بارش شهاب جوزا (Geminid)

بهترین راه برای پایان دادن به سال 2016

 (سیارک) : ماه گذشته جهان شکسته شدن رکورد ابر ماه را تجربه کرد، زمانی که ماه به نزدیک ترین فاصله اش به زمین از ژانویه سال 1948 رسید. این نزدیک ترین ماه کامل در قرن 21 بوده است و دیگر تا 25 نوامبر 2034 به این نزدیکی نخواهد شد.

در حالی که ابر ماه عملا نزدیک بود چیز دیگری هم وجود داشت که قبل از به پایان رسیدن سال ما را به جوش و خروش وادارد و همزمان با یکی از بهترین بارش های شهاب در سال بود. اگر این واقعیت موجب شده که زنگ های خطر برایتان به صدا درآید باید گفت  که شما مشخصا یک ناظر آسمان دو آتشه هستید، زیرا یک ماه روشن کامل معمولا با یک بارش شهاب عالی قاطی نمی شود، با این حساب که تابش مهتاب اضافی بارش شهاب ها را کمرنگ خواهد کرد.

اما بارش شهاب جوزا (Geminid)یک بارش شهاب عادی نیست.

شهاب ها تمایل دارند که روشن، پرکار و قابل اعتماد باشند و بتوانند دنباله بلند و ماندگاری در آسمان شب به جا بگذارند.

جوزاها (Geminid) اگر زمانی که اوج می گیرند بتوانند از زیر ستارگان بیرون بیایند، توقع می رود که 120 شهاب در ساعت دیده شود.

" معمولا بهترین بارش شهاب سال است." بیل کوک متخصص شهاب ناسا به Space.com می گوید.

امسال قله و اوج در شب 13 دسامبر اتفاق می افتد، زمانی که شما با وجود انعکاس ابرتغییرات ماه، هنوز روشنایی دسته از شهاب ها را می بیند. (سیارک)

زمانی که تماشاکنندگان نیمکره شمالی می توانند شهاب ها را درست بعد از غروب ببینند، که این بارش را تجربه ای بزرگ برای کودکانی که باید زود به تختخواب بروند تبدیل می کند، کسانی که در نیمکره جنوبی هستند باید برنامه را برای زمانی پس از نیمه شب بچینند.

توقع می رود زمان رسیدن به قله، در هرکجای زمین که باشید، حول و حوش ساعت 2 بامداد 13 دسامبر باشد.

" این موضوع به این خاطر است که صورت فلکی جوزایی، نقطه تابناک این بارش، به بالاترین نقطه خود در شب و حوالی ساعت 2 بامداد ( به وقت محلی ) می رسد. " بروس مک کلور برای EarthSky.org توضیح می دهد.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه قدرصورت فلکی جوزایی درآسمان بالاتر برود شهاب های جوزا(Geminid)بیشتری مشاهده خواهید کرد." 

مک کلور پیشنهاد می کند که به خودتان یک ساعت یا بیشتر زمان برای مشاهده شهاب ها بدهید زیرا 20 دقیقه طول می کشد تا چشم هایتان با تاریکی سازگار شود و آنگاه باید با تابش نور ماه بجنگید و می خواهید مطمئن شوید که به اندازه کافی برای رسیدن به روشن ترین شهاب ها درنگ کرده اید.

شما باید قادر باشید که شهاب ها را هر شب از 12 دسامبر تا 15 ام ببینید و خبر خوب این است که به هیچ ابزار خاصی برای دیدن این واقعه احتیاج ندارید، فقط به شرایط دور از روشنایی های شهر و یک صندلی تاشو یا فرش پیک نیک خوب احتیاج دارید.

این سال استثنایی ست زیرا شما شاهد آخرین ابرماه سال هم خواهید بود تا شما را همراهی کند.

ابرماه به این خاطر ایجاد می شود که خورشید، ماه و زمین در حالی که ماه به دور زمین می چرخد به خط می شوند. این مسئله به عنوان syzygy شناخته می شود.

" زمانی که سیستم زمین- ماه- خورشید اتفاق می افتد و سمت حضیضی ماه به سمت ماست و ماه در سمت مخالف زمین از خورشید قرار گرفته ما با پدیده ای که با نام حضیض syzygy شناخته می شود، رو به رو می شویم.

این موضوع موجب می شود با ماهی بسیار بزرگ تر و روشن تر از حالت عادی در آسمان رو به رو شویم که به آن ابرماه گفته می شود یا به صورت تخصصی تر، ماه حضیض."

ابرماه ماه گذشته رکورد نزدیکی را شکست و در واقع کاملا با ماه کامل هم زمان شده بود اما ابرماه ها به تنهایی غیر معمول نیستند. این اتفاق در 3 دسامبر 2017 هم خواهد افتاد، بنابراین شما تقریبا یک سال دیگر دوباره این پدیده را خواهید دید. (سیارک)

براساس Space.com ابرماه به اوج کامل بودن در 7:05 بعد از ظهر EST (0005 GMT) در 14 دسامبر برای کسانی که در نیمکره ی شمالی هستند می رسد اما به حالت کاملش در شب قبل و بعد از اوجش می رسد بنابراین بارش شهاب به هم می ریزد.

در نیمکره جنوبی در 11:05 صبح AEDT در 14 دسامبر به نقطه اوج کامل بودن می رسد.

و به عنوان یک چیز فوق العاده لذت بخش دیگر شما نه تنها بارش شهاب جوزا (Geminid)و ابرماه را خواهید داشت، بلکه یک سیاره هم خواهید دید.

" به صورت کاملا تصادفی، سیاره خیره کننده مشتری تقریبا همزمان با تابش جوزاها (Geminid) که به بالاترین نقطه شب می رسند، در شرق بالا می آید؛ حوالی ساعت 2 بامداد." مک کلور به EarthSky.org می گوید.

" بنابراین سیاره مشتری ، تنها سیاره نمایان در آسمان در دسامبر 2016  ، شما را از 2 بامداد تا سپیده دم به خوبی همراهی خواهد کرد. "

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام