مراحل فروش خودرو دست دوم

خودرو های دست‌دوم غالبا توسط دلال‌ها معامله شده و معامله با دلال‌ها دارای ایرادی بزرگ می باشد: خرید و فروش خودرو به این شیوه، وکالتی می باشد. بنابراین، اگر برای خرید از دلال‌ ها نکات پی آمده را درنظر نداشته باشید، ممکن است کلاه بزرگی سرتان بگذارند.

روند معامله خودرو دست‌ دوم به گونه‌ای می باشد که برای یک معامله قانونی و قابل اعتماد باید تمام آن‌ها را مرحله به مرحله انجام بدهید.

- اولین گام  برگه تأیید سلامت فنی از کار‌شناسان مستقر در مراکز خرید و فروش خودرو دست‌دوم می باشد.. پس از آن باید حتما برای معامله‌تان یک قولنامه کتبی نوشته و بخشی از هزینه خودرو را به فروشنده پرداخت نمایید تا سایر مراحل تعویض پلاک و انتقال سند انجام گیرد.

- در مرحله بعدی که انتقال قطعی سند صورت می گیرد، باید فروشنده یک سری مدارک را به شما تحویل بدهد و با او تسویه نمایید. در این‌جا برخی از نکات مهم در خرید خودرو دست‌دوم آورده شده است.

1- قولنامه :
تحت هیچ شرایطی قبول نکنید که پولی را بدون قولنامه کتبی به  حساب فروشنده واریز نمایید حتی اگر فروشنده به شما قول وکالت محضری بدهد،باز هم  این کار را نکنید زیرا وکالت محضری از نظر قانونی پرداخت وجه خرید را تضمین نمی نماید و فروشنده قادر خواهد بود ادعا کندکه شما به او پولی نداده اید. علاوه بر این اگر وکالتنامه به صورت بلاعزل تنظیم نگردد، فروشنده قادربه پس گرفتن وکالت می باشد. و از نظر قانون او مالک خودرو می باشد.(سیارک)

2-مشخصات را چک کنید:
هنگام تنظیم قولنامه شماره شاسی خودرو و مدارک آن را با اطلاعات مندرج در قولنامه چک نمایید. بعضی از فروشندگان خودروی دیگری را به نمایش می گذارند و هنگام تنظیم قولنامه مشخصات یک خودرو معیوب یا مشکل‌دار را در قولنامه وارد می کنند.

3-کمترین ودیعه را پرداخت نمایید:
اگر تا پای قرارداد رفته‌اید و هنوز مردد هستید یا درباره سلامت فنی خودرو شک دارید  کمترین مبلغ ممکن را پرداخت نمایید. این موضوع باعث می شودد تا در صورت فسخ معامله، خسارت کمتری دیده یا در صورت مواجه  با دردسر، ضرر کمتری ببینید.

4-مدارک لازم برای تعویض پلاک:
مدارکی که باید هنگام تعویض پلاک به همراه خود ببرید  شامل این موارد می شود: اصل اسناد هویت مانند شناسنامه و کارت‌ملی، کارت خودرو، برگ تسویه‌حساب جرایم راهنمایی و رانندگی که فروشنده باید آن را تسویه نماید و به خریدار بدهد، نشانی دقیق پستی و کدپستی خریدار، اگر متولد شهری به جز محل سکونت می باشید، باید مدرک اثبات سکونت در شهری راکه در آن معامله صورت می گیرد، به همراه ببرید. مدارک مورد قبول دفترچه بیمه‌درمانی یا سند ملکی یا اجاره‌نامه می باشد.

5-سند را انتقال دهید:
بعد از آن‌که تعویض پلاک  را انجام دادید، برگ‌سبز خودرو به شما تحویل می گردد اما این برگ به معنای مالکیت قطعی شما بر خودرو نمی باشد و باید هرچه زود‌تر برای تنظیم سند قطعی به محضر مراجعه کنید. در محضر، برگ‌سبز خودرو، اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت‌ملی، برگ تسویه عوارض شهرداری (که پرداخت آن به عهده فروشنده می باشد )و قولنامه خودرو را ، همراه داشته باشید.. در محضر فروشنده از شما باقیمانده پول خرید خودرو را می گیرد و در ازای آن برگ تسویه عوارض و کارت‌سوخت را به خریدار تسلیم و برگه انتقال سند به خریدار را امضا می‌نماید. این مرحله آخرین مرحله معامله قانونی خودرو می باشد و سند خودرو به صورت رسمی به نام شما در آمده است.
بعضی از هزینه‌های تشریفات قانونی مانند کارمزد محضردار یا هزینه تنظیم قولنامه به عهده فروشنده می باشدو هزینه‌های تعویض پلاک به عهده خریدار می باشد. البته طی سال‌های اخیر میان راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد درباره تنظیم سند خودرو اختلاف‌نظر پیش آمده است. بنابراین پلیس معتقد است که برگ‌سبز خودرو سند نهایی خودرو می باشد و دیگر نیازی به محضرنمی باشد ولی سازمان ثبت تأکید دارد که سند خودرو باید در محضر تنظیم گردد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید