چيدمان مناسب آشپزخانه


مهم نيست فضاي آشپزخانه چقدر باشد، کوچک يا بزرگ بودن آن تفاوتي نمي‌کند. مهم اين است که بهترين استفاده را از فضاي آشپزخانه بکنيم.چيدن مناسب وسايل آشپزخانه موجب مي‌شود بتوانيم خيلي سريع آنچه را لازم داريم، پيدا کنيم.
به طور کلي در طراحي محيط داخلي آشپزخانه بايد يخچال، اجاق گاز و سينک ظرفشويي از نظر موقعيت در سه رأس يک مثلث فرضي قرار گيرند زيرا معمولاً موادغذايي اين چرخه را در آشپزخانه طي مي‌کنند. البته در آشپزخانه هاي کوچک معمولاً اين مدل رعايت نمي شود و اجاق گاز و يخچال و سينک ظرفشويي در يک راستا قرار دارند. اين نوع چيدمان نه تنها بد نيست بلکه بر سرعت کار در زمان آشپزي مي‌افزايد زيرا در هر لحظه همه چيز در دسترس قرار دارد.

 

نکاتي در طراحي چيدمان

ـ آشپزخانه مکاني است که اعضاي خانواده در آن رفت و آمد زيادي دارند. حال اگر فضا کوچک باشد، اين رفت و آمدها براي کسي که مشغول آشپزي است ناخوشايند خواهد بود. بنابراين بهتر است يخچال و ساير ظروفي که ممکن است ديگران به آن نياز پيدا کنند را در مکاني بگذاريد که رفت و آمدها براي شما مزاحمتي ايجاد نکنند.
ـ در آشپزخانه براي برداشتن بعضي وسيله‌ها ناگزيريم يا خم بشويم يا قد دراز کنيم اما مي‌شود اين وسايل را طوري چيد که کمتر مجبور باشيم خم و راست شويم. مي‌توانيم وسايلي که هر روز و بيشتر از آنها استفاده مي‌کنيم را پايين‌تر از زانو‌هايمان و بالاتر از 25 سانتي‌متر از سرمان نگذاريم.
ـ مي‌توانيم بخش‌هاي بالايي و پاييني قفسه کابينت را براي وسايلي بگذاريم که مورد استفاده هر روزه ما نيست. به طور مثال، وسايلي مانند دستگاه آبميوه‌گيري و يا چرخ‌گوشت.
ـ همين‌طور وسايل سنگين را نبايد در قفسه‌هاي بالايي کابينت گذاشت، چرا که ممکن است هنگام بيرون آوردن با مشکل مواجه بشويم. وسايل سنگين که خيلي هم ظاهر زيبايي ندارند بهتر است در قفسه‌هاي زيرين کابينت قرار داده بشوند. وسايل پخت و پز و لوازمي که براي درست کردن غذا لازم است نيز بايد در جايي گذاشته شوند که دسترسي به آنها راحت‌تر باشد.
ـ قابلمه، کتري، تابه، کفگيرها و قاشق‌هاي چوبي را هم در نزديک‌ترين قفسه کابينت به اجاق گاز قرار دهيد. همچنين ادويه‌ها را مي‌توانيد درون ظروف کوچک و نزديک اجاق گاز بگذاريد تا راحت‌تر و سريع‌تر بتوانيد از آنها استفاده کنيد.
ـ‌لازم نيست همه لوازم آشپزخانه حتما در کشو يا کابينت باشد. براي راحتي کار خود مي‌توانيد بعضي از اين وسايل را به وسيله آويزهايي به ديوار آشپزخانه نصب کنيد.
ـ قابلمه‌ و تابه‌‌هايي که زياد با آنها سر و کار داريد، جدا کنيد و سپس جايي را براي آنها درنظر بگيريد، طوري که دسترسي به آنها راحت باشد. تابه‌ها و قابلمه‌هاي سنگين‌تر که کاربرد بيشتري دارند را نبايد بالاتر و پايين‌تر از 30 سانتي‌متري مچ دست‌تان بگذاريد.
ـ‌ ظروفي را که دم‌دستي نيستند و گاه به گاه استفاده مي‌کنيد، در کابينت‌هايي که دسترسي به آنها سخت‌تر است قرار دهيد.
ـ وسايلي که روزانه مورد استفاده قرار مي‌گيرند مانند توستر، چاي‌ساز، غذاساز و... بهتر است در نزديک‌ترين و در دسترس‌ترين جاي آشپزخانه باشند. براي استفاده از فضاي قفسه کابينت‌ها اين وسايل را مي‌توان روي سطح کابينت قرار داد. وسايلي که به ندرت استفاده مي‌شوند مانند انواع دستگاه‌هاي هم‌زن يا آرام‌پز را مي‌توان در داخل کابينت گذاشت. وسايلي که ممکن است يک يا دو بار در سال استفاده شوند را بايد در بخش انتهايي کابينت يا در فضاي خالي آشپزخانه يا حتي خارج از آشپزخانه نگهداري کرد.(سیارک
ـ وسايلي که روزانه استفاده مي‌کنيد، در کابينت‌هاي دم‌دستي قرار دهيد و يک کابينت‌ براي نگهداري ليوان‌ها، بشقاب‌ها و ساير ظروف‌ اضافي در نظر بگيريد؛ کابينتي که شايد گاه‌گاه به سراغ آن برويد. با اين طبقه‌بندي هم فضاي بيشـتري در کابينت‌ها در اختيار داريد و هم وسايل غيرضروري‌تان مطمئن‌تر محافظت مي‌شوند.
ـ از اينکه وسايل چيده شده، در جاي ايمن و محکمي قرار دارند و به راحتي قابل ديد و برداشتن هستند و بدون اينکه ساير لوازم درون آن قسمت هنگام برداشتن واژگون شوند، اطمينان حاصل کنيد.
ـ دستمال‌ها، زيربشقابي‌ و سفره‌ها را هم مي‌توانيد در کشوي کابينت بگذاريد. براي اينکه اين وسايل از هم جدا باشند و برداشتن آنها راحت‌تر باشد مي‌توانيد با يک تخته نازک کوچک که ميان آنها قرار مي‌دهيد، از هم جدايشان کنيد. به اين ترتيب، اين دستمال‌ها به طور مرتب در کشو قرار مي‌گيرند. اين کار مانع از به هم ريختگي و بي‌نظمي در کشو مي‌شود. حتي مي‌توانيد آنها را در جعبه‌هاي جداگانه بگذاريد.
ـ جا دادن ظروف مختلف در آشپزخانه نيز معضل بزرگي است! اگر فضاي داخل کابينت ها کافي نيست مي‌توانيد طبقه هايي روي ديوار آشپزخانه نصب کرده، طاقچه زيبايي درست کنيد و وسايل را روي آن قرار دهيد. فقط بايد مطمئن باشيد که اين طاقچه خوب محکم شده و مي‌تواند وزن تابه‌ها و قابلمه‌ها را تحمل کند. روي اين طاقچه‌ها مي‌توانيد ظروفي را بگذاريد که شکل و شمايل زيباتري دارد و به آشپزخانه جلوه مي‌دهد.
ـ هر شش‌ماه يک‌بار انبارگرداني کنيد؛ يعني وسايل آشپزخانه و انبارشده در کابينت‌ها را بررسي کنيد، حتما تعدادي ظرف يا وسيله غيرضروري داريد که مي‌توانيد به انباري منتقل کنيد. اغلب وسايل بي‌مصرفي در کابينت‌ها انبار مي‌شوند، بدون اينکه خانم‌هاي خانه‌دار متوجه شوند.

بزرگنمايي فضاي آشپزخانه
ـ براي بزرگتر نشان دادن فضاي آشپزخانه روش هاي بسيار زيادي وجود دارد. اولين قدم آن است که تمام وسايلي که کمتر به سراغ آنها مي‌رويد را از دسترس خارج کنيد. اگر از آبميوه گيري، پلوپز يا بعضي از ظروف به ندرت استفاده مي‌کنيد آنها را در مکاني خارج از آشپزخانه، يا در طبقه هايي که در ارتفاع زياد در آشپزخانه قرار دارند بگذاريد.
ـ‌ رنگ سفيد يا زرد ملايم براي ديوارهاي آشپزخانه بسيار مناسب مي‌باشد. البته بهتر است براي خارج کردن فضاي آشپزخانه از حالت يکنواختي از کابينت ها يا وسايلي استفاده کنيد که رنگ گرمتري دارند. براي اين منظور فوراً به فکر تعويض کابينت‌ها نيفتيد، با چسباندن روکش‌هاي ام.دي.اف نما به روي کابينت‌ها که با طرح‌هاي گوناگون در بازار وجود دارد، آشپزخانه را از حالت يکنواخت خارج کنيد.(سیارک
ـ فضاي آشپزخانه بايد نوردهي مناسبي داشته باشد. اين کار نه تنها موجب بزرگتر نشان دادن فضا مي‌شود بلکه کار کردن در آشپزخانه و تميز کردن آن نيز بسيار آسان تر خواهد شد. يک روش مناسب براي نوردهي آشپزخانه استفاده از لامپ هاي هالوژن کوچکي است که زير کابينت‌ها نصب شده‌اند. دقت کنيد که حتماً از هالوژن‌هاي کم‌مصرف استفاده کنيد.

تزيين آشپزخانه
کدبانوهاي منازل روزانه وقت زيادي را در آشپزخانه مي‌گذرانند. يک آشپزخانه زيبا دلگرمي و شادابي را براي بانو و اعضاي خانواده به ارمغان مي‌آورد. در تزيينات آشپزخانه خلاقيت‌هاي خانم خانه‌دار، حرف اول را مي‌زند. در اين مورد به نکات زير توجه کنيد:
ـ گذشته از به کار بردن ظروف و لوازم موجود در منزل براي آراستن قفسه‌هاي آشپزخانه، مي‌توانيد روش هاي ابتکاري ديگري را نيز در پيش بگيريد. يکي از اين روش ها، استفاده از پوشش‌هاي پارچه‌اي با حاشيه دوزي‌هاي زيباست. اين پوشش‌ها را مي‌توانيد به اندازه‌ي هر طبقه از قفسه تهيه کنيد؛ به صورتي که لبه‌ي آنها به اندازه‌ي چند سانتي متر از طبقه آويزان شود. اگر اين پوشش‌ها داراي حاشيه دوزي باشند، طرح شما زيباتر خواهد شد.
ـ روش ديگر آن است که از گل‌هاي خشک شده براي تزيين قفسه‌ها استفاده کنيد. براي اين کار، مجموعه‌اي از گل هاي زيبا و عطري فراهم آوريد و آنها را به دور سيمي مدور بپيچيد يا در ظرفي مناسب قرار دهيد. اين گل‌ها به تدريج خشک مي‌شوند و مي‌توانيد آنها را به عنوان عنصري تزييني به کار بريد. از اين گذشته، تا مدت ها عطر آنها نيز در فضاي آشپزخانه پراکنده خواهد بود.
ـ‌برخي از ظروف قديمي و زيبا وسايل مناسبي اند که مي‌توانيد آنها را به تماشا بگذاريد. بنابراين اگر چنين ظروفي داريد، حتماً جايي نيز براي آنها در نظر بگيريد.(سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام