المپیک سیاسی، چه کسی مقصر است سامسونگ یا کمیته بین المللی المپیک؟

شرکت سامسونگ اعلام کرده است که تصمیم به توزیع رایگان  چهار هزار  دستگاه تلفن همراه  جدید گلکسی نوت 8 را بین ورزشکاران شرکت کننده در المپیک زمستانی دارد، اما این " حاتم بخشی " سامسونگ شامل حال ورزشکاران ایران و کره شمالی نمی شود . این تصمیم به خاطر تحریمهای بین المللی این دو کشور در سازمان ملل گرفته شد.

این خبر خیلی زود در فضای مجازی کشور پخش شد و مطابق معمول اولین واکنش، ابراز نفرت و انزجاز هموطنانمان از شرکت چند ملیتی سامسونگ بود . و البته هشتگی با عنوان #تحریم-سامسونگ هم  کم و بیش در فضای مجازی راه افتاده بود

  وزارت خارجه کشورمان به این موضوع عکس العمل نشان داد و سفیر کره جنوبی در ایران را فراخواند و از او توضیح خواستند. آقای ظریف وزیر امور خارجه هم در فضای مجازی اعلام کردند که اگر سامسونگ بابت این حرکت غیر اخلاقی و مغایر با روح ورزش عذرخواهی نکند گوشی سامسونگ  S8 خود را عوض می کند. ایسنا هم به واسطه  یک منبع آگاه از آقای آذری جهرمی  وزیر ارتباطات و فن آوری نقل کردند که  چنانچه این شرکت تا پایان امروز عذرخواهی رسمی نکند بحث عدم ثبت گوشیهای سامسونگ را در کارگروه مربوطه مطرح و از ورود این برند به کشور جلوگیری خواهند کرد.

آقای صالحی امیری وزیر محترم ورزش هم در اقدامی عجیب دستور خرید گوشی برای ورزشکارانمان در المپیک زمستانی را صادر کرد هرچند که این گوشیها حاوی تمام اطلاعات لازم برای ورزشکاران در طول دوره مسابقات است و ویژه مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ2018 طراحی شده اند

در این بین شرکت الجی الکترونیکس هم در یک اقدام هوشمندانه تبلیغاتی اعلام کرده که به ورزشکاران ایرانی یک دستگاه گوشی پرچمدار V30+ و یک دستگاه تلوزیون OLED اهدا خواهد کرد.

فارغ از هیاهوی ایجاد شده کسی این سوال را نپرسید که آیا واقعا سامسونگ مقصر این  اقدام است یا خیر؟

سامسونگ در همان ساعات ابتدایی این جنجال اعلام کرد که صرفا اسپانسر مسابقات است و برای همه ورزشکاران گوشی تهیه کرده است و این گوشیها را در اختیار کمیته برگزاری مسابقات قرار داده است و اطلاعی از نحوه پخش و سیاستهای کمیته بین المللی المپیک ندارد. بهرام رادان هم  طی یک توییت در فضای مجازی خبر از پیگیری موضوع داد و صحبتهای  مسئولان سامسونگ را تایید کرد. در آخر سخنگوی سامسونگ در مصاحبه با رویتر بار دیگر بر این موضوع که هیچ دخالتی در پخش هدایای تهیه شده نداشته تاکید کرد.   سامسونگ طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد:

" با اینکه دخالتی در روند بررسی کمیته بین المللی المپیک  برای تحویل این گوشیها به ورزشکاران ایرانی نداشته اما برای جلوگیری از هرگونه سوتفاهم  بصورت فعال اطلاعات لازم را در اختیار این کمیته قرار داده است و اکنون خوشحالیم که میشنویم  که کمیته بین المللی المپیک نهایتا به این تصمیم رسیده است که گوشی ویژه المپیک پیونگ چانگ را در اختیار ورزشکاران ایرانی هم قرار دهد "

 

درآمد سامسونگ سال گذشته 173 میلیارد دلار بوده است !

سامسونگ یک شرکت چند ملیتی است که نگاهی به فعالیتهای اقتصادی و موفقیتهایش در چند سال اخیر کافیست تا بفهمیم این شرکت هر کاری را بلد نباشد اصول تجارت و احترام به تمام ملتها را خوب می دانند

چرا که آنها به هر کشوری به چشم یک بازار هدف نگاه می کنند

 

درآخر این نکته را اضافه کنم که که  سامسونگ حتی برای ورزشکاران کره شمالی هم گوشی را تهیه و دراختیار کمیته مسابقات قرا داده است.  البته ورزشکاران کره شمالی در طول مسابقات از گوشیها استفاده میکنند و بعد از اتمام مسابقات گوشیها را در اختیار کمیته المپیک قرار می دهند چرا که  فارغ از بحث تحریم های کره شمالی ، وارد کردن  تلفن همراه به کره شمالی جرم است . هر چند که به عنوان مثال چوب اسکی و کلاه این مسابقات هم بعد از اتمام مسابقات از ورزشکاران کره شمالی پس گرفته میشود. لباس و گرمکن  ورزشی رسمی مسابقات هم که توسط شرکت نایکی آمریکا تولید شده است در اختیار ورزشکاران کره شمالی قرار نمی گیرد.

به هر حال با وجود همه شعارهای زیبایی که در خصوص عدم دخالت سیاست و رنگ و نژاد در ورزش داده میشود متاسفانه سیاست در همه جا حرف اول را میزند حتی در المپیک ‍!

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید