پیروزی پرسپولیس مقابل السد

پرسپولیس ایران با برد ارزشمندی که مقابل السد قطر، در خانه حریف قدرتمند خود به دست آورد، از همیشه به رؤیای رسیدن به فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا نزدیک تر شده است. بازی پرسپولیس مقابل السد که در قطر برگزار شد، بسیار درگیرانه و فیزیکی بود و در نهایت هم با نتیجه یک بر صفر به سود مهمان قطری ها به پایان رسید. سرمربی پرتغالی کارکشته السد قطر، ژزوالدو فریرا در مصاحبه ای که پس از پایان بازی با اصحاب رسانه داشت، عنوان کرده بود که بازی شان در دوحه بی شباهت به «مسابقه کشتی» نبوده است.

پرسپولیسی ها این بار هم پیروزی ارزشمند خود را بیش از هر چیز دیگری به بازی خوب مهاجم خود، علی علیپور مدیون بودند. دقیقه هشتاد و ششم بازی بود که دروازه بان السد، سعد الشیب، در محوطه جریمه علی علیپور را سرنگون کرد و پنالتی ای به حریف خود تقدیم کرد. در نهایت هم این خود علیپور بود که با یک ضربه نه چندان مطمئن دروازه حریف قطری را در خانه خود شان گشود. علیپور ضربه خود را روانه سمت چپ دروازه بان کرد و با این که سعد الشیب جهت توپ را تشخیص داد و به سمت آن شیرجه زد (حتی دست اش تماسی هم با توپ داشت) قادر به جلوگیری از گل شدن توپ نبود.

پس از اعلام ضربه پنالتی توسط داور سریلانکایی بازی، دیلان پررا، بازیکنان السد به شدت به این تصمیم داور اعتراض نشان داده و به سمت او هجمه آوردند، با این حال، این گونه اعتراض ها نتوانست تغییری بر سرنوشت شوم قطری ها پدید آورد و نه تنها پنالتی اعلام شد که دروازه بان السد به خاطر خطایی که انجام داده بود با کارت زرد جریمه شد.

از ابتدای بازی کاملا مشخص بود که تاکتیک پرسپولیس برای بازی در خانه حریف، بیش از هر چیز دیگری این بود که از باز شدن دروازه شان جلوگیری کنند و تمرکز بازیکنان بیشتر متمرکز بر این مسئله بود (به خصوص که کمال کامیابی نیا، هافبک دفاعی اصلی این تیم هم به دلیل دو اخطاره شدن بازی را از دست داده بود) و تعداد حملات به مراتب کمتری را بر دروازه حریف قطری خود تدارک دیدند و بیشتر چشم به زد حملات داشتند. این بازی تدافعی پرسپولیس سبب شده بود تا درگیری ها افزایش پیدا کنند و بعضا شاهد چند تکل نسبتا خشن از آن ها بودیم، که البته قصد داشتند با این گونه حرکات نشان دهند که به هیچ عنوان مقابل حریف قدرتمند شان کوتاه نخواهند آمد. این استراتژی به کار گرفته شده توسط پرسپولیسی ها به خوبی جواب داد چرا که نه تنها مهاجم الجزایری خطرناک السد، بغداد بونجاح در طول بازی کمتر صاحب موقعیت شد، که از سوی دیگر اکرم عفیف نیز نتوانست به روال سابق خود بازیکنان را پشت سر گذاشته و به محوطه جریمه برسد و بیشتر حرکات او در همان ابتدا با دفاع سرسختانه پرسپولیسی ها رو به رو می شد.

بغداد بونجاح الجزایری در حال حاضر با دوازده گلی که در این دور از مسابقات به ثمر رسانده است، آقای گل لیگ قهرمانان آسیا است و عملکردی فوق العاده در خط حمله السد نشان داده است، با این حال، در این مسابقه او حتی نتوانست یک شوت خطرناک در چهار چوب باشد. پرسپولیسی ها بیش از هر چیز دیگری این مطلب را مدیون مدافع و کاپیتان با تجربه خود، سید جلال حسینی بودند که عملکرد فوق العاده ای در خط دفاعی داشت. البته السد در این بازی به هیچ عنوان نمایش ضعیفی نداشت و نزدیک به شصت و شش درصد از مالکیت توپ در اختیار آن ها بود، بنا بر این به خاطر شکستی که متحمل شدند، تنها باید خود را سرزنش کنند که چرا نتوانستند از این مالکیت بیشتر خود بهره بگیرند و موقعیت سازی کنند. در دقیقه چهل و سوم بازی هم یک موقعیت بسیار خوب برای اکرم عفیف فراهم شد و این شانس در اختیار او قرار گرفت تا السد را پیش بیندازد و روحیه تیم را بهتر کند، با این حال ضربه اش چندان از قدرت کافی برخوردار نبود و دروازه بان پرسپولیس، علیرضا بیرانوند که در طول نود دقیقه این بازی تمرکز و دقت بالایی از خود نشان داد، قادر به دفع ضربه اکرم بود. پس از این صحنه و در نیمه دوم بازی نیز در صحنه ای بحث بر انگیز، زمانی که علیرضا بیرانوند توپ را برای زدن ضربه به هوا انداخت، اکرم عفیف توپ را از او قاپید و وارد دروازه کرد که البته داور در این صحنه گل را مردود اعلام کرد.

فریرا، سرمربی السد به هیچ عنوان از عملکرد پرسپولیسی ها و شیوه بازی ای که در پیش گرفته بودند رضایت نداشت. این سرمربی پرتغالی در مصاحبه ای که داشت عنوان کرد: «بازی در مقابل این تیم ایرانی، بسیار سخت و دشوار است. سبک بازی آن ها بیش از آن که به فوتبال شباهت داشته باشد، شبیه به کشتی بود. در طول بازی ما تمام تلاش خود را به کار بستیم و جنگنده بازی کردیم، اما متأسفانه به نتیجه مقبول دست نیافتیم. با این حال هنوز هم همه چیز به پایان نرسیده است و دیگر چاره ای جز پیروزی در بازی برگشت برای مان باقی نمانده است. البته که ما بهتر از هر کس دیگری می دانیم عملی کردن این مسئله و پیروزی در ورزشگاه آزادی به هیچ عنوان کار ساده ای نخواهد بود، اما عزم خود را جزم خواهیم کرد تا به این پیروزی سرنوشت ساز دست یابیم.

بازی برگشت السد مقابل پرسپولیس در تاریخ بیست و سوم اکتبر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید