رادیو تلسکوپ غول پیکر آرسیبو فرو ریخت

 آرسیبو

 

دبورا مارتورل (دبورا مارتورل) ، همکار انجمن هواشناسی آمریکا در این باره در توییتر گفت: سکوی رادیو تلسکوپ Arecibo بر روی بازتابنده فرو ریخت که منجر به نابودی کامل تلسکوپ شد. این رصدخانه بیش از نیم قرن کار کرد و در پایان ماه نوامبر سال جاری تعطیل شد. 

 

رادیو تلسکوپ Arecibo  به مدت 57 سال کار می کرد و قبل از راه اندازی  تلسکوپ رادیویی FAST ، بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می شد. این تلسکوپ از یک بازتابنده کروی به قطر 305 متر واقع در یک قیف  و یک سکوی متحرک 900 تنی تشکیل شده است که با استفاده از کابلهای فلزی چند رشته ای متصل به سه برج بتونی در بالای آنتن معلق است. آرسیبو هم یونوسفر زمین و هم تابش سطح اجرام کوچک و سیارات منظومه شمسی را مطالعه می کرد و همچنین سحابی ها و کهکشان های دور را رصد می کرد.

 

در آگوست سال جاری ، یکی از کابل های کمکی  از محل اتصال خارج شد  و در ماه نوامبر یکی از اصلی ترین کابل های پشتیبانی کننده سکوها پاره شد . بررسی وضعیت تلسکوپ نشان داد که طراحی آن ناپایدار است و تعمیرات برای کارمندان خطرناک است و پس از آن تصمیم به بستن رصدخانه گرفته شد.


انتظار می رفت که دوباره وضعیت آنتن توسط متخصصانی که طرحی برای تخریب کنترل شده تلسکوپ تهیه می کنند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. با این حال ، صبح روز اول دسامبر ، کابل های باقیمانده تحمل نکردند و سکو روی بازتابنده فرو ریخت ، در حالی که کارکنان رصدخانه آسیب ندیدند.

 

از این تلسکوپ برای ردیابی سیارک های موجود در مسیر زمین ، انجام تحقیقاتی که منجر به دریافت جایزه نوبل شده و تعیین احتمال بالقوه قابل سکونت بودن یک سیاره استفاده شده است. همچنین به عنوان یک محل آموزش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خدمت می کرد و سالانه حدود 90،000 بازدید کننده داشت.

 

 آرسیبو
تلسکوپ فضایی در سال 2006 ، سپس با پیشرفت خسارت در سال 2020. عکس: ریکاردو آردوانگو / خبرگزاری فرانسه

 
آبل مندز ، استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه پورتوریکو در آرسیبو که از این تلسکوپ برای تحقیق استفاده کرده است ، گفت: "من از آن دسته دانشجویانی هستم که در جوانی از آن دیدن کرده و الهام گرفته ام." "جهان بدون رصدخانه از دست می رود ، اما پورتوریکو حتی بیشتر از این باخته است  ."

 

وی آخرین بار در تاریخ 6 آگوست از تلسکوپ استفاده کرد ، درست چند روز قبل از پاره شدن کابل کمکی. بنیاد ملی علوم ، صاحب رصدخانه ای که توسط دانشگاه فلوریدا مرکزی اداره می شود ، گفت خدمه ای که پس از حادثه اول این سازه را ارزیابی کردند ، تشخیص دادند که کابلهای باقیمانده می توانند وزن اضافی را تحمل کنند.اما در 6 نوامبر کابل دیگری خراب شد.

 

دانشمندان از این تلسکوپ برای مطالعه تپ اخترها برای شناسایی امواج گرانشی و همچنین جستجوی هیدروژن خنثی استفاده کرده اند که می تواند نحوه شکل گیری برخی ساختارهای کیهانی را آشکار کند. حدود 250 دانشمند در سراسر جهان هنگام بستن رصدخانه در ماه آگوست از آن استفاده می کردند ، از جمله مندز ، که در حال مطالعه ستاره ها برای کشف سیارات قابل سکونت بود.

وی گفت: "من در تلاش برای بهبودی هستم." "من هنوز خیلی تحت تأثیر قرار گرفته ام."

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید