کشف سیاره فراخورشیدی جدید در دیسک کهکشان راه شیری

shutterstock_784412809-780x390.jpg

سیاره فراخورشیدی جدید در دیسک کهکشان راه شیری پیدا شده است

با استفاده از تکنیک های میکرولنسینگ ، یک تیم بین المللی از ستاره شناسان ، دنیای جدید و دوردست را کشف کردند. سیاره فراخورشیدی ، OGLE-2018-BLG-0799Lb شناسایی شده است و به دور یک ستاره کوتوله کم جرم می چرخد. میکرولنز روش مفیدی برای تشخیص دنیای بیگانه در دیسک کهکشانی داخلی و برآمدگی است ، جایی که یافتن سیارات با روش های دیگر دشوار است. 

 

برآمدگی کهکشان در درجه اول از ستاره های قدیمی تشکیل شده است که در مدارهای کشیده حرکت می کنند. جمعیت برآمدگی معمولی در کهکشان راه شیری  غول های قرمز ، کوتوله های قرمز ، ابرنواخترهای نوع II ، متغیرهای RR Lyrae ، خوشه های کروی هستند .

 

روش microlensing با استفاده از ستاره های موجود در پس زمینه به عنوان روشنایی ، تشخیص اجسام دور را تسهیل می کند. اگر ستاره ای در مقابل ستاره دیگری حرکت کند ، نور یک ستاره دور با نیروی جاذبه یک ستاره نزدیکتر منحرف می شود و نور یک ستاره دورتر افزایش می یابد. میکرولنز به نور ستارگان میزبان بستگی ندارد. بنابراین ، محققان می توانند سیارات را تشخیص دهند حتی اگر ستاره های اصلی پیدا نشوند.

 

 

سیاره OGLE-2018-BLG-0799 با استفاده از آزمایش های عدسی گرانشی نوری OGLE در ماه مه 2018 کشف شد . OGLE یک پروژه نجومی لهستانی است که در دانشگاه ورشو مستقر است و به دنبال ماده تاریک و سیارات فراخورشیدی است. از یک تلسکوپ 1.3 متری در رصدخانه Las Campanas در شیلی استفاده می کند.

 

اخترشناسان همکاری OGLE و سازمان های دیگر با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا OGLE-2018-BLG-0799 را پیگیری کردند. آنها در طی مشاهدات خود ، یک سیاره بزرگ جدید را کشف کردند که در حال چرخش دور یک ستاره کوتوله است.

newsubsaturn.jpg
OGLE-2018-BLG-0799Lb: نمای نزدیک از سیگنال سیاره ای. اعتبار: OGLE.


جرم سیاره عجیب و غریب تازه کشف شده تقریباً 22/0 برابر جرم مشتری است که به محققان این امکان را داده است که آن را به عنوان سیاره ای با جرم زیر کیوان طبقه بندی کنند. این سیاره دور یک ستاره کوتوله با جرم تقریباً ۰ 0.0 ۰۸ جرم خورشیدی می چرخد ​​، فاصله آن با میزبان ۱ 27 ۲ A AU است. این سیستم کشف شده در حدود 14400 سال نوری از زمین و در دیسک راه شیری واقع شده است. OGLE-2018-BLG-0799Lb تنها دومین سیاره است که به دور یک کوتوله با جرم بسیار کم می چرخد ​​و توسط اسپیتزر شناسایی شده است.

 

با این حال ، اخترشناسان تأکید می کنند ، به دلیل سیستماتیک بودن نور سنجی تلسکوپ اسپیتزر ، برای نتیجه گیری قطعی در مورد خصوصیات سیستم خیلی زود است. طبق این مطالعه ، در اندازه گیری اختلاف منظر ابهام وجود دارد و بنابراین ، ممکن است میزبان این سیستم یک ستاره بزرگ تر باشد و در دورتر از برجستگی کهکشانی قرار داشته باشد ، بیش از آنچه که فرض شده است.بنابراین ، محققان برای از بین بردن همه عدم قطعیت ها ، مطالعات بیشتری در مورد سیستم ، به ویژه اندازه گیری اپتیک تطبیقی ، پیشنهاد می دهند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید