۱۰ جمله برای حفظ آرامش در خانواده

10 جمله برای حفظ آرامش در خانواده، 10 روش برای حفظ آرامش در خانواده را از دهان لارای پون مشاور خانواده در اینجا مطرح می کنیم.

بسیاری از مشاجره های بزرگ با اظهارنظرهای کوچک شروع می شوند. تاکنون چندبار مکالمه ای را به طور دوستانه شروع کرده اید و سپس به نوعی بحث و جدل غیرقابل پیش بینی ختم کرده اید؟ ۱۰ روش برای حفظ آرامش در خانواده را از دهان لارای پون مشاور خانواده در اینجا مطرح می کنیم.

تعطیلات خانوادگی  می تواند یک میدان مین کلامی باشد.

یا مجبورید از سوالات مزاحم یک خویشاوند وقت نشناس سر میز شام طفره بروید : “خب، هنوز هم رژیم می گیری؟”

یا اینکه فشار و استرس ناشی از شستن ظروف زیاد و خرید را بر سر عزیزترین کسان تان خالی کنید: “فقط من باید همه کارها را اینجا انجام بدهم؟”

اما اوضاع نباید اینقدر بد پیش برود؟ از این ۱۰ عبارت استفاده کنید تا گفتگوهای بالقوه را خنثی کرده و با توافق در کنار هم وقت خوش سپری کنید.(سیارک)

۱ ) ممنونم از اظهار نظر شما. در موردش فکر خواهم کرد.

وقتی در یک گردهمایی خانوادگی نصیحت­ های ناخواسته ای دریافت می کنید (مثلا عمه خانم پیشنهاد می کند که مدل موهایتان را عوض کنید)، فقط لبخند بزنید و با این جمله غیررسمی و تمام کننده به او پاسخ دهید. اگر سوال خصوصی از شما پرسیده شد، مثلا “هنوز هم مجردی؟ ” با یک توضیح یک کلمه ای به این سوال پاسخ ندهید. بگویید: “بله، و اگر خبری شد حتما به شما اطلاع می دهم”. هدف این است که مؤدب باشید و این گفتگو را خاتمه دهید. نیازی نیست که حالت تدافعی بگیرید یا بی ادبی کنید.

۲ ) آیا این از نظر شما وقت مناسبی است؟

 هر وقت برای یک گفتگو به توجه کامل همسرم نیاز دارم و نمی خواهم با بازی فوتبال توی تلویزیون که او تماشا می کند رقابت کنم، این سوال ساده را از او می­پرسم. اگر او با گفتن بله به من چراغ سبز نشان بدهد (و تلویزیون را خاموش کند)، من ادامه می دهم. اگر بگوید نه، من می پرسم: “چه زمانی بهتر است؟”. سپس ما در مورد یک وقت دیگر به توافق می رسیم و از یک دعوا جلوگیری می کنیم. استفاده از این روش را در محل کارتان نیز مدنظر داشته باشید. رییس شما و همکاران­تان آن را تحسین خواهند کرد.

۳ ) از نظرات من خوشت می آید؟

یکی از بزرگترین شکایاتی که بچه ها از والدین شان دارند این است که آن ها دائماً دستور و قضاوت می کنند. گاهی اوقات این شغل پدر و مادر است. اما اگر اغلب با یک واکنش خشم آلود مواجه می شوید ” کی گفته تو رییسی؟” یا ” به تو ربطی نداره”، شاید بهتر باشد عقب نشینی کنید. از فرزندتان بپرسید آیا می خواهد صحبت شما را بشنود. اگر بگوید بله، معنایش این است که او آماده است که بشنود. اگر بگوید نه، پس دهان باز نکنید. این روش برای اعضای بزرگسال خانواده نیز جواب می دهد.

۴ ) ببینیم شواهد و مدارک چه می گویند.

برخی از کسانی که برای وساطت مراجعه می کنند در مورد هرچیز و همه چیز (ازجمله چیزهایی که به آسانی قابل حل و فصل است) بحث می کنند. اگر خودتان را در حال جروبحث با برادرتان در مورد قیمت یک مدل ماشین یا اسم رستورانی که تعطیلات پارسال در آن غذا خورده اید دیدید، این جمله را بگویید؛ سپس قیمت ها را از طریق اینترنت بررسی کنید، به یک فروشگاه زنگ بزنید، یا سری به آن رستوران بزنید.

۵ ) به کمکت نیاز دارم. میشه لطفاً….

مردم اغلب از من می پرسند به افراد خانواده یا همکارانی که وظیفه خود را انجام نمی دهند چه باید بگویند. توصیۀ ساده من این است: به جای اینکه فرد را به تنبلی یا بی ملاحظگی متهم کنید، به طور مشخص به او بگویید شما از او چه می خواهید. “چون هر دوی ما قهوه می­نوشیم، چطوره که من قهوه درست کنم و تو ظرف قهوه را بشوری.”  مردم قدرت ذهن خوانی ندارند.(سیارک)

۶ ) بگذار صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد این مسئله به دست بیاوریم.

باید بدانید که چه وقت باید یک بحث را شروع کنید. یک زوج به من مراجعه کردند و در مورد مشاجره ای صحبت کردند که برای آن­ها تبدیل به یک مشکل بزرگ شده بود. آن ها دائماً در مورد اینکه آیا باید در آپارتمان خود در شهر زندگی کنند یا به خانه ویلایی خود در حومه شهر نقل مکان کنند بحث و جدل می کردند. مشکل به انتخاب یک محل زندگی ربط نداشت (آنها قبلاً تصمیم گرفته بودند که تا سه سال یا تا زمانی که فرزند بزرگترشان به سن مدرسه برسد، نقل مکان نکنند)؛ مسئله این بود که آن ها یک بحث و جدل پیش از موعد را شروع کرده بودند. در چنین مواقعی، باید به خود و شریک تان یادآوری کنید که برای بحث در مورد این مسئله هنوز خیلی زود است. ترجیحات و واقعیت ها (مانند قیمت مسکن) در طول زمان تغییر می کنند.

۷ ) منظورت از این حرف چیست؟

بعضی وقت ها پرسیدن سوال مناسب عامل جلوگیری از یک بحث و جدل است. همه ما در مورد نیات افراد دیگر فرضیاتی را در ذهن مان مطرح می کنیم. اگر این سوال به شکلی اصیل و علاقه مندانه (و نه منفعلانه و پرخاشگرانه) پرسیده شود، فردی که همکلام شماست می تواند نظرش را برای شما شفاف توضیح دهد قبل از اینکه شما یک نتیجه گیری زودرس داشته باشید. بعد از آن شما می توانید جواب خود را ارائه کنید.

۸ ) من از این خوشم نمی آید، چرا به جایش این کار را نکنیم؟

این روش برای گلایه کردن موثر است. به جای اینکه به طرف مقابل تان در مورد یک مشکل غُر بزنید، بر یافتن راه حلی برای آینده تمرکز کنید. برای مثال، به جای نالیدن در مورد اینکه باید تمام هدیه های مربوط به عید را شما بخرید، پیشنهاد کنید که شوهرتان برای مردان خانواده و شما برای خانها هدیه بگیرید – یا برخی وظایف دیگر را با هم تقسیم کنید.

۹ ) متاسفم که شما ناراحت شدید.

 وقتی از دست یک دوست یا عضو خانواده که به نصیحت شما توجه نکرده است ناراحت و مایوس شده اید، شاید بخواهید با دلسردی به او گوشزد کنید: “من که بهت گفته بودم” یا “این خیلی کار بیهوده ای بود که انجام دادی.” این کار را نکنید. با شلیک انتقاد به افراد چیزی عوض نمی شود. یک واکنش دلسوزانه به هر دوی شما کمک می کند به جلو بروید.

۱۰ ) بهت خبر میدم.

وقتی که در تنگنا قرار می گیرید به یک جواب آماده نیاز دارید تا پاسخ دادن را به تاخیر بیندازید. برای مثال، دخترعموی شما پیشنهاد می کند که شما غذای ۲۰ نفر را برای مهمانی آماده کنید یا رییس سازمان تصمیم می گیرد که شما به مدت یک سال سرپرستی یک کمیته را به دست بگیرید. این جمله کاربردی را همواره – به خصوص در طول فصل تعطیلات – به خاطر بسپارید. اگر نمی­خواهید فرد احساس کند که نادیده گرفته شده است، به او بگویید که تا یک زمان مشخص به او جواب خواهید داد: “تا فردا بعد ازظهر بهت خبر میدم”. و بعد حتما تا آن زمان به او جواب بدهید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید