند و با پیشبرد اهداف و سیاست های نادرست خود، روح پاک را با روحی ظالم و ستم کار عوض می کنند. داستان بازی پرسونا 5 نیز بر روی این مشکل بزرگ بشرها تمرکز کرده و وضعیت برخورد اجتماعی، جنایت های بیش از حد و تصمیمات سرسختانه و نا به جای کنونی برخی جوامع را به تصویر می کشد.

بازی پرسونا 5 روایتگر داستان گروهی از دانش آموزان دبیرستانی مدرسه شوجین توکیو به نام Phantom Thieves of Hearts است که با مشکلات بدبینی و اتهام های بزرگ دست و پنجه نرم می کنند و پس از مدتی به نیروی ویژه و منحصر به فرد خود یعنی پرسونا پی می برند. شخصیت اصلی بازی به دلیل تلاش برای نجات یک فرد مظلوم از دست ماموران دولتی، از سمت والدین و جامعه طرد می شود و ناچارا باید دوره جدید زندگی خود را در گروهی به نام Phantom Thieves of Hearts آغاز و سپری کند. هر یک از افراد این گروه اگرچه مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده اند، اما بنا به دلایل مختلفی مورد بدبینی های مردم قرار گرفته اند و از سوی قدرتمندان نیز محکوم شده و برچسب جامعه ستیز و خلاف کار به آن ها زده اند. حال این گروه باید برای خطاهای کوچک خود به بزرگ ترها جواب پس بدهند و مورد خشم آن ها قرار گیرند. اما به نظر شما، این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟

در کنار داستان درگیرکننده و شخصیت پردازی فوق العاده، گیم پلی پرسونا 5 و سیستم مبارزه نوبتی، این عنوان ویدیویی را به یک شاهکار به تمام عیاری تبدیل می کند که هرگز گذر زمان را احساس نمی کنید و ساعت ها مشغول تجربه بازی خواهید بود. همچنین، Persona 5 از نظر محتوا بسیار غنی است و گیم پلی آن بیش از 100 ساعت به طول می انجامد که در آن با شخصیت های دوست داشتنی و انسان های مختلف با عقاید و اندیشه های متفاوت آشنا می شوید.

بازی Persona 5 را می توان ناجی سبک JRPG و یکی از بهترین عناوین ویدیویی نقش آفرینی ژاپنی در سال اخیر دانست که به نوبه خود تاثیر مستقیمی روی طرز فکر مخاطب می گذارد و بازیکنان را برای مدت طولانی سرگرم می کند. درصورتی که خاطره خوبی با بازی های JRPG نداشته و رغبت چندانی هم به تجربه آن ها ندارید، بی شک عنوان ویدیویی پرسونا 5 نظر شما را به کلی تغییر می دهد و شما را به خود و داستان بی نظیرش علاقه مند می کند.

3. بازی Super Mario Odyssey

  • استودیوی سازنده: Nintendo EPD
  • شرکت ناشر: نینتندو
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: 5 آبان ماه سال 96 (27 اکتبر سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 97 از 100
  • جوایز: بهترین بازی خانوادگی سال در رویداد The Game Award 2017

یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه بازی سازان برای ساخت و توسعه یک دنباله ویدیویی، نبود ایده خلاقانه، ناب و جدید و تغییر و تحول اساسی است که این معضل پس از انتشار چند نسخه ابتدایی گریبانگیر اغلب آن ها می شود. اما جالب است بدانید با وجود اینکه قدمت سری محبوب و پرطرفدار ماریو به بیش از 40 سال می رسد و این مجموعه یکی از قدیمی ترین بازی های ویدیویی صنعت گیم به شمار می رود، اما سازندگان آن هرگز با چنین مشکلاتی مواجه نشده اند و همواره با ارائه ایده های خارق العاده، شاهکار جدید دیگری را از ماجراجویی های شخصیت دوست داشتنی ماریو یا همان قارچ خور قدیمی خودمان به دست طرفداران و بازیکنان می رساند.

البته فراموش نکنید که توسعه یک دنباله آن هم به مدت بیش از چهل سال کار بسیار دشواری است چرا که در صورت سهل انکاری سازندگان و عدم ارائه یک شاهکار دیگر، اعتبار این مجموعه پرمخاطب و محبوب به کلی از بین می رود و عملا تلاش برای بازگشت محبوبیت اولیه کار تقریبا بی فایده ای است.

این در حالی است که بازی جدید Super Mario Odyssey بر خلاف این قواعد، با اعتماد به نفس بیشتری به عرصه بازی های ویدیویی بازگشته و پرچم کنسول جدید نینتندو سوییچ را به کمک بازی هایی نظیر The Legend of Zelda Breath of the Wild بالا نگه داشته است. بدون شک، این عنوان یک نسخه عالی و بی نقص از این مجموعه محسوب می شود که تجربه منحصر به فردی و فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد.

مانند همیشه، داستان بازی مجموعه ماریو به ربودن پرنسس پیچ توسط باوزر و نجات وی توسط قارچ خور مشهور خلاصه می شود. این داستان ساده و در عین حال جذاب، به لطف گیم پلی خارق العاده و محیط های متنوع آنقدر زیبا روایت می شود که بدون تردید شما را برای مدت طولانی میخکوب می کند! در بازی سوپر ماریو ادیسه، شخصیت شرور و منفی همیشگی یعنی باوزر این بار قصد دارد که با پرنسس ازدواج و مراسم عروسی دیدنی را برگزار کند در طول تاریخ به ثبت برسد. بدین ترتیب، باوزر به همراه پرنسس به سرزمین های گوناگون و جدیدی سفر می کند تا با ارزش ترین شی آن منطقه را به سرقت ببرد و از آن در مراسم ازدواج استفاده کند. از طرف دیگر، ماریو محبوب و دوست داشتنی نیز این بار تک و تنها و بدون هیچ دوست و آشنایی به دنبال نجات پرنسس پیچ است تا او را از دست باوزر شرور خلاص کند.

محیط ها و سرزمین های متنوع بازی Super Mario Odyssey آنقدر دقیق و زیبا طراحی شده اند که در دقایق اولیه ورود به آن ها، محو زیبایی و جلوه های بصری خواهید داشت. اما هنر سازندگان تنها به طراحی محیط های خیره کننده و ارائه داستان ساده محدود نمی شود، بلکه استفاده از ایده های ناب لذت و هیجان تجربه یک بازی ویدیویی کلاسیک، نوستالژی و مدرن بر روی کنسول جدید سوییچ را دو چندان کرده است.

این بار کلاه سحرآمیزی به نام Cappy شخصیت محبوب ما را در این مسیر و ماجراجویی پر فراز و نشیب همراهی می کند. اگرچه ایده استفاده از این کلاه در ابتدا بازخوردهای منفی زیادی را به همراه داشت، اما هم اکنون «کپی» یکی از نقاط قوت و مثبت بازی سوپر ماریو ادیسه تلقی می شود. با وجود این کلاه، دیگر نیازی به پرش های مداوم برای جمع آوری سکه و آیتم های مختلف نیست و حتی جهت نابودی دشمنان و ایجاد موانع برای پرش نیز می توانید از کپی کمک بگیرید. Super Mario Odyssey بار دیگر ثابت کرد که کیفیت و جذابیت سری ماریو نه تنها با گذر زمان کاهش نمی یابد، بلکه روز به روز قوی تر از قبل ظاهر شده و فراتر از انتظارات عمل می کند.

2. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

  • استودیوی سازنده: PUBG Corporation
  • شرکت ناشر: PUBG Corporation
  • پلتفرم: رایانه شخصی ویندوزی و ایکس باکس وان
  • تاریخ انتشار: 29 آذر ماه سال 96 (20 دسامبر سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 85 از 100
  • جوایز: بهترین بازی چند نفره آنلاین سال در رویداد The Game Award 2017

برای آنکه یک بازی ویدیویی جدید به سرعت در میان بازیکنان محبوب شود و در فاصله کوتاه مورد توجه و استقبال گیمرها قرار گیرد، باید مکانیزم های مختلف آن از جمله گیم پلی، داستان، موسیقی، طراحی محیط و گرافیک و غیره دست به دست هم دهند تا یک نوع هماهنگی میان آن ها به وجود آید و هر کدام در سطح مطلوب و خوبی قرار گیرند. اما این موضوع برای بازی های ویدیویی چند نفره و آنلاین کمی متفاوت تر است. تفاوت از این جهت که در این بازی ها بخش گیم پلی حرف اول را می زد و سایر مکانیزم ها از جمله داستان از اهمیت کمتری برخودار هستند.

تاکنون بازی های ویدیویی چند نفره آنلاین توسط شرکت ها و استودیوی های نامدار زیادی تحت شعارهای گوناگونی پا به عرصه صنعت گیم گذاشتند که برخی از آن ها به دلیل گیم پلی هیجان انگیز نظر بازیکنان را به خود جلب کرده و برخی دیگر نیز بنا به دلایلی با شکست مواجه شدند. شعار عمده عناوین ویدیویی آنلاین همکاری گروهی است و بیشتر بر روی تعامل و همکاری هم تیمی ها تمرکز کرده اند. اما در این میان، گاها بازی هایی با شعار «بکش تا زنده بمانی» مشاهده می شوند که همکاری تیمی برایشان چندان تعریف نشده و تک تک بازیکنان را به چالش های به مراتب سخت تری دعوت می کند.

بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds یکی از پرحاشیه ترین، درگیرکننده ترین و بهترین بازی های سال 2017 به شمار می رود که با شعار «بکش تا زنده بمانی» و سبک بتل رویال پا به میادین رقابت گذاشته و به دلیل محبوبیت بیش از اندازه و رکورد شکنی های پی در پی و باورنکردنی، این روزها دست بازی های پرطرفداری از جمله Dota 2، رینبو سیکس سیج، کانتر استریک گلوبال افنسیو، GTA V و غیره را از پشت بسته و تمامی بازی سازان و شرکت های بازی ساز حرفه ای و مشهور جهان را متحیر کرده است.

PUBG به همه ثابت کرد که حتی یک بازی ویدیویی ناقص هم می تواند فراتر از عناوین ویدیویی کامل و مشهور و صد البته رایگان همچون Dota 2 عمل کند. فقط کافی است گیم پلی بازی آنقدر غنی، پرمحتوا، هیجان انگیز و به یادماندنی باشد تا آنچنان تاثیری روی بازیکنان و گیمرها بگذارد که آن ها را برای ساعات طولانی میخکوب کند.

ماجرا عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds از این قرار است که در هر بازی شما به همراه 99 بازیکن دیگر توسط هواپیما وارد یک جزیره نسبتا بزرگی می شوید. به محض فرود آمدن در این جزیره، باید سلاح و مهمات خود را پیدا کنید، در مکان مناسبی مخفی شوید و برای حفط جان خود، به آرامی سایر بازیکنان را نابود کنید. در این میان، سازندگان برای افزایش هیجان بازی از ترفند بسیار جالب و خلاقانه ای استفاده کرده اند! این ایده چیزی نیست جز کاهش تدریجی محدوده نقشه! به عبارت دیگر، به مرور زمان محدوده نقشه کوچک تر و کوچک تر می شود تا رقابت و تنش بازمانده ها برای حفظ جان و بقا بیشتر شده و بازیکنان یکدیگر را به چالش سخت تری دعوت کنند.

برای موفقیت و حفظ جان، باید به هر قیمتی که شده از خود محافظت کرده و از قانون سازگاری با طبیعت و محیط استفاده کنید تا تنها بازمانده این نبرد بی رحم باشید. فراموش نکنید که از 100 بازیکن، 99 نفر بازنده و تنها یک نفر برنده بازی خواهد بود. حال که به مرور زمان تعداد بازمانده ها کمتر و کمتر می شود، استرس و تپش قلب تمام وجود شما را فرا می گیرد که نهایتا لحظات خاطره انگیز و به یادماندنی را برای شما به ثبت می رساند.

البته با وجود اینکه تمامی رکوردشکنی ها و موفقیت های PUBG مربوط به نسخه دسترسی زودهنگام و فاز بتا بوده و کمتر از یک ماه از انتشار نسخه نهایی آن بر روی پلتفرم رایانه شخصی ویندوزی می گذرد، اما نسخه کامل و نهایی هم کاملا بی عیب و نقص نیست و بازی کماکان با مشکلات و باگ های ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کند. با همه این ها، PlayerUnknown’s Battlegrounds در سبک بتل رویال خارق العاده و بهترین است!

1. بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • استودیوی سازنده: Nintendo EPD
  • شرکت ناشر: نینتندو
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: 13 اسفند ماه سال 96 (3 مارس سال میلادی 2017)
  • میانگین امتیازات: 97 از 100
  • جوایز: مورد انتظارترین بازی سال میلادی 2016، بهترین بازی سال، بهترین بازی اکشن ماجراجویی و بهترین طراحی در رویداد The Game Award 2016 – 2017

اینکه بگوییم بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild یک بازی کاملا بی عیب و نقص است و از نظر داستان، گیم پلی، طراحی محیط بصری، موسیقی و شخصیت پردازی فراتر از یک بازی ویدیویی عمل کرده، شاید در وهله اول اغراق آمیز به نظر برسد. اما جالب اینجا است که هرگز نمی توان در وصف این عنوان ویدیویی خارق العاده غلو گویی کرد؛ چرا که نسخه جدید افسانه زلدا یک شاهکار به معنی واقعی است و بدون هیچ شک و شبهه ای، از تمام جنبه ها لیاقت و شایستگی بهترین بازی سال 2017 را دارد.

مجموعه افسانه زلدا از لحاظ قدمت دست کمی از مجموعه پرطرفدار سوپر ماریو ندارد و بیش از 32 سال همراه گیمرهای کنسول نینتندو بوده است. با وجود اینکه تا به امروز نسخه های متعدد زیادی از این سری خارق العاده منتشر شده، اما افسانه زلدا همواره ایده های تازه و تحسین برانگیزی برای ارائه دارد و هر لحظه قادر است که انقلابی دیگری در صنعت گیم و بازی سازی به پا کند.

داستان بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild بازهم حول پرنسس از خود گذشته «زلدا» و یار وفادار و دلیرش «لینک» می چرخد. این بار، شخصیت شجاع و دلیر «لینک» از خواب صد ساله بیدار شده و متاسفانه حافظه خود را به کلی از دست داده است. حال که هیچ خبری از پرنسس زلدا نیست و توسط شخصیت منفی بازی یعنی Ganon ربوده شده، لینک تنها امید سرزمین هایرول است. لینک با تلاش بسیار سرانجام پرنسس را به خاطر می آورد و زمانی از اوضاع و اهداف شوم گئون مطلع می شود، به کمک یارای با وفایش لحظه ای در نجات وی درنگ نمی کند.

مجموعه افسانه زلدا تنها به داستان درگیرکننده خود نمی نازد، بلکه مکانیزم های گوناگون از گیم پلی دیوانه کننده گرفته تا موسیقی حماسی آن طوری با هم هماهنگ هستند که هر مخاطب و بازیکن را مبهوت خود می کند. طراحی جهان بازی هم به نوبه خود حرفی برای گفتن ندارد و زمانی که از تنش ها و مبارزه با Ganon خسته شوید، شما را به یک محیط آرام، سرسبز و چشم نواز در زیر تلالو نور خورشید دعوت می کند تا به دور از دغدغه، کمی از محیط خارق العاده بازی لذت ببرید. ضمن آنکه عوامل طبیعی از جمله باد، باران شدید، رعد و برق و طوفان به طور واقع گریانه و طبیعی طراحی شده اند، تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد لینک و دشمنان شما می گذارد و مبارزات و دسترسی به برخی مکان را سخت تر و گاها غیرممکن می سازد.

از آنجا بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild دنباله نسخه های قبلی مجموعه افسانه زلدا است، شاید با خود فکر کنید که تجربه این نسخه مستلزم تجربه نسخه های قبلی این سری است. با اینکه نمی توان منکر ارتباط Breath of the Wild با نسخه های قبلی شد، اما هنر سازندگان بار دیگر در خلق ماهرانه ماجراجویی جدید فرد دلیر داستان ما پیدا است که لینک را به سرعت به قهرمان و شخصیت دوست داشتنی شما تبدیل می کند. بنابراین، اگر تا به امروز موفق به تجربه بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild نشده اید، حتی ثانیه و دقیقه ها را هم از دست ندهید و بهترین بازی سال 2017 را تجربه کنید تا بیشتر از قبل با مفهوم یک بازی کامل و بی نقص آشنا شوید.

در پایان این مقاله، فراموش نکنید که نام بهترین بازی های سال 2017 از دیدگاه خودتان را با ما و دیگر کاربران  به اشتراک بگذارید.( سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید