مواردی که هنگام خرید تلویزیون 4K Ultra-HD نیاز به دانستن آنها دارید

در این پست مواردی که نیاز دارید تا راجع به خرید تلویزیون 4K Ultra-HD بدانید، آورده می شود.
خریدکنندگان از حراج جشنواره ها مراقب باشند: امکان دارد امسال معاملات بسیار خوبی برای مجموعه تلویزیون های 4K Ultra-HD وجود داشته باشد امادر صورتی که مراقب باشید وگرنه امکان ندارد خصوصیاتی که در یک ultra-HD واقعی بدنبالش هستید را در آنها پیدا کنید.  (سیارک
امروزه خرید تلویزیون پیچیده تر از همه چیز شده است و اگر می خواهید معامله خوبی داشته باشید (برای مثال تلویزیونی بخرید که خصوصیات خوبی داشته باشد) مطلب  این پست را بخوانید.
در اینجا مواردی آورده می شود که بهنگام خرید 4K TV از بازار حراج جشنواره ها نیاز به دانستن آنها دارید:


1. اطمینان حاصل کنید که واقعا 4K می خرید

4K یا اولترا HD رزولوشنی حدود چهار برابر 1080p (HD) TV دارد. اسکرین رزولوشن آن 2160×3840 یا p2160 در مقابل اسکرین رزولوشنی است که هنوز هم اکثر تلویزیون ها دارند و حدود p1080×1920 است. تلویزیون 4K حدود 8 میلیون پیکسل را نمایش می دهد.  
این موجب می شود تا تصویر واضح تر شود به خصوص زمانی که در صفحات بزرگتر استفاده می گردد. این تفاوت در تغییر «چگونگی» تعریف استاندارد برای کیفیت های بالاتر نیست اما چنین خصوصیتی وجود دارد. و در 4K اینکه رسانه های بیشتری منتشر شود بسیار مهم است. مدلهای جدید 4K، Xbox One مایکروسافت و کنسولهای پلی استیشن 4 ویدئویی سونی، را پشتیبانی می کنند و سایتهایی از جمله Netflix و YouTube در بسیاری از 4Kها در دسترس می باشند. وقتی به تلویزیون نزدیک تر می نشینید، 4K همه جانبه تر و واضح تر می شود.
در ازدحام معاملات روزهای تعطیل، معاملات بزرگ زیادی برای تلویزیون های 4K و 1080p خواهید دید. امکان دارد به دنبال معامله ای ارزانتر باشید. در این صورت دو بار تلویزیون را چک کرده و اطمینان حاصل کنید که واقعا یک تلویزیون 4K خرید می کنید. چیزهایی که در بازار بفروش می رسند یا در انبارها نگه داری می شوند امکان دارد چیزی شبیه سازی شده باشد. مواضب باشید در حالی که به دنبال 4K بوده اید، با خرید تلویزیون 65" p1080 به خانه باز نگشته باشید. (سیارک

2. اطمینان یابید که تلویزیون UHD Premium می باشد. چیزی کمتر از آن را قبول نکنید

بسیاری از تلویزیون های 4K به خصوص آنهایی که قبل از 2016 به بازار آمده اند، HDR ندارند. در واقع قبلا در تلویزیون های Wild West days هیچ تعهدی بر روی آنچه که بعنوان کیفیت مشخص اولترا HD می باشد، وجود نداشت. امروزه همه چیز تغییر کرده است. چرا که سازندگان تلویزیون متعهد شده اند تا با برندهای UHD Premium محصولات را تولید کنند. تلویزیون هایی که برچسب UHD Premium دارند تمامی حداقل معیارهایی را که این تولید کنندگان روی آن به توافق رسیده اند را دارند. بنا به دلایل مختلف که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد به UHD Premium علاقه مند خواهید شد. چیزی کمتر از این، تمامی خصوصیات را نداشته و در برابر تغییرات آینده انعطاف پذیر نخواهد بود.
برای UHD Premium بودن یک تلویزیون بایستی:
• رزلوشون تصویری حداقل 2160×3840 داشته باشد
• عمق رنگ 10 بیت یا بالاتر داشته باشد تا اجازه داشتن 1024 سایه از هر رنگ را بدهد (بسیاری از تلویزیون ها کمتر از 8 بیت با سایه 256 دارند).
• صفحه نمایشی که با حداقل روشنایی سیاه ها را تیره تر و سفید ها را برجسته تر می کند.
• وسعت رنگ ها یا توانایی نمایش حداقل 90 درصد از وسعت رنگی P3
• توانا در محدوده دینامیک بالا
متاسفانه همه اعضای اتحادیه UHD هنوز از علامت UHD Premium روی محصولاتشان استفاده نمی کنند. لذا بررسی وجود چنین علامتی ساده نخواهد بود. کمی بررسی محصول به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که مجموعه تلویزیون که خواهید خرید این معیار را دارد. به این معیارها دقیق تر نگاه کنید. (سیارک


3. HDR موضوع مهمی برای تصویر تلویزیون است

اطمینان حاصل کنید که تلویزیونی که می خرید آن را دارد. HDR یا بعبارتی «محدوده پویایی بالا» تصویر تلویزیون تان را تصویری افسانه ای می کند حتی باورکردنی نخواهد بود. عمق و غنای رنگی که HDR مهیا می سازد مهمتر از وضوح خود 4K هست. تلویزیون 4K جدیدی نخرید مگر اینکه از داشتن تکنولوژی HDR آن اطمینان حاصل کنید.


4. بیش از یک نوع تکنولوژی HDR در بازار وجود دارد

در حال حاضر دو استاندارد برای تکنولوژی HDR وجود دارد چرا که تکنولوژی جدید بدون رقابت معنی ندارد. اولا HDR10 وجود دارد که فرمت باز است و شرکت هایی مثل سونی و سامسونگ در تلویزیون هایشان از آن استفاده می کنند.
بعد از آن Dolby Vision وجود دارد که فرمت بسته بوده و نیازمند تراشه فیزیکی است تا در تلویزیون ساخته شود. شما با آپدیت نرم افزاری نمی توانید Dolby Vision را به تلویزیون تان اضافه کنید لذا اگر می خواهید چنین امتیازی داشته باشد از وجود آن اطمینان حاصل کنید.
سونی، شارپ و سامسونگ فعلا Dolby Vision را بهیچ وجه تولید نمی کنند. با این حال LG و Vizio هر دو HDR10 و Dolby Vision را ارائه می دهند. اگر می خواهید در مقابل رقابت های یک فرمت بر علیه فرمت دیگر انعطاف پذیر باشد، این کار حرکتی هوشمندانه خواهد بود.
از نظر رسانه ای، آمازون و Netflix از 4KHDR در هر دو فرمت وجود دارد در حالی که اولترا سرویس سونی تنها در HDR10 وجود داشته و Vudu تنها Dolby Vision را دارد (که کلا چیزهایی هستند که به آسانی تغییر می یابند)، 4K Blu-Ray، تنها در حال حاضر HDR10 می باشد.
اینکه کدامیک بهتر می باشند، سوالی بسیار سخت و پیچیده می باشد. احتمالا از HDR10 خرسند باشید اما گرفتن ال جی یا ویزیو با هر دو امکانات بد نخواهد بود. (سیارک


5. اطمینان حاصل کنید که 10 بیت می باشد

تلویزیون های قدیمی تر 8 بیت بودند و امکان این وجود نداشت که حتی نزدیک به طیف رنگی 10 بیتی که این تلویزیون ها دارند، باشند. اما 10 بیت بایستی برای مدت زمان طولانی در مقابل تحولات آتی انعطاف پذیر بوده و برای نمایش HDR واقعی ضروری می باشد.
تلویزیون های قدیمی تر 8 بیتی هستند و نمی توانند حتی نزدیک به طیف رنگی 10 بیتی که این تلویزیون ها دارند برسند. حتی 12 بیتی ها هم وجود دارند که نمایشی بهتر از آن دارند. اما ده بیتی ها بایستی برای طولانی مدت نسبت به تحولات آتی تکنولوژی انعطاف پذیری داشته و این برای نمایش HDR واقعی ضروری است. اگر مشاهده کردید که معاملات بسیار زیادی در حراج های جمعه برای مجموعه 4Kهای قدیمی وجود دارد که نه 10 بیت هستند نه HDR دارند و نه غیره، تعجب نکنید. در صورتی که قیمت های ارزان تر، تکنولوژی منسوخی داشته باشند، شما هم مجبور خواهید بود چنین تصمیمی بگیرید.


6. صفحه نمایشOLED در مقابل صفحه نمایش LED

چیزی که تلویزیون های امروزی بیشتر به کار می گیرند، LED می باشد. این صفحه نمایشی دارای نور پس زمینه ای است که می تواند روشنایی بسیار زیادی ایجاد نماید اما زمانی چنین نوری را تولید می کنند که تصویری تیره تر را نمایش می دهد. LED به سادگی نمی تواند سیاه را کاملا به خوبی نمایش دهد.
گزینه ارزشمندی که وجود دارد این است که می تواند سیاهی کاملی را ایجاد نماید گرچه با تن های روشن تر کمی تقلا دارد. برخلاف صفحه نمایش های با پس زمینه LED، صفحه نمایش های OLED بر اساس پیکسل به پیکسل نور را ایجاد می کنند. این بدان معناست که در صحنه تاریک، تمامی پیکسل های سیاه کاملا خاموش شده، و سیاه کامل بدست می آید. این کنتراست بسیار زنده تری ایجاد می کند و تصویر غنی تر می گردد اما می تواند تاخیر در روشنایی و ورودی را متحمل شود.


7. تاخیر ورودی و نرخ تجدید برای بازی های ویدئویی

صحبت کردن درباره تاخیر ورودی در مورد بازی های ویدئویی و به خصوص بازیهای ویدئویی که نیازمند رفلکس حرکتی هستند مهم می باشد. تاخیر ورودی پایین تر تلویزیون، انتقال سریع تر تصویر از کنسول بازی ویدئویی (یا دستگاه بلو- ری) به صفحه نمایش را موجب می شود. برای چشم غیر مصلح اکثر مجموعه دستگاه های مدرن تمامی تفاوتها را در این رابطه نمایش نمی دهند. اما آن، توزین ارزش بصورت تنظیم برای برخی افراد بوده و برخی تنظیمات، تاخیر ورودی پایین تری نسبت به تنظیمات دیگر دارند.
واقعیتش این است که من سهم زیادی در نرخ تجدید تنظیمات قرار می دهم. برای بازی های ویدئویی داشتن نرخ تجدید بالاتر می تواند خوب باشد اما من دریافتم که نرخ تجدید بسیار بالا تلویزیون و فیلم ها را خیلی جعلی می کند. فرض بر این است که آنها را نزدیک تر به واقعیت نگاه کنیم اما زمانی که نرخ تجدید خیلی عالی تنظیم شود در این صورت همه چیز شبیه نمایش های پر احساس تلویزیونی می شود. شما تقریبا همیشه قادر به عدم پذیرش آن در مجموعه خود یا انتخاب پیش مجموعه های متفاوت برای بازی ها و فیلم هایتان هستید که بر طبق آن بالاو پایین می کنید.


8. تلویزیون خمیده در مقابل تلویزیون تخت 

تلویزیون های خمیده موضوع مطرح بعدی در تکنولوژی تلویزیون می باشد. در حد زیادی از رده خارج شده اند. برخی خطوط تلویزیونی حتی دیگر پیشنهادش را نیز نمی دهند برای مثال سامسونگ. امسال LG تلویزیون های خمیده را حدود همان قیمت تلویزیون های تخت دارد. برخی از افراد به آن قسم هم می خورند ولی دیگران حس می کنند حیله باشد. من تلویزیون خمیده دارم اما فکر نمی کنم تصویری بهتر از تلویزیون تخت داشته باشد. بازتابانتر است با این حال من بیشتر از این موضوع فراری ام تا اینکه دوست داشته باشم. مسلما طرز فکر من این هست که بایستی تلویزیون تخت بگیرید و از تلویزیون خمیده صرفنظر کنید. (سیارک


9. برای سال 2017 چه چیزی رخ خواهد داد؟

آشکارا این یک حدس و گمان است. ما تمایل به پیش بینی اینده نداریم. با این حال می توانیم روی مزایای بیشتر شرط بندی کنیم. این انتخابی مشکل می باشد. چه موقع باید ارتقا دهید؟ چقدر باید منتظر بمانید؟ نمی دانیم که آیا OLED push از LG موفقیت کسب خواهد کرد. بنظر می رسد تلویزیون های خمیده کنار گذاشته شوند. امکان دارد 12 بیتی ها به سرعت 10 بیتی ها را تحت الشعاع قرار دهند. و تکنولوژی LED هنوز سال به سال در حال تحول و بهتر شدن می باشد. QLED یا تلویزیون های LED نقطه کوانتومی به احتمال قوی مورد مطرح بعدی خواهد بود اما بعید هست که تا چند سال آینده عنوان گردد. واقعیت این است که در صورتی که شما در این فصل تعطیلات تلویزیون می خرید، می توانید این را ببینید که برخی از خصوصیات بسیار خوب در سال 2017 اضافه شده است. بنابراین باز اگر در سال 2017 تلویزیون خرید می کنید همین مورد را برای سال 2018 هم خواهید داشت. هیچ پاسخ صریحی در اینجا وجود ندارد. خوشبختانه حداقل در سال 2016 دستورالعمل UHD Premium را داشتیم که خرید مجموعه 4K را ساده تر و امن تر نمود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ آیا تلویزیون 4K دارید یا قصد خرید آن را  دارید؟  لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    خیلی جامع و کامل بود ممنون

    1395/10/28 10:53

بیشتر بخوانید