10 سریع ترین خودرو 1900 تا 2018

سریع ترین خودرو 1900 تا 2018

 

سریع ترین خودرو از 1900 تا 2018

سال جاری مصادف با نودمین سالگرد تأسیس نخستین سازمان رسمی تست و آزمایش خودروهای عرضه شده به بازار است. در این گونه سازمان ها بیش از هر چیز دیگری هدف این است که خودروهای روز را مورد آزمایش ها و بررسی های گوناگون قرار داده و کارکرد آن را از تمامی جنبه ها مد نظر قرار دهند. بیشترین سرعتی که با خودرو می توان به آن دست یافت، یکی از آزمایش های اصلی ای است که برای هر خودرو در نظر گرفته می شود.

در سال 1928 بود که برای نخستین بار سرعت خودرو 207 متر بر ساعت به نام خودرویی به ثبت رسید و از این حیث رکورددار شد و این سرعت، بدل به بیشترین سرعتی شد که از زمان شکل گیری صنعت ساخت خودرو، توسط بشر قابل دسترسی بوده است.

البته از آن زمان تا کنون صنعت ساخت خودرو با پیشرفت چشم گیری روبه رو بوده است و اگر از توان مالی کافی برخوردار باشید، کافی است وارد یک فروشگاه و یا نمایشگاه اتومبیل شده و اقدام به خرید یکی از خودروهای اسپورت مدل جدید کنید. برای نمونه می توان از مدل کانتیننتال جی تی دبلیو 12 یاد کرد که بدون دردسر چندان زیادی به سرعت یاد شده خواهد رسید.

اخیرا نگاه دقیقی به رکوردهای موجود از سریع ترین خودرو ثبت شده در هر دهه شده است و از هر دهه سریع ترین خودرو که در بازار قابل دسترسی بوده است، انتخاب شده است. در این مقاله هم مطلب اصلی در مورد همین سریع ترین خودروهای هر دهه است و قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم.
نخستین خودرویی که در مقاله عنوان شده است مربوط به دهه 1900 می شود و از آن زمان به بعد، دهه به دهه پیش می رویم تا به سریع ترین خودرو  در 2018  خودرو کونیگزگ آگرا RS که گرانترین خودرو هم هست، برسیم. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیقتری در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

 

1900: مرسدس سیمپلکس 60 اچ پی

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 73 متر بر ساعت (معادل با 117 کیلومتر بر ساعت)/ Mercedes Simplex 60 HP
نخستین خودروهایی که برای ساختشان از موتورهای درون سوز (با نام احتراق داخلی هم شناخته می شوند، به انگلیسی: internal combustion engines، به اختصار ICE) نه، چندان قدرتمند بوده و نه، چندان قابل اتکا. به همین خاطر از سال 1885 که مدل پتنت موتورواگن بنز روانه بازار شد تا چندین سال آینده شرکت های خودرو سازی آن زمان برای تأمین قدرت مورد نیاز مدل های مختلف خود به جای نفت، از قدرت بخار استفاده می کردند. در دهه 1890، سریع ترین سرعت ثبت شده توسط یک خودرو به مدل استنلی تعلق داشت که در ماساچوست ساخته می شد و همانگونه که پیشتر عنوان شد، برای تأمین قدرت آن از بخار استفاده می شد. سرعت به دست رسیده توسط این خودرو سی و پنج متر بر ساعت بود (حال آن که خودروی دوم در لیست سریع ترین ها بنز بود که سرعت حداکثرش تنها ده متر بر ساعت بود).

اما طولی نکشید که موتورهای درون سوز پیشرفت چشم گیری پیدا کردند و در سال 1903 بود که مدل مرسدس سیمپلکس 60 اچ پی روانه بازار شد و موتور 60 اچ پی خود توانسته به سرعت قابل توجه هفتاد و سه متر بر ساعت دست یابد. برای ساخت این موتور جدید، موتور چهار سیلندری به کار گرفته شده بر روی مدل 9293 سی سی برداشته شد و تغییراتی بر روی آن صورت گرفت و حاصل این تغییرات، موتور قدرتمند 60 اچ پی بود. در سال 1904 نیز بهبودهای تازه ای برای این مدل در نظر گفته شد و با این بهبودها حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن به نود و هفت متر بر ساعت افزایش یافت.

 

1910: آسترو دیملر پریسن هنری

 سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 85 متر بر ساعت (معادل با 137 کیلومتر بر ساعت)، Austro Daimler Prince Henry
موتوری که بر روی مدل آسترو دیملر به کار گرفته شد 5714 سی سی نام داشت که موتوری بود چهار سیلندری با قدرتی معادل با نود و پنج اسب بخار. نام فردی که این موتور را طراحی کرد، فردیناند پورش بود و به واسطه سرعت قابل ملاحظه ای که در آن زمان توانست برای آسترو دیملر به ارمغان بیاورد، به سرعت محبوبیت و شهرت قابل توجهی در میان سازندگان و دیگر فعالان صنعت خودروسازی پیدا کرد.

 

 

1920: دوئسنبرگ مدل جی

 سرعت ثبت شده توسط این خودرو: صد و نوزده متر بر ساعت (معادل با 192 کیلومتر بر ساعت)/ Duesenberg Model J
به هنگام پیشبرد فرایندهای مربوط به طراحی و تولید این خودرو، بنا بر آن شد که در آن از موتور تازه طراحی شده 6900 سی سی استفاده شود که قدرت قابل توجهی معادل با 265 اسب بخار داشت. علاوه بر حداکثر سرعت صد و نوزده متر بر ثانیه ای که به سرعت شهرت و محبوبیت ویژه ای برای دوئسنبرگ مدلی جی به همراه آورد، برای ساخت این خودرو از تکنولوژی های دیگری هم استفاده شده بود، از جمله: دو پدال مجزا برای کنترل کلاچ خودرو، پمپ های سوخت الکتریکی و مکانیکی، و سیستم هیدرولیکی که برای ترمز خودرو در نظر گرفته شده بود و این گونه نوآوری ها در کنار هم سبب شدند دوئسنبرگ نام و نشانی برای خود به هم بزند. در کل طول مدت زمانی که این خودرو روانه بازار می شود و فرایند طراحی و تولید آن ادامه داشت، روی هم رفته چیزی حدود چهارصد و سی عدد از آن تولید شد.

 

 

1930: دوئسنبرگ مدل اس جی

 سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 140 متر بر ساعت (معادل با 225 کیلومتر بر ساعت)/ Duesenberg Model SJ
این دهه مصادف بود با زمانی که از لحاظ اقتصادی فشار نسبتا زیادی متوجه صنایع گوناگون شده بود و در کنار این مسئله، شرکت خودرو سازی دوئسنبرگ، به واسطه عرضه خودروهای نسبتا خوبی که یکی از آن ها در مورد پیش عنوان شدند، دیگر نیاز چندانی به تحمل ریسک در این دوران بد اقتصادی نبود، با این حال، این گونه مسائل نتوانستند سد راه مسئولان این شرکت شوند و در سال 1932 بود که یک نسخه کاملا بهبود یافته از مدل جی خود را با نام مدل اس جی روانه بازار کردند. موتور جدید به کار گرفته شده بر روی مدل اس جی، قدرتی معادل با سیصد و بیست اسب بخار داشت و دنده دوم خودرو برای رساندن سرعت آن به 104 متر بر ساعت کفایت می کرد. البته این مشهورترین خودروی آمریکایی ساخته شده در میانه دو جنگ جهانی، شاید لیاقت سرنوشت بهتری را داشت، چرا که تنها دو ماه پس از عرضه رسمی مدل اس جی به بازار بود که مدیر مسئول و صاحب اصلی این شرکت ساخت خودرو، آقای فرد دوئسنبرگ، در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد و در نهایت هم، افسردگی حاصل از این اتفاق ناخوشایند سبب شد تا در سال 1937 به طور کلی فعالیت های این شرکت خودرو سازی پایان گیرد.

تنها سی و شش عدد از مدل اس جی ساخته و روانه بازار شد. یک مدل کوتاه تر و بسیار کمیاب نیز از این خودرو وجود داشت که با نام اس اس جی شناخته می شد و گری کوپر، بازیگر مشهور سینما صاحب آن بود. او در سال 2018 این خودروی خود را با قیمتی معادل با هجده میلیون دلار آمریکا به فروش رساند و از حیث گران ترین خودروی به فروش رسیده تا کنون رکورددار شد.

 

 

1940:جگوار اکس کا 120

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 133 متر بر ساعت (معادل با 214 کیلومتر بر ساعت)/ Jaguar XK 120
جگوار اکس کا، برای نخستین بار در سال 1948 و در نمایشگاه خودروی لندن در معرض نمایش عموم قرار گرفت و با سرعتی باور نکردنی محبوبیت یافت. در این خودرو از موتوری با قدرت 162 اسب بخار بهره گرفته شده بود و اکس کا، نخستین مدلی بود که توسط شرکت خودرو سازی جگوار و پس از جنگ روانه بازار می شد. موتوری به نام 3441 سی سی برای ساخت مدل های پیشین شرکت خودرو سازی جگوار به کار گرفته می شد و مسئولان این شرکت اقدام به بهبود و به روز کردن اساسی این موتور کرده و در نهایت از موتور جدید خود در مدل اکس کا بهره گرفتند. در سال 1949 و در اوستند بود که رکورد صد و سی و سه متر بر ساعت با مدل اکس کا به ثبت رسید. تا سال 1953 که فرایند طراحی و تولید این خودرو ادامه داشت، 12045 عدد از آن روانه بازار شده و به فروش رسیدند.

 

1950: مرسدس بنز 300 اس ال

 سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 152 متر بر ساعت (245 کیلومتر بر ساعت)/ Mercedes Benz 300 SL
بر خلاف باور رایج در میان عامه مردم، مدل 300 اس الی نخستین خودرویی نبود که در آن به طور کلی برای تأمین قدرت از سوخت استفاده شد و این رکورد متعلق به مدل گولیاث جی پی هفتصد کمتر شناخته شده ای است که پیش از مدل 300 اس ال روانه بازار شد. 300 اس ال، به خاطر طراحی منحصر به فرد و باله مانند درهایش به سرعت بدل به خودرویی بسیاری محبوب در میان ستارگان سینما شد و این مسئله شهرت چشم گیری برای خودرو به ارمغان آورد.  علاوه بر این طراحی منحصر به فرد بدنه خودرو، در کنار حالت جواهر مانند سپرهای آن و دیگر مشخصه های این چنینی هم کم از طراحی درهای خودرو نداشتند. به طور کلی، پس از آن که کشورهای قاره اروپا، به خصوص آلمان، به واسطه تأثیر پذیری از جنگ جهانی در شرایط بسیار بدی به سر می بردند، به گونه ای عرضه این مدل سبب بازیابی توان و امید مردم این کشورها شد.

 

 

1960: لامبورگینی میورا

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 175 متر بر ساعت (معادل با 282 کیلومتر بر ساعت)/ Lamborghini Miura
ارتفاع نسبتا کم خودرو از زمین، پهنای قابل توجه آن، طراحی منحصر به فرد خودرو و در نهایت قدرت بسیار زیاد آن همگی دست به دست هم داده تا لامبورگینی میورا را بدل به خودرویی ماندگار کنند؛ خودرویی که پس از گذشت بالغ بر پنجاه سال از نخستین سال عرضه آن، هنوز هم نفس ها را در سینه حبس می کند. در حقیقت میورا یک فوق خودروی طراحی شده توسط لامبورگینی بود که بیش از هر چیز دیگری برای ساخت آن از سیستم های ایرودینامیک بهره گرفته شده بود. موتور به کار گرفته شده بر روی این مدل هم وی 12 نام داشت که توان تولید قدرتی معادل با 345 اسب بخار داشت.

 

 

1970: فراری 512 برلینتا باکسر

فراری 512 برلینتا باکسر

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 188 متر بر ساعت (303 کیلومتر بر ساعت)/ Ferrari 512 Berlinetta Boxer
موفقیت و شهرتی که مدل میورا برای شرکت خودرو سازی لامبورگینی به ارمغان آورد، مسئولان شرکت فراری را مجاب کرد که باید تغییری در روند کاری خود پدید آورده و رقیبی برای چنین خودروهایی طراحی کنند. اولین تلاش فراری برای ساخت چنین خودرویی 365 جی تی 4 بود که آن گونه که باید و شاید انتظار مسئولان این شرکت را برآورده نکرد. پس از آن نوبت به مدل 512 شد که در سال 1976 برای نخستین بار از آن رونمایی شد و در آن از یک موتور قدرتمند دوازده سیلندری به نام 4943 سی سی بهره گرفته شده بود (با قدرتی معادل با 335 اسب بخار).

البته با وجود آن که در نهایت حداکثر سرعت قابل دسترسی با این خودرو، 188 متر بر ساعت عنوان شد، آزمایش ها و بررسی های انجام شده بر خودرو حاکی از آن بود که عملا سرعت خودرو فراتر از 163 متر بر ساعت نمی رفت، با این حال، این مسئله چیزی از شهرت و محبوبیت مدل 512 فراری کم نکرد.

 

1980: فراری اف 40

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 201 متر بر ساعت (معادل با 323 کیلومتر بر ساعت)/ Ferrari F40
اگر تنها طراحی بیرونی و ظاهری این خودروی محبوب دهه 1980 را هم در نظر بگیریم، باید عنوان کنیم که بسیار زیبا و چشم نواز ساخته شده است، با این حال، مسئله ای که بیش از هر چیز دیگری فراری اف 40 را بر سر زبان ها انداخت، قدرت قابل ملاحظه و کارآمدی آن بود. موتور به کار گرفته شده بر روی این مدل، 2936 سی سی نام داشت، یک موتور دی هشت بسیار قدرتمند توربوشارژ که توان تولید قدرتی معادل با 471 اسب بخار داشت.

 

 

1990: مک لارن اف 1

مک لارن اف

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 201 متر بر ساعت (معادل با 323 کیلومتر بر ساعت)/ Ferrari F40
زمانی که قرار است قیمت نهایی خودرویی (البته به همراه مالیات و سایر خرج های اضافه ای که به گردن خریدار آن است) 530000 یورو باشد (معادل با 689000 دلار آمریکا) مطمئنا باید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. البته مدل اف 1 ساخت شرکت خودرو سازی مک لارن به خوبی از پس انجام این کار بر آمد و با استفاده از فیبر کربنی که برای ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار گرفت، تمامی تلاش سازندگان و طراحان مک لارن بر آن بود که فوق خودروی بسیار سریع، به هنگام رسیدن به حداکثر سرعت قابل دسترسی خود، یعنی 240 متر بر ساعت، از زمین جدا نشود و علاوه بر آن، سیستم خنک کننده خودرو به گونه ای باشد که این سرعت قابل توجه سبب داغ کردن دیگر قسمت های آن نشود. با استفاده از موتور 6064 سی سی وی دوازده بود که دست یابی به این مهم برای مسئولان مک لارن محقق شد؛ موتوری که معادل با 618 اسب بخار قدرت داشت.

اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که در همین یکی دو ساله مسئولان شرکت مک لارن قصد دارند از خودروی جدیدی پرده برداری کنند که الهام گرفته از همین مدل است و قرار است بسیار سریع باشد.

 

 

2000 تا 2009: شلبی اولتیمیت آئرو تی تی

شلبی اولتیمیت

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 256 متر بر ساعت (معادل با 412 کیلومتر بر ساعت)/ Shelby Ultimate Aero TT
در موارد پیشین راجع به دو خودروی معروف ساخت شرکت خودرو سازی دوئسنبرگ صحبت شد؛ داستان این دو خودرو، در میان سازندگان و فعالان صنعت خودرو سازی اروپا بارها دهان به دهان گشته است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته شرکت خودرو سازی شلبی در قرن حاضر، با رونمایی از مدل اولتیمیت آئرو تی تی جدید خود تا حدودی آن داستان را کمرنگ کرد و توجهات را به خود جلب کرد. طراحان و سازندگان شرکت شلبی برای ساخت این مدل جدید خود از موتوری به نام 6345 سی سی استفاده کردند؛ یک موتور فوق قدرتمند (قدرت تولیدی توسط این موتور معادل با 1183 اسب بخار است) وی هشت که پیش از آن بر مدل کوروت سی فایو از آن استفاده شده بود. البته به هنگام رانندگی با این خودرو باید جانب احتیاط را تا حدود زیادی نگه می داشتید، چرا که سیستم ترمز ای بی اس برای آن در نظر گرفته نشده بود.

زمانی که برای نخستین بار از این خودرو رونمایی شد، قیمتی معادل با 550000 دلار آمریکا (335000 یورو) برای آن در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر هم اگر کسی قادر به پیدا کردن آن در بازارها و نمایشگاه ها باشد، قیمت آن کمتر از پانصد هزار دلار آمریکا نخواهد بود.

 

 

2018: کونیگزگ آگرا RS

 کونیگزگ آگرا RS

سرعت ثبت شده توسط این خودرو: 278 متر بر ساعت (معادل با 447 کیلومتر بر ساعت)/ Koenigsegg Agera RS
معرفی مدل اولتیمیت آئرو تی تی توسط شرکت خودرو سازی شلبی در سال 2005 و جا به جا کردن رکورد بیشترین سرعت قابل دسترسی به وسیله خودرو، سبب شد تا مسئولان شرکت لامبورگینی دوباره به عرصه رقابت بازگردند و با یک مدل بهبود یافته از ویرون 16.4 سوپر اسپورت این کار را کردند: در این مدل جدید از موتوری به نام 7993 سی سی بهره گرفته شده بود؛ یک دبلیو شانزده با قدرتی معادل با 1200 اسب بخار و در نهایت سرعت قابل دسترسی با این خودرو 268 متر بر ساعت ثبت شد و رکورد را از آن خود کرد.

اما کمی بعد، رقیب غیر منتظره ای برای این فوق خودروی لامبورگینی پیدا شد و آن کونیگزگ آگرا RS ساخت کشور سوئد بود:

 

 

مشخصات فنی کونیگزگ آگرا RS

برای ساخت این خودرو از یک موتور توربو شارژ وی هشت به نام 5000 سی سی بهره گرفته شد که قدرتی معادل با 1360 اسب بخار دارد و در حال حاضر رکورد دار بیشترین سرعت خودرو قابل دسترسی توسط یک خودرو به نام کونیگزگ آگرا RS به ثبت رسیده است. البته اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که شرکت خودرو سازی نه چندان مطرح آمریکایی «هنسی» قصد دارد در آینده ای نه چندان دور و با عرضه مدل ونوم اف فایو (Venom F5) به بازار این رکورد را به نام خود ثبت کند. باید منتظر ماند و دید این ادعا تا چه اندازه رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید