حیوانات بسیار باهوش تر از آن چه ما تصور می‌کنیم هستند

(سیارک)  : کدام گونه، باهوش ترین گونه در دنیاست؟ انسان، گونه ای است که در نگاه اول ممکن است فکر کنید با هوش ترین باشد اما واقعیت بسیار پیچیده تر است.
فرانس د وال، نخستی شناس دانشگاه اموری، کتاب جدیدی با عنوان « آیا هوش ما در حدی است که بتوانیم درک کنیم حیوانات تا چه حد باهوشند؟»، به چاپ رسانده است. و در آن کتاب صد ها مثال از هوش شگفت انگیز گونه های غیر انسانس آورده است. در خیلی از مثال ها حیوانات باهوش تر از ما به نظر می‌رسیدند.


برای مثال، شامپانزه ها به راحتی در عمل به یاد آوردن مجموعه ای از اعدادی که در یک لحظه ی کوتاه نمایش داده شده اند، بهتر از انسان عمل می‌کنند.
اختاپوس ها می‌توانند یاد بگیرند که سرِ بطری دارویی را که کودک ایمن است و اکثر انسان ها نمی‌توانند به تنهایی از آن سر در بیاورند، باز کنند.
از میان حیواناتی که در بین انسان ها زندگی می کنند، سگ ها و گاو ها می توانند (نشانه هایی در) زبان بدن را که ما انسان ها تشخیص نمی دهیم، تشخیص دهند.
خیلی از گونه ها کارهایی انجام می دهند که ما حتی نمی توانیم تصورش را بکنیم. مثلاً خفاش ها که با سویابی پژواکی، فضا را می شناسند، پرندگان که مکانیزم پیچیده ی پرواز و فرود را درک می کنند، و کنه ها که نزدیک بودن پستانداران را با بوی اسید بوتیریک تشخیص می دهند.
در واقع، نحوه ی عملکرد هر گونه ای متناسب با نیاز های آن گونه است و این مسئله باعث می‌شود مقایسه ی هوش گونه های مختلف، بیهوده به نظر برسد.
د وال می‌نویسد: منصفانه نیست که از سنجاب توقع داشته باشیم که بتواند تا 10 بشمارد زیرا سنجاب در زندگی اش هیچ نیازی به چنین چیزی ندارد.


سنجاب ها و بعضی پرندگان در زمینه ی دوباره پیدا کردن میوه های مغزدار بسیار خوب عمل می کنند. و این که انسان ها به هیچ وجه در این مورد به سنجاب ها و فندق شکن ها نمی‌رسند ما حتی فراموش می‌کنیم ماشین را کجا پارک کرده ایم- اصلاً مهم نیست چون انسان ها برخلاف حیواناتی که که باید در یخبندان زمستان در جنگل زندگی کنند، نیازی به چنین حافظه ای ندارند.
زمانی که انسان ها تلاش کردند تا توانایی شناختی حیوانات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، گرایش به این پیش فرض داشتند که انسان به طور قطع باهوش ترین گونه است و به خاطر همین پیش فرض نتایج آزمایشات را دستکاری کرده اند.
د وال مفصلاً درباره ی سابقه ی در دسترس این رشته بحث کرده و از آزمایشاتی می‌گوید که در آن محققان به اشتباه نتیجه گرفته اند که نخستی های غیر انسانی چهره ها را تشخیص نمی‌دهند و فیل ها نمی توانند از ابزار استفاده کنند و انعکاس را تشخیص دهند.
او به مجموعه آزمایش های شناختی ناقصی اشاره می کند که به برتری زیادی برای نوزاد انسان نسبت به نوزاد ایپ قائل هستند.
او تست های هوش گرفته شده از سگ ها را به این خاطر که تنها تمرکزشان بر این است که کدام نژاد دستور ها را بهتر اطاعت می‌کنند، نقد کرده است و نواقص بی شمار دیگری که در این زمینه وجود دارد را بیان می‌کند. در بعضی حالت ها، چیزی که جالب توجه است، شباهت زیاد دیگر گونه ها به انسان است.


شامپانزه ها که 99% دی ان ای‌شان مانند انسان است را در نظر بگیرید. د وال درباره ی شامپانزه ی ماده ای به نام کویف توضیح می دهد که یاد گرفته است به یک نوزاد شامپانزه با شیشه، شیر بدهد و زمانی که نوزاد نیاز به آروغزدن دارد، شیشه را عقب بکشد.
شگفت انگیز تر این است که هر وقت میخواهند کویف را به جایگاه جدایی برای غذا دادن ببرند، کویف ابتدا به دیدن برترین نر گروه( رئیس)، برترین ماده و سایر دوستانش می‌رود. اگر خواب باشند آنها را بیدار می کند و عملی شبیه به بوسه ی خداحافظی انجام می دهد.
د وال درباره شامپانزه ی جوانی توضیح می دهد که به اندازه ای باهوش بود که گریپ فروت هایی را که قایم کرده بود را هنگامی که در جمع نرهای بزرگ بود آشکار نکرد تا زمانی که تنها شود  و بتواند به تنهایی بخورد.
گراند، شامپانزه ی دیگری است که زمانی که نمی توانست موزی که از سقف آویزان بود را بگیرد، بی حرکت می نشست تا ایده ی جدیدی به ذهنش برسد و شروع به انجام تکنیک جدیدش کند. مثلاً چوب ها را به هم وصل می کرد تا ابزار بلند تری بسازد و یا جعبه ها را روی هم می چید تا بتواند از آن ها بالا برود.
شامپانزه ها در این اعمالشان سطوحی از توانایی شناختی که به پیچیدگی انسان است را بروز می دهند.
مواردی هم وجود دارند که تفکر شامپانزه از تفکر انسان بهتر عمل می کند؛ مثلاً به یاد آوری از حافظه ی کوتاه مدت و برخی آگاهی های اجتماعی.
د وال می نویسد ما در ابتدای دوره ی علمی جدیدی هستیم که که در آن به پیچیدگی توانایی های شناختی حیوانات پی برده می شود.د وال می نویسد، هر هفته یافته های جدیدی درباره ی پیچیدگی توانایی های شناختی حیوانات، همراه ویدیو های مربوط به آن ها که ثابتشان می کند، ارائه می شوند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام