اعتراض به جریمه رانندگی

همیشه قبض جریمه را تا حداقل یک سال نگه دارید، ممکن است بعدا لازم شود. برای اعتراض به جریمه رانندگی باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • جریمه دوربین قابل اعتراض نیست. جریمه دوربین شامل، دوربین تقاطع مربوط به چراغ راهنمایی، مثلا جریمه رد کردن چراغ قرمز، جریمه وارد شدن به حریم خط عابر پیاده پشت چراغ که توسط دوربین ثبت می شود. جریمه سرعت غیر مجاز که توسط دوربین در بزرگراه و آزادراه ثبت شده باشد. جریمه سرعت توسط دوربین پلیس قابل اعتراض است.
  • فقط یکبار حق اعتراض به جریمه را دارید. اگر اعتراض شما نتیجه ای نداشت که معمولا ندارد دیگر نمی توانید اعتراض کنید.
  • 60 روز فرصت دارید به جریمه اعتراض کنید. اگر تا 60 روز مراجعه نکنید، اعتراض شما پیگیری نخواهد شد.

برای اعتراض باید دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید و صورت وضعیت خلافی خودرو را بگیرید. پلیس + 10 برای هر صفحه هزینه دریافت می کند، از همان دفتر پلیس + 10 فرم مربوط به اعتراض را دریافت کنید و فرم را مطابق صورت وضعیت خلافی خود تکمیل کنید. هزینه ای مجدد بابت هر مورد اعتراض گرفته می شود.

معمولا ظرف 24 ساعت نتیجه مشخص می شود. البته پیامکی فرستاده نمی شود و شما باید با در دست داشتن رسید اعتراض خود مجددا به دفتر پلیس + 10 مراجعه کنید و روال کار را پیگیری کنید.

اگر در این مرحله به نتیجه نرسیدید میتوانید به واحد رسیدگی پلیس راهور ناجا مراجعه کنید. توجه داشته باشید اول باید از طریق پلیس + 10 شکایت کنید تا با در دست داشتن مدارک بتوانید به واحد رسیدگی پلیس راهور ناجا مراجعه کنید. در واحد رسیدگی پلیس راهور ناجا موضوع دوباره بررسی می شود. اگر در این مرحله نیز نتوانستید به نتیجه برسید دیگر راهی وجود ندارد و باید جریمه را پرداخت کنید.

 

انواع جریمه

  • جریمه تسلیمی، وقتی توسط مامور راهنمایی و رانندگی متوقف و جریمه می شوید.
  • جریمه دوربین، توسط دوربین های سرعت سنج یا دوربین تقاطع جریمه می شوید.
  • جریمه الصاقی، بیشتر جریمه های پارک ممنوع از نوع الصاقی است، مامور در زمان عدم حضور شما خودرو را جریمه کرده است و معمولا برگ جریمه را زیر برف پاک گذاشته است.

دقت کنید جریمه های تسلیمی 2 برابر می شود. اگر جریمه را ظرف 2 ماه از تاریخ آن پرداخت نکنید مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. البته اگر جریمه تسلیمی شما 2 برابر شد بهتر است تا زمان هایی که پلیس طی طرح های مختلف جریمه ها را می بخشد صبر کنید تا با همان مبلغ اولیه بتوانید جریمه خود را پرداخت کنید.

 

حداکثر جریمه رانندگی

هر خودرو با حداکثر یک میلیون تومان جریمه می تواند به حرکت خود ادامه دهد ولی اگر بیشتر از 1 میلیون تومان جریمه رانندگی داشته باشید پلیس خودرو شما را به پارکینگ منتقل می کند. به اصطلاح خودرو را می خواباند تا شما جریمه خود را به صورت کامل پرداخت کنید و تسویه حساب کنید. برای جلوگیری از خواباندن خودرو بهتر است به صورت دوره ای از سایت rahvar120.ir خلافی خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید مبلغ جریمه شما کمتر از 1 میلیون تومان باشد. 

 

توصیه رانندگی

  • با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه نخواهید شد. 
  • اگر به هر دلیل خلافی مرتکب شدید باید عواقب آن را نیز بپذیرید. به قول معروف هرکی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه.
  • همیشه مدارک خودرو شامل کارت ماشین و بیمه و گواهینامه خود را همراه داشته باشید. ممکن است خلافی هم نکرده باشید ولی لازم باشد مدارک شما چک شود. برای مثال در صحنه تصادف اولین مورد موارد هر دو طرف توسط پلیس چک می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام