اهمیت تاریخی تکیه درکه/تکیه سادات بازسازی می‌شود

تکیه و حسینیه درکه به لحاظ جایگاه تاریخی اهمیت بسیاری داشت که متاسفانه در آتش سوزی اخیر، بخش قابل توجهی از این تاریخ از بین رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرهای ارسالی این گونه روایت می کردند که دو خرابکار ماده آتش‌زایی را داخل تکیه درکه انداخته‌اند که ظاهرا موجب آسیب ۷۰ تا ۸۰ درصدی داخل این تکیه شده است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره این حادثه گفت: این حریق در ساعت ۱:۴۵ بامداد پنجشنبه به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و پس از آن دو ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: محل حادثه یک حسینیه یک طبقه بود که در آن یک نیم‌طبقه به صورت بالکنی وجود داشت؛ داخل این حسینیه مقداری فرش، موکت و لوازم دیگر قرار داشت و دچار حریق شده بود که به سرعت آتش‌نشانان عملیات را آغاز کرده و از گسترش حریق جلوگیری کردند.

ملکی با بیان اینکه در این حادثه کسی مصدوم نشد ادامه داد: پس از پایان عملیات و ایمن سازی محل برای بررسی علت حادثه تحویل عوامل انتظامی شد.

همچنین فرماندار شهرستان شمیرانات با بیان اینکه تصاویر دوربین های مدار بسته اطراف حسینیه درکه حاکی از حضور ۲ موتورسوار در این محدوده بوده است، گفت: وجود عامل انسانی در این حادثه محرز شده است و از سوی پلیس و سرکلانتری شمیرانات در دست بررسی است.

عزت الله خان محمدی خاطرنشان کرد: اموال داخل حسینیه از جمله فرش ها و سایر لوازم در آتش سوخته، ولی ساختمان حسینیه آسیب چندانی ندیده است.

قدمت تکیه درکه

درباره قدمت تکیه درکه روایت های مختلفی بیان می شود؛ در برخی اخبار قدمت این تکیه را از ۱۰۰ سال تا ۶۰۰ سال ذکر کرده اند، اما این تکیه به گفته تهران پژوهان، مربوط به اواخر دوران قاجار است.

علیرضا زمانی، تهران شناس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این تکیه گفت: قدیمی ترین تکیه شمال تهران، تکیه نیاوران نام دارد که به دستور ناصرالدین شاه و برای عزاداری در ماه های محرم و صفر ساخته شد و پس از آن شاهد ساخت تکیه های دیگر در دیگه محلات شمالی تهران بودیم.

وی افزود: بیشتر مردم درکه سادات هستند و ساکنان بومی آن جا از نوادگان امام زاده سیدمحمد ولی که در درکه دفن است. مردم معتقد این منطقه هر ساله در ایام محرم و صفر مراسم باشکوهی برگزار می کردند و بسیاری از آن ها به صوت و لحن خوش موصوف بودند.

زمانی ادامه داد: یکی از افسوس ها بعد از آتش سوزی در این تکیه، از بین رفتن «توق»های قدیمی بود. توق یک علم کوچک است که شاخکی اصلی دارد و چند پرده کوچک تر. این توق ها در جلوی عزاداری ها حمل می شود، هر طایفه یک توق داشت و کمله پاتوق هم از آن گرفته شده است.

وی گفت: متاسفانه در این آتش سوزی بخش قابل توجهی از تاریخ کهن عزاداری این محله بویژه فرش ها، علم ها و توق ها از بین رفته است.

حسینیه و تکیه درکه احیا می شود

در آتش سوزی اخیر تکیه، بخش قابل توجهی از میراث و هویت تاریخی یک محله از بین رفت. تکیه درکه با وجود قدمت بالا و کارکردهای متعددی که داشت برخلاف تکیه نیاوران ثبت میراث فرهنگی نبود که این موضوع خود جای سوال دارد.

اما صبح امروز محمد حسین مقیمی استاندار تهران با حضور در محله درکه ضمن بازدید از حسینیه این محله، اظهار داشت: این حسینیه در اسرع وقت نوسازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: دستورات لازم برای نوسازی این تکیه قدیمی صادر شده است.

درباره انگیزه های آتش زدن این تکیه نیز اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی متعددی شده که باید در روزهای آینده منتظر پاسخ پلیس و همچنین توضیحات سازمان میراث فرهنگی برای کوتاهی درباره این تکیه تاریخی و هویتی ماند

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید