آیا LTE برای بازی آنلاین مناسب است؟

امروز استفاده از اینترنت بی سیم در انواع مختلف وایمکس یا LTE بسیار متداول است. برای انجام بازی آنلاین یا چند نفره مهمترین نکته کیفیت این ارتباط است.

در بازی آنلاین سرعت رفت و برگشت اطلاعات به سرور مهمتر از سرعت دانلود از اینترنت است. زمان رفت و برگشت اطلاعات به سرور را اصطلاحا Ping می گویند. یعنی هرچه سرور دورتر باشد این زمان بیشتر است و شما اتفاقات را با تاخیر خواهید دید.

Ping یا زمان پاسخ سرور به شما ملاکی برای کیفیت ارتباط با آن سرور است. هرچقدر پینگ پایین تر باشد شما اتفاقات بازی را زودتر خواهید دید. منظور از اتفاقات بازی، مثلا در بازی Battlefield 4 و در هنگام تیراندازی اگر دو بازیکن همزمان شلیک کنند. گلوله بازیکنی که پینگ یا Jitter کمتری دارد زودتر به حریف اصابت خواهد کرد. Jitter مانند پینگ یک معیار برای رسیدن اطلاعات به سرور است. دقت کنید در Jitter فقط اطلاعات به سرور می رسد و نیازی به پاسخ سرور نیست.

حداکثر پینگ قابل قبول برای بازی آنلاین حدود 100 میلی ثانیه است. عدد بالای 150 نشان دهنده Lag یا تاخیر زیاد است. البته هرچقدر این عدد پایین تر باشد کیفیت بازی بهتر خواهد بود. در شبکه های داخلی (Local Network) بسته به کیفیت سخت افزار پینگ نزدیک صفر است.

به عنوان جمع بندی تا اینجا داشتن پینگ پایین مزیت است ولی پینگ رابطه مستقیم با فاصله دارد و نمی توان مثلا با خرید تجهیزات بهتر پینگ را کاهش داد. این مورد کاملا صحیح است. پینگ قابل کاهش نیست ولی تجهیزات نامناسب باعث افزایش پینگ خواهند شد. مودم های نامرغوبی که داغ می کنند. مثلا اگر همزمان با بازی شما یک نفر به صورت wifi به مودم وصل شود پردازنده مودم درگیر رمزنگاری شده و پینگ شما به شدت بالا خواهد رفت.

بعد از بررسی موارد اولیه حالا نوبت به پرسش اصلی است، "آیا LTE برای بازی آنلاین مناسب است؟"

LTE یک روش ارتباط بی سیم است. کیفیت ارتباط های بی سیم رابطه مستقیم با پوشش آنتن شبکه در موقعیت شما دارند. شرایط قبلی پینگ نیز کاملا پابرجاست، فاصله و کیفیت سخت افراز و ....

یکی از مشکلات اصلی ارتباط های بی سیم از جمله LTE پایدار نبودن ارتباط است، اگر به تنظیمات مودم مراجعه کنید تغییر سیگنال را مشاهده می کنید. به تنظیمات مودم خود مراجعه کنید بخش Link Quality یا SINR0 عددی است که کیفیت ارتباط را مشخص می کند. این عدد باید بالای 11 باشد، در غیر این صورت ارتباط شما ضعیف خواهد بود. چند دقیقه به این گزینه دقت کنید. متوجه تغییر مداوم این عدد خواهید شد.

برای مثال در برخی موارد 14 یا 15 و حتی 2 یا 3، بله در مرورکردن صفحات اینترنت، اینستاگرام یا تلگرام حتی دانلود هیچ مشکلی نیست ولی در بازی همین افت سیگنال یعنی Lag یا تاخیر و هر تاخیر منجر به از دست رفتن روند بازی خواهد شد.

چرا قدرت سیگنال LTE ثابت نیست؟ با فرض ثابت بودن جای مودم، زمانی از روز که بازی می کنید بسیار مهم است. در ساعات کاری سیگنال های انواع شبکه های باعث تداخل در LTE می شود. اگر در نیمه شب تست کنید سیگنال بسیار پایدار تر از ساعات روز است.

جدا از همه موارد بالا هزینه استفاده از LTE نیز بسیار بیشتر از ADSL است. برای بازی آنلاین استفاده از ADSL توصیه می شود. اولا ارتباط شما فقط به فاصله از سرور بستگی دارد. نگرانی از وزش باد و بدی آب و هوا و ... ندارید. اگر پینگ شما روی ADSL عدد 100 باشد دیگر فرقی ندارد صبح باشد یا شب، هر وقت بخواهید می توانید بازی کنید.

توجه داشته باشید پینگ پایدار 120 روی ADSL از 50 ناپایدار روی LTE بهتر است.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید